پارس ناز پورتال

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

مجموعه : آموزش آشپزی
طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

طرز تهیه انواع آبگوشت خوشمزه

در اینبخش با طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی آشنا می‌شویم. آبگوشت یک غذای تاریخی و پرطرفدار می باشد کـه پخت صحیح آن نیازمند تجربه فراوان اسـت. آبگوشت و نان سنگک بهترین گزینه برای مهمانی ها و دورهمی ها دراین روزهای سرد پاییزی می باشد، این غذای لذیذ و محبوب برای هر فصل دستور پخت هاي مختلفی دارد کـه در ادامه این مطلب بشما می آموزیم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

آبگوشت رسمی

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:

= گوشت گوسفند ۶۰۰ گرم خرد کرده

= دنبه ۱۰۰ گرم

= پیاز متوسط یک شماره، چهار قاچ شده

= نخود و لوبیا سفید ۱۵۰ گرم، خیسانده

= گوجه فرنگی و سیب زمینی متوسط هر کدام دو شماره

= لیمو امانی ۲ شماره خیس کرده

= زردچوبه یک قاشق چایخوری

= رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

نخستین مرحله تهیه غذا را می توانید بـه دو روش انجام دهید:

۱. در روش اول گوشت، دنبه و پیاز را دریک قاشق غذاخوری روغن مایع ۳-۲ دقیقه تفت دهید. سپس زردچوبه و حبوبات را اضافه کرده و بـه اندازه اي آب جوش بریزید کـه روی مواد رابه اندازه یک بند انگشت بگیرد. پس از آنکه غذا مجددا بـه جوش آمد. روی شعله ملایم و با در بسته ۴-۳ ساعت بپزید تا مواد کاملا پخته و نرم شود.

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

دریک ساعت آخر رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، گوجه فرنگی و لیمو امانی را اضافه کرده و نمک و فلفل غذا را اندازه کنید. هنگام سرو، آب آبگوشت را در ۴ کاسه بریزید. دنبه را کوبیده و بین کاسه ها تقسیم کنید و روی هر کدام کمی دارچین بریزید. استخوان گوشت و تخم هاي لیمو امانی را جدا کرده و همراه حبوبات، نصف پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی آن قدر بگوبید تا مواد له شده و بـه گوشتکوب بچسبد.

 

۲. در روش دوم گوشت، دنبه، حبوبات، پیاز و زردچوبه را ۲۰ دقیقه روی شعله زیاد بجوشانید و کف گوشت را بگیرید. سپس شعله را کم کرده و ادامه پخت رابه روش قبلی انجام دهید.

 


 

آبگوشت باغی

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:

= گوشت گوسفند ۶۰۰ گرم

= پیاز متوسط یک شماره

= نخود و لوبیا سفید ۱۵۰ گرم خیسانده

= میوه نیم کیلو، بدون پوست

= سیب زمینی متوسط دو شماره نصف کرده

= دارچین یک قاشق چایخوری

= نمک و فلفل بـه میزان لازم

= رب گوجه فرنگی بـه مقدار لازم

 

طرز تهیه

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

پخت این آبگوشت هم از قاعده کلی پیروی می کند؛ با این تفاوت کـه دریک ساعت آخر باید میوه ها و سیب زمینی را اضافه کنید و قبل از سرو دارچین روی آن بپاشید و اگر آبگوشت تان شیرین اسـت، مقدار نمک آن باید کمتر باشد.

 


 

آبگوشت بزقرمه

یکی از خوشمزه ترین غذا هاي کرمانی کـه در گذشته با گوشت نرم و لطیفه بزغاله تهیه می شده. ترکیبی بی نظیر از گوشت، کشک و نخود کـه با غذایی مثل حلیم بادمجان رقابت می کند. تفاوت آن با آبگوشت کشک در استفاده از سیر در بزقرمه اسـت. در تهیه این غذا طبق معمول نخود را خیس کرده و قبل از اضافه کردن بـه غذا نیم کوب میکنند.

