پارس ناز پورتال

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

مجموعه : آموزش آشپزی
طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

طرز تهیه انواع ماست طعم دار 

در اینبخش طرز تهیه انواع ماست طعم دار را مرور می‌کنیم. ماست هاي طعم دار می‌توانند یک میان وعده کم کالری و خوشمزه برای مـا باشند، طرز تهیه ماست هاي طعم دار بسیار ساده هستند و می توانید بـه اسانی ودر منزل خود این دسر خوش طعم را درست کنید. در ادامه این مطلب روش تهیه بهترین ماست هاي طعم دار رابه شـما خواهیم آموخت. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

طرز تهیه ماست چکیده

ماست چکیده رابه اسانی می توان در منزل تهیه کرد و ازآن بعنوان صبحانه، عصرانه و برای تهیه غذاهایی هم چون کیک مرغ، سالاد الویه، رولت کوکو سبزی، تزیین کوکو سبزی مجلسی و هم چنین انواع دسر بهره برد. تفاوت ماست چکیده و ماست معمولی در بافت، میزان کالری، میزان چربی و برخی ویتامین‌هاي آن اسـت.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

آب موجود در بافت ماست چکیده نسبت بـه ماست معمولی کمتر اسـت ودر مقدار مساوی با ماست معمولی، کالری و چربی بیشتری دارد.بـه هنگام تهیه ماست چکیده، ویتامین‌هاي گروه B کـه جزو ویتامین‌هاي محلول در آب هستند همراه با آب ازآن خارج شده ولی میزان کلسیم و پروتئین ماست چکیده با ماست معمولی برابر اسـت.

 

طرز تهیه ماست چکیده کم چرب

برای تهیه ماست چکیده کم چرب باید از ماست کم چرب استفاده شود، بنابر این اگر ماست را در منزل تهیه می کنید از شیر کم چرب برای تهیه ماست استفاده کنید و اگر ماست را از بازار تهیه میکنید، نوع کم چرب آنرا خریداری کنید. برای این منظور: ابتدا پارچه نازک نخی تمیزی را روی آب کش پهن کرده و زیر آب کش یک ظرف گود قرار دهید تا آب ماست در ظرف بریزد.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

پارچه باید کل آب کش را پوشانده و لبه‌هاي آن از آب کش بیرون بزند. ماست را درون پارچه ریخته، لبه‌هاي پارچه را جمع کرده و گره بزنید. در صورتی کـه تمایل دارید ماست چکیده شیرین حاصل شود، آنرا داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید آب ماست گرفته شود. در صورتی کـه تمایل دارید ماست چکیده ترش حاصل شود، آنرا خارج یخچال نگه داری کرده و منتظر شوید تا آب آن خارج شود.

 

نکات مهم و اصولی در تهیه ماست چکیده کم چرب

برای تهیه ماست چکیده می توانید ماست را پس از ریختن در پارچه، از جایی آویزان کنید تا آب آن گرفته شود. برای تهیه آن میتوانید از یک کیسه نخی تمیز استفاده کرده و ماست را در کیسه بریزید و درب آنرا گره بزنید.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

غلظت ماست چکیده، بستگی بـه مدت زمان آبگیری دارد؛ هرچه زمان بیشتری طول بکشد ماست سفت تر خواهد شد. آب ماست را دور نریزید و ازآن در دوغ استفاده کنید یا با جوشاندن آن قارا درست کنید.

 

تهیه ماست چکیده طعم دار

ماست چکیده‌اي راکه بـه روش فوق تهیه کردید، میتوانید با نمک، انواع سبزیجات «مانند: موسیر، نعنا، پونه، ریحان و شوید»، انواع میوه جات «مانند: توت فرنگی، هلو، آناناس و …» طعم دار کنید.

