پارس ناز پورتال

ضررهای شیرین کننده های مصنوعی برای سلامت

مجموعه : رژیم و تغذیه
ضررهای شیرین کننده های مصنوعی برای سلامت

ضررهای شیرین کننده های مصنوعی برای سلامت 

شیرین کننده های مصنوعی برای سلامت انسان ضررهای زیادی دارند،متاسفانه بعضی نیز در مصرف انها زیاده روی میکنند. مصرف هرروز غذایی ها و نوشیدنی هاي شیرین در تمام جهان و در سنین گوناگون امری متعارف هست. اگرچه تعداد زیادی از افراد در شمردن کالری هاي دریافتی هرروز خود نوشیدنی ها را محاسبه نمیکنند

 

اما تعداد زیادی از نوشیدنی هایي که بیرون از خانه خریداری می‌کنید، حاوی قند میباشند و مسلم هست که بر میزان کالری مصرفی هرروز شما خواهند افزود.در دهه هاي جدید و برای حل معضل مصرف بیش از اندازه شکر، چاقی و اضافه وزن که منجر به مریضی هاي خطرناکی چون دیابت میشوند، شیرین کننده هاي مصنوعی به بازار غذایی ها راه پیدا کردند و مصرف کنندگان آن با دریافت کالری کمتر از طعم شیرین آنها لذت برده و احساس رضایت نیز داشته و دارند.

 

اما پژوهش هاي جدید نشان داده اند که قند موجود در این شیرین کننده هاي مصنوعی، خطراتی را نیز به دنبال دارد که از آن جمله میتوان به افزایش خطر ابتلا به مریضی دیابت اشاره کرد. این اتفاق علیرغم وجود قند در آنها دیده شده و علت اصلی این امر نیز تداخل این قندهای مصنوعی با باکتری هاي شکمی هست.

 

خبرگزاری «رودال» به نقل از پژوهشگرانی که در این اساس مطالعاتی را انجام داده اند گزارش میدهد، موش هایي که از آب هاي محتوی قندهای مصنوعی همچون «ساکارین» و «آسپارتام» نوشیدند، مبتلا به عدم تحمل گلوکز شدند یعنی همان اتفاقی که با دیابت نوع دوم و سایر مریضی هاي متابولیک مرتبط هست.

 

در انجام این آزمایش به ثابت رسید موش هایي که از آب معمولی یا آبی که شکر طبیعی به آن افزوده شده بود، نوشیده بودند نشانه اي از عدم تحمل گلوکز در آنها دیدن نشد. زمانی که دانشمندان در باکتری هاي شکمی موش ها تغییراتی را به وجود آوردند، دریافتند که نشانه هاي عدم تحمل گلوکز نیز با چنین تغییراتی بر طرف شد.

 

سپس دانشمندان با دقت به نتایج بدست آمده از موش ها به بررسی اوضاع بدن انسان ها مبادرت کردند و باکتری هاي شکمی افراد سالمی که از شیرین کننده هاي مصنوعی بهره گیری می‌کردند را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند درست پس از گذشت یک هفته نشانه هایي از عدم تحمل گلوکز در آنها دیده میشود و تغییراتی نیز در باکتری هاي شکمی به وجود آمد.

 

نوشابه هاي رژیمی؛ خطر ابتلا به سکته و زوال عقل

مطالعات اکثر انجام شده در این اساس ارتباط میان ابتلا به سکته و مریضی هاي مرتبط با زوال عقل با مصرف نوشابه هاي رژیمی را نشان داد. گرچه در این پژوهش ارتباط مستقیمی میان این دو جریان دیده نشد و محدودیت هاي فراوانی در این مطالعه و برای رسیدن به نتیجه قطعی وجود داشت.

 

 به گزارش پارس ناز با این حال این پژوهش ها نشان دادند افرادی که هر روز از نوشابه هاي رژیمی بهره گیری می‌کنند، خطر سکته و ابتلا به مریضی هاي زوال عقل و فراموشی در بین آنها تا سه برابر افزایش پیدا میکند. نتیجه این پژوهش مهم در مجله «سکته»، یکی از نشریه هاي انجمن قلب ایالات امریکا انتشار یافت.

 

پزشک مثیو پِیس از نورولوژیست هاي دانشگاه پزشکی بوستون و نویسنده اصلی مطلب در این باره میگوید ما نیازمند مطالعات اکثر و بررسی هاي موشکافانه تری در مورد میزان مصرف نوشیدنی هاي محتوی شیرین کننده هاي مصنوعی داریم. همین طور این پژوهش توصیه میکند برای دور ماندن از مخاطرات حاصل از شیرین کننده هاي مصنوعی همانند نوشابه هاي رژیمی، آنها را با نوشابه هاي معمولی جایگزین نکنید.

 

پیس می افزاید اگرچه پژوهش هاي کنونی ما احتمال ارتباط صد در صد میان سکته و زوال عقل را با شیرینی هاي مصنوعی نشان نداده با این حال، نمیتواند علت منطقی برای ادامه مصرف آنها باشد.وی ادامه می‌دهد ما به تمام مردم توصیه می‌کنیم به جای مصرف نوشیدنی هاي شیرین از آب بهره گیری کنند.

 

باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که شیرین کننده هاي مصنوعی تنها در نوشابه هاي رژیمی وجود ندارند بلکه میتوانند در ماست هایي با کالری هاي پایین تر، بستنی، انواع کیک ها و کلوچه ها و آبنبات ها نیز وجود داشته باشند.