 

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر

= گوشت پرچرب گوسفندی

= پ۷۵۰ گجرم خرد شده

= پیاز متوسط ۳ شماره ساطوری درشت

= سیر یک بوته کوچک

= پوست کنده و خرد شده

= نخود ۱۲۰ گرم خیسانده

= کشک ۱۵۰ میلی لیتر

= زردچوبه یک قاشق مرباخوری

= نمک و فلفل بـه میزان لازم

 

طرز تهیه

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

گوشت، پیاز، نخود، سیر و زردچوبه را مانند آبگوشت رسمی بپزید ودر یک ساعت آخر کشک رابه آن اضافه کنید و روی شعله ملایم قرار دهید تا آبگوشت غلیط و جا افتاده شود. سپس آن رابا سیر داغ و زعفران دم کرده تزئین کرده و با نان سنگک سرو کنید.

 


 

آبگوشت قنبید

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:

= گوشت گوسفند ۶۵۰ گرم

= پیاز یک شماره، خرد کرده

= نخود و لوبیا سفید ۱۵۰ گرم

= کلم قمری دو شماره

= سیب زمینی متوسط

= ۲ شماره، نصف کرده

= زردچوبه یک قاشق چایخوری

 

طرز تهیه

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

مانند آبگوشت معمولی عمل کنید ودر یک ساعت پایانی کلم، سیب زمینی و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. در برخی دستور هاي پخت، لپه بجای نخود و لوبیا استفاده می شود کـه در اینصورت باید همراه کلم بـه غذا اضافه شود.

 


 

آبگوشت بزباش

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:

= گوشت گوسفند ۷۵۰ گلم خرد کرده

= پیاز متوسط یک شماره ساطوری شده

= لوبیا چشم بلبلی ۱۵۰ گرم خیسانده

= سبزی ساطوری نیم کیلو «تره و جعفری همراه با چند ساقه شنبلیله»

= لیمو امانی ۳-۲ شماره خیسانده

= زردچوبه یک قاشق چایخوری

 

طرز تهیه

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

نیمی از روغن را داخل قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را ۵ تا ۶ دقیقه در آن تفت دهید تا رنگ بگیرد. گوشت و زردچوبه را اضافه کرده و تفت دادن را ۲ دقیقه دیگر ادامه دهید. لوبیا و آب جوش را اضافه کرده و مانند آبگوشت معمولی روی شعله ملایم بپزید. روغن باقی مانده را داغ کرده وس بزی را ۸ دقیقه در آن سرخ کنید. دریک کساعت آخر پخت گوشت، سبزی و لیمو امانی را اضافه کرده و نمک و فلفل آنرا اندازه کنید.

 


 

اشکنه رسمی

مواد لازم برای ۴ نفر:

= پیاز درشت یک شماره ساطوری شده

= تخم مرغ ۴ شماره

= شنبلیله خشکدو قاشق غذاخوری

= آرد یک قاشق غذاخوری

= روغن ۴ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

روغن را دریک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را ۶-۵ دقیقه در آن تفت دهید تا رنگ بگیرد، سپس آرد را اضافه کرده و یکی دو دقیقه سرخ کنید. شنبلیله خشک و زردچوبه را اضافه کرده و بعد از چند ثانیه تفت دادن ۴۰ پیمانه آب جوش بـه غذا اضافه کنید.

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

هنگامیکه غذا مجددا بـه جوش آمد شعله را کم کنید. تخم مرغ ها را جداگانه شکسته و با کمی نمک هم بزنید تا یک دست شود، سپس بـه اشکنه اضافه کنید. هنگامیکه تخم مرغ در غذا خودرا گرفت، نمک و فلفل آنرا اندازه کرده و با نان سرو کنید.