 

مواد لازم برای تهیه ماست و موسیر

ماست چکیده 1 لیوان

موسیر خشک 1/3 لیوان

پودر موسیر 1/3 قاشق چایخوری

نمک و فلفل بـه میزان لازم

 

طرز تهیه ماست و موسیر

برای تهیه ماست و موسیر اگر از موسیر خشک استفاده میکنید، ورقه‌هاي موسیر را در آب جوش ریخته تا حدی کـه آب روی آنرا کامل بگیرد. وقتی آب سرد شد، آنرا خالی کرده و دوباره روی موسیرها آب جوش بریزید و این عمل را 3 بار تکرار کنید. با اینکار طعم تند موسیر تا حدی تعدیل شده و موسیرها نرم می شود. سپس موسیرها را در آب کش ریخته و با آب سرد بشویید.  موسیر را رنده کرده ودر ماست بریزید.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

پودر موسیر را نیز بـه ماست اضافه کرده و مخلوط حاصل را دریک ظرف شیشه‌اي بریزید. اجازه دهید مخلوط ماست و موسیر، 12 ساعت بیرون از یخچال بماند تا طعم انها مخلوط شود. سپس ظرف را در یخچال قرار دهید و بعد از چند روز کـه ماست طعم دار شد، نمک، فلفل، پونه، کرفس کوهی یا هر ادویه دلخواه دیگری بـه آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. ماست و موسیر را می توانید بـه صورت ساده و بدون هیچ گونه افزودنی مصرف کنید.

 

ماست چکیده طعم دار کم چرب

مواد لازم برای تهیه ماست میوه اي

ماست چکیده 1.5 لیوان

میوه 500 گرم

شکر 3/4 لیوان

سرکه سفید 1/2 قاشق سوپخوری

آبلیموی ترش 1.5 قاشق چایخوری

 

طرز تهیه ماست میوه ای

میوه را پس از تمیز کردن و شستن، خرد کرده ودر ظرف بزرگی بریزید. شکر، آبلیموی ترش و سرکه سفید رابه آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. ظرف میوه رابه مدت 1.5-1 ساعت در دمای محیط قرار دهید ودر این مدت چند بار با قاشق هم بزنید تا شکر در آن حل شده و آب بیندازد. سپس میوه را درون مخلوط کن ریخته، ماست چکیده رابه آن اضافه کرده و مخلوط کن را روشن کنید.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

حدود 15-10 دقیقه مواد را میکس کنید تا حالت کشدار پیدا کنند و غلیظ و یکدست شوند. مخلوط حاصل را 30 دقیقه در فریزر قرار دهید تا سرد شود؛ سپس از فریزر خارج کرده و با همزن 10 دقیقه بزنید. ماست میوه‌اي را 3-2 ساعت در فریزر قرار دهید و سپس استفاده کنید. ماست میوه‌اي را میتوانید بـه مدت یک ماه در فریزر نگه داری کنید و 15 دقیقه قبل از مصرف، آنرا خارج کنید تا نرم شود.

 


 

طرز تهیه ماست میوه ای سیب، هلو، کیوی و موز در خانه

ماست میوه‌اي را میتوان در طعم‌هاي مختلف موزی، توت فرنگی، آناناسی، هلو و … بـه صورت بسته بندی از سوپرمارکت‌ها تهیه کرد، ولی از آنجا کـه محصولات صنعتی فراوری شده برای مصرف طولانی مدت تهیه می شوند، در آن‌ها از نگهدارنده‌ها و طعم دهنده‌هاي شیمیایی استفاده میشود کـه می تواند برای سلامتی مضر باشد؛ بنابر این بهتر اسـت ماست میوه‌اي رابه صورت خانگی تهیه کرد و از خواص بی نظیر آن بهره برد.

 

طرز تهیه ماست میوه‌اي خانگی «روش اول»

میوه بدون پوست خرد شده: 1.5 پیمانه

ماست چکیده شیرین: 1 پیمانه

عسل: 3 قاشق سوپخوری

بادام 5 شماره

 

دستور تهیه:

برای تهیه ماست میوه‌اي سیب بهتر اسـت از کمپوت سیب استفاده کنید یا سیب را پوست گرفته و خرد کنید، سپس با مقداری آب و شکر روی حرارت قرار دهید تا بـه مدت ۳۰ دقیقه بپزد و کمی نرم شود. برای تهیه ماست میوه‌اي هلو، هسته آنرا درآورده و پوستش را بگیرید، سپس خرد کنید. برای تهیه ماست میوه‌اي کیوی و موز، ابتدا پوست آن‌ها را بگیرید و سپس خرد کنید.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

