پارس ناز پورتال

طرز تهیه عدسی آسان و مجلسی + فوت و فن های رستورانی

مجموعه : آموزش آشپزی
طرز تهیه عدسی آسان و مجلسی + فوت و فن های رستورانی

طرز تهیه عدسی آسان و مجلسی 

در این بخش طرز تهیه عدسی را به شما می آموزیم. عدسی یکی از غذاهای محبوب و مقوی است که برای تمام سنین خصوصا نوجوانان و دانشجویان بسیار مفید می باشد، ورزشکاران هم با خواص عدسی آشنا هستند و همیشه این غذا را در لیست هفتگی شان دارند. چگونه می توانیم یک عدسی خوشمزه و با کیفیت درست کنیم؟ در ادامه به شما خواهیم گفت، با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه عدسی

آب = 6 تا 7 پیمانه

عدس = 2 لیوان

پیاز = 1 عدد

روغن = 2 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه = بسته به ذائقه و سلیقه

رب گوجه فرنگی = 2 تا 3 قاشق غذاخوری

 

دستور پخت عدسی

در ابتدا عدس ها را پاک کنید و سپس با آب بشوئید. بعد روی آنها آب بریزید و اجازه دهید 2 تا 3 ساعت خیس بخورند. در یک قابلمه مناسب (حجم عدس هنگام پخت زیاد می شود) روغن و زردچوبه اضافه کنید و پیاز را کمی تفت دهید، سپس نمک و فلفل را اضافه کنید و بعد از 2 دقیقه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. (استفاده از رب اختیاری است).

طرز تهیه عدسی آسان و مجلسی + فوت و فن های رستورانی

سپس عدس ها را به قابلمه اضافه کنید و آب روی آن بریزید. بعد از جوش آمدن آب زیر شعله را کم کنید و اجازه دهید نیم ساعت بپزد. بعد از نیم ساعت، اگر خواستید می توانید سیب زمینی یا قارچ به عدسی خود اضافه کنید. اجازه دهید عدسی ها نیم ساعت دیگر هم بپزند. غذای شما بعد از یک ساعت حاضر است! می توانید کمی آب لیمو به آن اضافه کرده و میل کنید.

 

فوت و فن های رستورانی برای پخت عدسی

اگر می خواهید رنگ عدسی شما تیره نشود و همچنین نفخ آن را بگیرید بهتر است بگذارید عدسی ها حداقل 20 ساعت خیس بخورند. همیشه عدس بسته بندی بخرید، عدس هایی که فله ای به فروش می رسند اکثرا دیرپز هستند و تاریخ انقضای شان هم مشخص نمی باشد.

طرز تهیه عدسی آسان و مجلسی + فوت و فن های رستورانی

اگر می خواهید عدس زودتر پخته شود ابتدا پیاز را تفت دهید و بعد عدس و آب را به آن اضافه کنید. اگر ادویه ها در مرحله آخر اضافه کنید غذا زودتر می پزد زیرا که ادویه ها کمی زمان پخت را عقب می اندازند. آب لیموی تازه و طبیعی بهترین چاشنی برای عدسی است.

 

اگر عدسی بیش از حد نمک داشت کافی است کمی سیب زمینی به آن اضافه کنید تا نمک را به خود بکشد. به عدسی گوشت اضافه نکنید. غلظت عدسی باید به اندازه آش نسبتا غلیظ باشد نه بیشتر. و در آخر: در صورت تمایل می توانید ابتدا عدس ها با آب جوش بپزید و در نیم ساعت آخر پیاز داغ و ادویه جات را به آن اضافه کنید.

 

بهترین خواص عدسی

طرز تهیه عدسی آسان و مجلسی + فوت و فن های رستورانی

عدسی غنی از فسفر و فولات است که برای عملکرد مغز، خصوصا یادگیری بسیار مفدی هستند. عدسی ضد استرس و اضطراب است. فولات برای افسردگی و اضطراب هم مفید است از این رو این غذا برای مبتلایان به افسردگی هم مفید می باشد. عدسی برای کم خونی و بهبود اخلاق و رفتار کودکان هم مفید است. در روایات ائمه مطهر هم آمده است: خوردن عدس باعث افزایش حافظه می شود.

 

اختصاصی از بخش آموزش آشپزی مجله پارس ناز