 


 

آبگوشت مرغ و لپه

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:

= مرغ خرد شده یک کیلو، بدون پوست

= پیاز متوسط یک شماره ساطوری شده

= لپه ۱۲۰ گرم

 

طرز تهیه

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

لپه را ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید، سپس آنرا آب کش کرده کنار بگذارید. روغن را دریک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را ۶-۵ دقیقه تفت دهید. سپس تکه هاي مرغ را اضافه کرده و با زردچوبه و کمی نمک و فلفل ۴-۳ دقیقه سرخ کنید. لپه را همراه گوجه فرنگی و رب بـه غذا اضافه کرده و با ۳ پیمانه آب و دربسته روی شعله ملایم یک ساعت و نیم بپزید. در نیم ساعت آخر سیب زمینی را اضافه کنید.

 


 

آبگوشت چه خواصی برا بدن و سلامتی دارد؟

 

این غذا تقریبا ۱۲۰۰ کیلوکالری انرژی دارد اما درصورت اضافه کردن دنبه حداقل ۵۰۰ کالری دیگر بـه شماره فوق افزوده خواهد شد و با تقسیم کردن آن بـه شماره ۴ بـه هر نفر ۳۰۰ کیلوکالری ودر صورت چرب بودن ۴۵۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. اما میزان کالری فقط بهمین جا ختم نمی شود زیرا نانی کـه با این غذا مصرف میشود، حداقل ۴۰۰ کیلوکالری انرژی دارد.

 

نخود و لوبیا، منبع پروتئین گیاهی

میدانید کـه این مواد غذایی درخانواده حبوبات جای میگیرند و تأمین‌کننده پروتئین گیاهی هستند. مطالعات درباره خواص انها نشان داده‌اند کـه خوردن ۱۰۰ گرم لوبیای قرمز تأمین‌کننده ۳۳ درصد از نیاز روزانه بـه فیبر و ۱۶ درصد از نیاز روزانه بـه پروتئین خانم‌ها و ۱۴ درصد از نیاز آقایان اسـت. البته چون تمامی ‌اسیدهای آمینه ضروری را ندارند، بهتر اسـت با منابع دیگر پروتئین از جمله غلات و یا گوشت‌ ها همراه شوند.

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

فقط یادتان نرود کـه حبوبات دارای پروتئینی بنام لکتین اسـت کـه با حرارت دیدن از میان میرود ودر صورتی کـه نپخته مصرف شوند، میتوانند در مصرف‌کننده ایجاد تهوع و اسهال کنند بنابر این باید انها رابه طور کامل پخت و سپس میل کرد. باوجود این کـه این گروه غذایی، پتاسیم قابل‌ملاحظه‌اي دارند اما لوبیا دارای مقادیر بیشتری بوده بنابر این اگر فشار خون دارید، بهتر اسـت انواع لوبیا را میل کنید.

 

گوشت ماهیچه، لبریز از آهن

یکی از دلایل لذیذ بودن این قسمت از گوشت، چرب بودن آن اسـت بنابر این خوردن آن برای کسانی کـه مشکل چربی دارند و یا چاق هستند، توصیه نمیشود. اما این ماده غذایی منبع آهن با جذب بالاست، بـه طوریکه با خوردن ۱۰۰ گرم ازآن ۲ گرم آهن قابل جذب دریافت خواهد شد.

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

البته میتوانید بجای گوشت گوسفند کـه چربی و انرژی بیشتری دارد، از گوشت گوساله استفاده کنید کـه از نظر میزان دریافت پروتئین و سایر موادمعدنی نظیر روی و ویتامین b۱۲ تفاوتی ندارد. جالب اسـت بدانید کـه مطالعات نشان داده‌اند، خوردن گوشت قرمز بدلیل داشتن تمامی‌ اسیدهای‌آمینه، تأمین‌کننده نیاز پروتئینی شـما بوده و بـه این ترتیب خوردن آن بـه بچه‌هاي کم غذا و کلیه افرادی کـه اشتهای کمی‌ دارند، توصیه می شود.

 

سیب‌ زمینی، غله شیرین

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

این غله نشاسته‌اي کـه پرانرژی اسـت و علت کالری‌اش بـه وجود کربوهیدرات فراوان آن برمی‌گردد، مملو از بتاکاروتن و یا پیش ساز ویتامین a اسـت بنابر این بچه‌هاي کم غذا میتوانند ازآن برای افزایش کالری وعده‌شان استفاده کنند اما آنهایی کـه اضافه وزن دارند بهتر اسـت از خوردن آن صرف‌نظر کنند زیرا بـه اسانی وزن‌شان را بالا خواهد برد.