پس از آماده کردن میوه مورد نظر «مطابق ۳ مرحله قبل»، آنرا در مخلوط کن ریخته و ماست رابه آن اضافه کنید. یک پیمانه میوه و یک پیمانه ماست چکیده را میکس کنید تا کمی مخلوط شوند، سپس عسل رابه آن اضافه کرده و دوباره برای چند دقیقه میکس کنید. بادام‌ها رابا چاقو خرد کرده، بـه مخلوط کن اضافه کنید و مخلوط کن را روشن کنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست شوند.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

مخلوط حاصل رابه مدت ۴-۳ ساعت در فریزر قرار دهید تا بسته شود، سپس از فریزر خارج کرده و با مخلوط کن یا همزن برقی بزنید تا یکدست شود. 1/2 پیمانه از همان میوه یا یک میوه دیگر را بسته بـه ذائقه خود، بـه صورت ریز خرد کرده و با ماست میوه‌اي مخلوط کنید تا موقع خوردن زیر دندان حس شوند.  ماست میوه‌اي آماده اسـت، آنرا در ظرف سرو بریزید و با میوه تزیین کنید.

 

طرز تهیه ماست میوه‌ای خانگی «روش دوم»

شیر: 2 پیمانه

شکر: 1/2 پیمانه

خامه: 1/2 پیمانه

وانیل: 1 قاشق چایخوری

پوره میوه تازه یا کمپوت: 1 پیمانه

ماست: 1/3 پیمانه

 

دستور تهیه:

شیر را در قابلمه بریزید، شکر رابه آن اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید تا بـه جوش آید. پس از این کـه شیر جوشید، آنرا از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا خنک شود و بـه دمای ۳۸ درجه سانتیگراد «کمی بیشتر از دمای طبیعی بدن» برسد. پس از این کـه شیر خنک شد، خامه و وانیل رابه آن اضافه کرده و هم بزنید تا وانیل در شیر حل شود. پوست میوه‌ها را بگیرید، آن‌ها را در مخلوط کن ریخته و بـه صورت پوره درآورید.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

دریک کاسه کوچک ماست رابا ۱/۴ فنجان از شیری کـه خنک شده مخلوط کنید، سپس ماست و پوره میوه رابه شیر ۳۸ درجه سانتیگراد اضافه کنید. درب ظرف را بسته و آن رابه مدت ۸-۶ ساعت دریک محل گرم قرار دهید تا ماست ببندد. پس از این مدت، ماست را در یخچال قرار دهید تا سرد شود، سپس آنرا هم بزنید، در ظرف سرو بریزید و با تکه‌هاي میوه تزیین کنید.

 


 

طرز تهیه ماست شلیل و عسلی

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

ماست: ۱ و ۱/۲ پیمانه

شلیل: ۳ شماره

عسل: ۲ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه:

۱. برای شروع ماست و عسل رو خوب باهم مخلوط میکنیم. مقدار عسل هم سلیقه‌اي هستش و میتونیم بیشتر یا کمتر استفاده کنیم. ماستمون هم بهتره هم‌زده و نسبتا غلیظ باشه و زیاد ترش هم نباشه.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

۲. حالا هسته‌هاي شلیل رو جدا کرده و چهار قاچشون میکنیم. میتونیم برای تهیه این ماست از انواع هلو «انجیری، شلیل، شبرنگ و…» استفاده کنیم.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

۳. شلیل رو داخل غذا ساز ریخته و چند پالس می‌زنیم تا ریز بشه مقدار ریز شدن شلیل هم سلیقه‌اي میتونیم کاملا پوره‌اش کنیم یا این کـه درشت‌تر. مـن شخصا ترجیح میدم شلیل داخل ماست زیر دندون بیاد.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

۴. ماست و شلیل‌هاي ریز شده رو مخلوط میکنیم.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

۵. حالا ماست شلیل حاضره.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

۶. میتونیم داخل یخچال بذاریمش یا بلافاصله سرو کنیم.

