پارس ناز پورتال

بررسی دلایل مهم طلاق زوجین از دید روانشناسی

بررسی دلایل مهم طلاق زوجین از دید روانشناسی

بررسی دلایل مهم طلاق زوجین از دید روانشناسی 

طلاق عاملی هست که میتواند زندگی زوجین را نابود کند، بعضی عوامل میباشند که می‌توانند نوید طلاق در زندگی همسران باشند.شکست در ازدواج موضوعی هست که میخواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. چه عواملی باعث شکست در ازدواج می‌شوند؟

 

ازدواج، یکی از پر بحث ترین ارتباط هاي پویا در عصر جدید هست. بنا به تحقیقات جدید که در مجله نیویورک تایمز ویژه شده بود، ازدواج، یکی از برترین تلاشهایی هست که شما می توانید برای آغاز یک زندگی انجام دهید. متاهل شدن تمایل انسان ها به خوشحال بودن را اکثر میکند و به زندگی شان معنی می بخشد، بخصوص اگر در دوره پر استرسی از زندگی شان باشد، این تاثیر ها را اکثر احساس میکنند.

 

پیچیدگی هاي ازدواج : دو عمل که به ارتباط شما آسیب می‌زنند
با این که ازدواج، میتواند تلاشی باشد که با پاداش بی نظیر همراه هست، از طرف دیگر همین طور میتواند یک پیچیدگی بی نظیر و مالامال با بعضی حرکات سمی و زهرآلود متعدد« سمی برای ارتباط فی مابین »، نیز باشد . در امتداد این تعاملات مستقل متعدد و از طرف دیگر با وجود مسئولیت هایي که زوجها را گرفتار و اسیر میکند،

 

چنین حرکات زهرآلودی میتواند روابط فی ما بین زوجها را ضعیف گرداند و در نهایت حتی پایدارترین اتحادها را نیز به سمت ازهم گسیختگی بکشاند. بر طبق نظر پیتر پیرسون « Peter Pearson» که یکی از تراپیست هاي سرشناس و نیز بنیانگذار موسسه زوجین میباشد، اکثر از 60% زوجهایی که نزد او می‌روند، خودشان را درگیر با چنین مواردی یافته اند. مفید پس این حرکات واقعا چه میباشند و چگونه خود را ظاهر میسازند؟ بگذارید نگاهی بیندازیم :

 

1- اجتناب از درگیری
نخستین موردی که برای اجتناب از درگیری تعریف شده هست، اجتناب از ترس و موقعیتی هست که از عواقب بحث و گفتگواست، که اجتناب از آن مهمتر از مزایای بالقوه زیبا یک بحث و گفتگو در درون ارتباط، میباشد. این حرکت در اغلب اوقات، بین یک شریک زندگی مطیع و یک شریک زندگی مسلط و برتری جو بسط پیدا میکند،

 

که در آن، شریک زندگی مطیع، بتدریج و قدم به قدم شروع میکند به خوشخویی و سازگاری با افکار و رویاها و خواسته هاي خود، به منظور حفظ و حمایت از انچه در قبل داشته هست.اما همین سازگاری، بعنوان یک حرکت سمی و تا آخرین درجه زهرآگین، خودش را از درون هر چیزی نشان خواهد داد، از خرید و گزینه طراحی داخلی خانه گرفته

 

تا تصمیمات مربوط به جابجایی ها و یا شروع و راه افتادن یک خانواده « بطور مثال تولد یک نوزاد ». گرچه این مسئله الزاما به این معنی نیست که یکی از شرکای زندگی مشترک، باید دیگری را نظارت کند، هر چند با گذشت زمان و هر چه بر عمر روابط بین زوجین افزوده گردد، مقدار بیشتری از آلبوم ارزشهای غریزی و اصلی فردی، شروع به پدیدار شدن خواهند کرد.