 

پیاز، دشمن کلسترول

همان‌ طور کـه بارها و بارها گفته‌ایم این سبزی آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد اما وجود پتاسیم دراین سبزی آن رابه یک گزینه مناسب برای فشارخونی‌ها بدل کرده اسـت.

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

میدانید کـه پیاز دارای فلاونوییدی بنام کوئرستین اسـت کـه بـه کاهش کلسترول بد خون کمک می کند و از آنجا کـه آبگوشت با منابع غذایی کـه افزایش‌دهنده کلسترول بد هستند، تهیه میشود، بهتر اسـت بـه همراه این سبزی میل شود تا بـه این ترتیب چربی خون افزایش پیدا نکند بنابر این چـه بهتر کـه بـه همراه غذای‌تان از پیاز خام استفاده کنید و یا در تهیه سالادتان ازآن بهره ببرید.

 

لطفا ترشی فراموش نشود

از آنجا کـه این غذا هم چرب اسـت و هم حبوباتش باعث سنگین شدن وعده غذایی‌تان می شود، خوردن آن بـه همراه ترشی بـه هضم غذایتان کمک می کند.

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

اما می توانید بـه همراه آن سالاد شیرازی و یا سبزی خوردن میل کنید تا بـه این ترتیب فیبر دریافتی وعده غذایی‌تان نیز بیشتر شود. درضمن، بهترین نان توصیه شده با این غذا نان جوی خشک اسـت زیرا هم نازک بوده و هم فیبر زیادی دارد. بـه علاوه، یادتان نرود کـه وعده‌تان رابا یک لیوان دوغ کم‌نمک و بدون گاز کامل کنید.

 

کهنگی و ماندگی

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

سعی کنید غذایتان رابه اندازه بپزید ودر صورت ماندن آبگوشت آب آنرا برای تهیه سایر غذاها استفاده کنید و مخلفاتش را کوبیده و یا در وعده‌هاي بعدی میل کنید. فقط نکته‌ اي راکه باید برای خوش طعم شدن آبگوشت‌تان بخاطر داشته باشید آن اسـت کـه بعد از جوش آمدن غذایتان در ظرف را محکم ببندید و آنرا روی حرارت ملایم قرار دهید تا آبگوشت با بخار پخته و آبش تبخیر نشود.

 

اگر چاق هستید

بهتر اسـت از تلیت کردن نان در آب آبگوشت‌تان صرف‌‌نظر کرده و بـه یکباره مخلفات آن رابه همراه کمی‌ نان جو میل کنید و با خوردن یک بشقاب سالاد و سبزی خوردن فیبر وعده غذایی‌تان را نیز افزایش دهید.

 

اگر کم‌خونی دارید

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

از آنجا کـه انواع لوبیاها منبع آهن گیاهی هستند، بهتر اسـت بجای نخود از آن ها درکنار گوشت استفاده کنید. بـه علاوه بهتر اسـت نوشیدنی همراه غذای‌تان شربت آب‌لیموی تازه باشد. درضمن، سیب‌زمینی‌هایتان را نیز بعد از پخت پوست بگیرید زیرا آهن زیر پوست این سبزی نشاسته‌اي بوده و میتواند آهن دریافتی وعده‌تان را افزایش دهد.

 

اگر نقرس دارید

طرز تهیه انواع آبگوشت مجلسی خوشمزه و ساده

این غذا بـه هیچ وجه برای شـما مناسب نیست، مگر آنکه از مقدار اندک گوشت مرغ استفاده کرده و بجای حبوبات از کلیه میوه‌هاي تازه مثل «بـه» استفاده کنید زیرا خوردن میوه‌هاي خشک نیز مانند آلو و گوجه میتواند زمینه‌هاي افزایش اسیداوریک را در شـما بالا ببرد.