 


 

در آخر معرفی تمام ماست های طعم دار

ماست ساده، ماست همیشگی اسـت کـه از تخمیر شیر پاستوریزه تهیه شده اسـت. دراین ماست از قند و یا طعم‌دهنده بـه منظور بهتر کردن طعم آن استفاده نشده اسـت. ماست ساده دارای غلظت و قوام لطیف و نرمی بوده و خیلی غلیظ یا مانند کاستارد «نوعی فرنی» نیست. ماست ساده دارای طعم طبیعی ترش بوده و جهت تهیه‌ي تعداد زیادی از خوراکی‌ها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

ماست سبک سوئیسی و یا ماست کاستارد

این نوع ماست دارای غلظت کاستارد مانند و تقریبا شبیه پودینگ «مانند فرنی» میباشد. ودر دو نوع ساده و طعم‌دار قابل معرض اسـت. جهت پردوام ساختن و تثبیت غلظت ماست سبک سوئیسی، مواد تثبیت کننده‌اي چون ژلاتین، پکتین و یا آگار «ماده‌اي ژلاتینی» در آن استفاده میشود. این ماست هم چنین نسبت بـه ماست معمولی خامه‌اي‌تر می باشد.

 

ماست منجمد

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

ماست منجمد، نوعی بستنی نرم اسـت. بدلیل فرایند انجماد، بیشتر باکتری‌هاي زنده و مفید ماست از بین می روند. اکثر تولید کنندگانی کـه ماست منجمد تهیه میکنند، آنرا بعنوان ماست کم چرب و با قند پایین بـه فروش می رسانند. اما لازم اسـت کـه برچسب‌هاي آنرا پیش از خرید ماست منجمد بعنوان جایگزینی برای بستنی مورد بررسی قرار دهید.

 

ماست سبک اروپایی

ماست سبک اروپایی با بافت نرم و خامه‌اي خود مشخص میشود. این نوع ماست با ریختن شیر پرورده‌ي گرم دریک تغار یا خمره‌ي بزرگ و سپس همزدن آن در فواصل معین توسط یک ملاقه‌ي بلند بدست می آید. سپس این مخلوط را درون فنجان ریخته و مصرف می کنند. گاهی میوه و دیگر طعم‌ دهنده‌‌ها رابه درون تغار شیر پرورده ریخته تا ماست سبک اروپایی طعم‌دار تهیه شود.

 

ماست یونانی

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

ماست یونانی ماست بسیار غلیظی اسـت کـه با از بین بردن آب ماست ازآن طی فرایند صاف کردن یا گرفتن آب بدست می آید. این ماست بسیار نرم بوده و غلظت بیشتری نسبت بـه ماست ساده داشته ودر تعداد زیادی از خوراک‌هاي مدیترانه‌اي مورد استفاده قرار میگیرد. بدلیل آنکه بیشتر آب و رطوبت این نوع ماست گرفته شده اسـت، ماست یونانی مقدار بیشتری کره یا سرشیر نسبت بـه ماست ساده دارد.

 

ماست کم چرب

ماست کم چرب کـه مورد علاقه‌ي افرادی اسـت کـه نسبت بـه سلامتی و میزان کالری مصرفی خود حساس می‌باشند، از شیر خامه گرفته و رقیق و یا شیر کم چرب تهیه میشود. ماست کم چرب میتواند هم بـه صورت ساده و هم طعم‌دار عرضه شود. این نوع ماست حاوی حدوداً ۵ر۰ تا ۲ درصد چربی شیر اسـت در حالی‌کـه ماست معمولی حاوی ۳ تا ۵ درصد چربی شیر میباشد.

 

ماست سویا

ماست سویا ماست غیر لبنی اسـت کـه از تخمیر شیر سویا کـه از لوبیای سویا بـه دست آمده تهیه می شود. برای گیاهخوارانی کـه هیچ گونه فراورده‌ي لبنی مصرف نمی کنند، ماست سویا میتواند جای گزین بسیار خوبی باشد. هرچند شیر سویا حاوی قند لاکتوز نیست، اما دارای قندها دیگری هم چون استاکیوز و رافینوز اسـت کـه در طول فرآیند تخمیر شکسته شده و ماست تولید می کنند.

طرز تهیه انواع ماست طعم دار (ایده های جدید و خوشمزه)

ماست حاوی سطوح بالایی از ویتامین‌ها، کلسیم، ید و پتاسیم اسـت، کـه جهت عملکرد مناسب بدن مورد نیاز می‌باشند. هم چنین منبع عالی از پروتئین بـه حساب می آید. هر نوع ماستی کـه انتخاب می کنید، سعی کنید حداقل سه تا چهار وعده ازآن را در طول هفته بـه رژیم غذایی خود وارد کنید.