پارس ناز پورتال

طالبی رسیده و آبدار را اینگونه تشخیص دهید

طالبی رسیده و آبدار را اینگونه تشخیص دهید

طالبی رسیده و آبدار را اینگونه تشخیص دهید 

اگر برای خرید طالبی بیرون بروید چه ملاک هایي برای تشخیص دادن سالم و آبدار بودن یک طالبی مد نظر دارید؟ ما به شما خواهیم گفت. طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه هاي فصل تابستان حتی در آن سوی دنیاست و به دلیل عطر و طعم دلپذیرش بسیارمحبوب هست. نام انگلیسی آنCantaloupe هست که از نام یک دهکده در ایتالیا به نامCantalup گرفته شده که در این محل طالبی برای اول بار در سال 1700 میلادی کاشت شده هست.

 

1 – پوستی زبر دارد.

 

2 – اگر آن را از نزدیک بو کنید، عطر خوبی دارد و بوی خوشایندی میدهد.

 

3 – سر طالبی، آنجا که شبیه دکمه به نظر میرسد، اندکی نرم تر هست «مواظب باشید همه ي قسمت ها نرم نباشد چون در این صورت احتمالا از رسیدگی هم قبل و در حال ترشیدن هست».

 

4 – یا رنگی زرد و فقط اندکی متمایل به سبز دارد؛ یا زردی آن کمرنگ و کرم مثل هست.

 

5 – خطوط آن سبز کمرنگ هست «خطوط سبز با تیرگی اکثر، معمولا نشانه ماندگی محصول در مغازه هست»

 

*طالبی یکی از برترین منابع ویتامین آ هست و مملو از بتاکاروتن بوده که در بدن تبدیل به ویتامین آ میشود. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان بسیار بینظیر هست که از سرطان پیشگیری میکند، کلسترول را کاهش میدهد و درصد مریضی هاي قلب و عروق را به طرز چشمگیری کم میکند.

 

*این ویتامین در بهبود بینایی و حفظ سلامت و طراوت پوست، نقش ارزنده اي دارد. به علاوه بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان میشود. طالبی همین طور حاوی ویتامین ث و اضافه بر آن، مواد مغذی دیگری مثل پتاسیم، اسید فولیک، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین هاي ب6 هست.

 

*وجود آلبوم اي از ویتامین ها، به خصوص ویتامین هاي گروه ب در این میوه، آن را به ماده اي بسیار خوب برای تنظیم متابولیسم در بدن تبدیل کرده و از این رو میوه اي بسیار خوب برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر هست.

 

خواص طالبی

* طالبی میوه اي خنک و اشتها آور هست و به علت دارابودن درصد بالای آب، فیبر و مواد معدنی مناسب، ادرارآور و ملین هست.

 

*مصرف این میوه همین طور به افرادی که از کم خونی رنج میبرند، پیشنهاد میشود. مطالعات نشان داده هست که افرادی که از آسم رنج میبرند، در صورت بهره گیری از میوه هایي که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند، کمتر دچار حملات تنفسی میشوند. از این رو مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند، خوب هست.

 

* طالبی و گرمک به علت دارا بودن مقدار زیادی فیبر برای کسانی که از یبوست رنج می‌برند، خوب هست.

 

*همین طور میوه هایي که پتاسیم بالایی دارند نظیر طالبی، موز، سیب و… از بروز نارسایی قلبی جلوگیري کرده و در صورت بروز، از شدت آن می کاهند. از آنجا که کلسترول، فشارخون و هموسیستیئن بالا، اساس ساز بروز مریضی هاي قلبی میباشند، مصرف طالبی به علت دارابودن مواد مغذی برای بازرسی این سه فاکتور، خوب هست و در سلامت قلب نقش کارآمدی دارد. گرچه افرادی که از مریضی قند رنج میبرند در مصرف طالبی باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

 

همین طور دانشمندان با تحقیق بر پوست میوه هایي مثل خربزه و طالبی دریافته اند که پوست این میوه ها می‌تواند منبعی برای مسمومیت خوراکی باشد؛ از این رو شستن کامل میوه ها بسیار پیشنهاد می‌شود

 

طالبی یکی از برترین منابع ویتامین آ هست و مملو از بتا کاروتن هست که در بدن تبدیل به ویتامین آ میشود. در یک فنجان آب طالبی فقط 56 کالری انرژی وجود دارد ولی 129% نیاز هرروز ما به ویتامین آ را فراهم سازی می‌کند که تاثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه ي واضح هست.

 

طالبی یکی از غنی ترین میوه هاي حاوی ویتامین ث هست. طالبی اضافه بر ویتامین هاي آ وث حاوی مواد مغذی خوب دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین هاي ب6،ب3،ب5 وب1 هست.

 

خواص درمانی گرمک و طالبی

1 – طالبی میوه اي اشتها آور هست.

 

2- طالبی، ادرارآور، نرم کننده «ملیّن» و موجبطراوت و شادابی پوست بدن هست.

 

3- خوردن طالبی، بعد از غذا برایدرمان کم خونی خوب هست.

 

4- مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند و یا مبتلا به یبوست و بواسیر میباشند، خوب هست.

 

5- گرمک سرشار از ویتامین هاي آ وث و سلولز هست.

 

6- گرمک ملّین هست؛ مخصوصاً برای کسانی که از یبوست می نالند خوب هست.

 

7- گرمک و طالبی، تشنگی را در تابستان تسکین میدهد.

 

8- گوشت طالبی برای تسکین سوختگی هاي سطحی و یا درمان ورم پوست موثر هست.

 

9- آب طالبی برای نرم نمودن پوست خوب هست.

 

احتیاط لازم در مصرف طالبی

1 – کسانی که مرض قند دارند باید در خوردن طالبی جانب احتیاط را رعایت کنند و کمتر مصرف کنند.

 

2- کسانی که ورم معده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده روی کنند.