 

این مسئله نیز مکانیسم هاي تصویر العمل متقابل و رفتارهای غریزی را به ارمغان خواهد آورد که، در نهایت منجر به ازبین رفتن ارتباطات فی ما بین و سقوط و زوال یک ازدواج خواهد شد. پس راه چاره چیست ؟ تنها راه پرهیز از این سرنوشت، دارا بودن شناخت بعنوان یک فرآیند تفکیک و تمیز هست که در آن، هر دو زوجین،

 

با تلاش دوطرفه، در مورد ویژگی هاي شخصیتی خود و نیز شریک زندگی خود، به یک شناخت مناسب برسند. این روند، زوجها را قادر می سازد تا با درک تفاوتهای موجود در ارتباط خود، و به علت توانمند سازی دوطرفه، یک ارتباط مثبت را به جلو ببرند و باعث پیشرفت آن ارتباط گردند.

 

از اجتناب از درگیری، بعنوان یکی از کلیدهای اساسی در علل وقوع طلاق در عصر جدید، نام برده می‌شود. این یک روند هست که زوجها باید تلاش کنند تا در طی دوران ازدواج خود، به سلامت از آن عبور کنند.

 

2- یک عمل خصمانه وابسته « مقابله به مانند »
انجام یک عمل خصمانه وابسته یا مقابله به مانند، یکی دیگر از دلایل نخست در طلاق هست. این حرکت اکثر در زوجهایی اتفاق میوفتد که هر دوی آنها دارای ویژگی تسلط و برتری جویی زیادی میباشند. در این نوع از ارتباط، هر دو زوجین، در داخل ارتباط خود، به دنبال نظارت و فشار بر شریک زندگی خود برای قبول دیدگاهشان میباشند. گرچه بدون گوش کردن به شریک و یا همدردی با دیگری.

 

یکی از بارزترین علائم این نوع از ارتباط، ایجاد و رشد فرهنگ سرزنش کردن هست که در هر زوج با افراط در زدن اتهامات غیرضروری و گرفتن انگشت اشاره به طرف دیگر برای محکوم کردن وی، همراه هست. در نتیجه در زوجهایی که جر و بحث بیشتری دارند، هر عضو از این دایره حرکت خصمانه وابسته

 

یا مقابله به مانند، تلاش خواهد کرد تا مشکل را از دیدگاه ذهنی خود ببیند و شریک زندگی خود را مقصر قلمداد کند. برای این مسئله چه راه حلی وجود دارد؟ این مورد به یک تحلیل نمونه نیاز دارد، در صورتی که در آن، یک تحلیل ناسازگارانه که بطور نسبی غالب هست، وجود دارد که شامل آلبوم اي هست ساخته شده

 

از تصورات ذهن یکدنده هر دو شریک زندگی، که به مراتب بسیار سخت تر از یک تحلیل نمونه می باشد. همانطور که شناخت فردی از تقصیر خود و تاثیر ضربه اي که از طرف هر زوج به ارتباط بین یکدیگر زده می شود، حیاتی هست، سازش و مصالحه نیز کلید این روند هست.

 

 به گزارش پارس ناز مهم‌ترین قسمت، این هست که زوجین باید یاد بگیرند که اختلافات و مناظره ها و استدلالات را به جای این که فقط از یک دیدگاه ذهنی دیدن کنند، از یک دیدگاه عینی نیز، در نظر بگیرند، همان طور که هنر گوش کردن، به نظرات کسی که دوستش دارند را نیز باید یاد بگیرند.

 

کلام آخر
به علت این که این دو حرکت سمی، از جمله متعارف ترین دلایل طلاق و مشکلات یک ارتباط هست و گرچه برطرف شدنی نیز هست، در نتیجه تعداد زیادی از زوجها تمایل دارند با در نظر گرفتن این دو حرکت، و پرهیز از وقوع آنها، بر روی بهبود روابطشان در ازدواج خود کار کنند. ارتباط برقرار کردن و تمایل به شنیدن، بعنوان صرف کردن زمانی برای درک آلبوم اي از ارزشهای ذاتی و فطری زوج مقابل و درک چشم انداز وی در زندگی، بسیار حیاتی هست.