پارس ناز پورتال

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟ 

دراین مقاله همه ی چیز درباره عادت ماهیانه زنان کـه دوره سیکل و پریود هم نام دارد رابه شـما خواهیم گفت، این چرخه کـه ماهی یک‌بار اتفاق میوفتد از زمان رسیدن بـه سن بلوغ جسمی در دختران آغار می شود. مشکلی کـه تقریباً نیمی از هرماه زندگی را تحت‌تاثیر خود قرار داده و تعداد زیادی از جذابیت‌هاي دنیا و شادی‌هاي درونی را کمرنگ می کند. در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

 

پریود، گاها موجب می شود تا دنیا را سیاه دیده و دوست داشته باشید در گوشه تنهایی خود نشسته و یک دل سیر گریه کنید. چون اگر این‌کار را نکنید احتمال درگیر شدن با اطرافیان زیاد اسـت و شاید حتی موجب تخریب روابط شود. قاعدگی در زنان یا همان اصطلاح عامیانه‌ اش یعنی پریود دورانی کـه شاید ظاهراً 3 تا 7 روز ادامه داشته باشد، اما در واقعیت 10 تا 14 روز از زندگی زن را تحت‌ الشعاع خود قرار می دهد.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

یک زن حتی اگر تاریخ آخرین قاعدگی خودرا فراموش کرده باشد وقتی اشتهایش بـه‌طور غیرعادی زیاد می شود، اعصابش برای مسایل پیش‌ پا افتاده و بی‌ارزش بـه‌هم می‌ریزد وقتی دنیا جذابیتش را از دست می دهد رفتار آدم‌ها برایش عجیب میشود تلخی‌ ها ناراحتی‌ ها خاطره‌ هاي بد زیادی رابه‌ یاد می‌آورد، وقتی دلش می خواهد در اتاق خودرا حبس کرده و با هیچ‌ کسی، حتی عزیزانش هیچ ارتباطی نداشته باشد.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

وقتی دوست دارد فقط بخوابد ودر رخت خواب بماند سینه‌ هایش متورم و دردناک میشوند بی‌ قرار میشود و تمایل شدیدی بـه خوردن اسنک‌ هاي شور یا شیرینی‌ جات پیدا میکند، بـه خوبی متوجه خواهد شد کـه پریود نزدیک اسـت و دوباره باید دردهای همیشگی را تحمل کرده و قدرت صبر و حوصله خودرا افزایش دهد.

 

ازآن جا کـه زندگی همیشه جاری اسـت و فرد نمیتواند در دوران سیکل ماهیانه خود از روند عادی آن فرار کند اما هم زمان توانایی تحمل این همه ی تغییر بـه صورت یکجا را هم ندارد، بنابر این یا بدخلق و عصبی می شود یا تنبل و بی‌حوصله همه ی می‌ دانیم کـه این دوران برای مردان هم دردآور اسـت زیرا ترکش‌ هاي این تغییرات هورمونی بـه اعصاب مردان هم اصابت کرده و ممکن اسـت لحظه‌ هاي ناخوشایندی را در زندگی زوجین پدیدار نماید.

 

عادت ماهانه چیست؟

آن‌چـه مـا بعنوان پریود ازآن یاد می کنیم نتیجه‌ي یک کارگروهی اعضای داخلی بدن هم چون مغز، غده هیپوفیز، رحم، گردن رحم، تخمدان‌ها، لوله‌هاي فالوپ و واژن اسـت. بـه این صورت کـه، مغز دستور تولید و ترشح هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون رابه تخمدان مخابره میکند. بطور‌هم زمان، هورمون‌هاي FSH و LH نیز در غده هیپوفیز ساخته می شوند. پیش از توضیح ادامه این روند لازم اسـت بدانید کـه:

 

فاصله بین دو قاعدگی بـه صورت طبیعی بین 21 تا 35 روز اسـت. البته در حالت نرمال و رایج، 28 روزه خواهد بود. در نیمه نخست این دوره، میزان استروژن بالا رفته و باعث رشد و افزایش سلول‌هاي رحمی می شود. سپس، بدن در واکنش بـه ترشح هورمون FSH، یک تخمک در داخل یکی از تخمدان‌ها آزاد میکند. این تخمک رشدکرده ودر حوالی روز 14 از یک سیکل 28 روزه در پاسخ بـه هورمون LH تخمک از تخمدان جدا می شود. این مرحله تخمک‌ گذاری نامیده میشود.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

در ادامه، در نیمه دوم سیکل، تخمک وارد لوله فالوپ می شود کـه بین تخمدان و رحم قرار دارد. دراین مرحله، پروژسترون وارد عمل شده و رحم را آماده بارداری می کند. اگر دراین مرحله تخمک توسط اسپرم بارور شود بارداری رخ خواهد داد.

 

در غیر ‌اینصورت، تخمک پس از مدتی از بین می‌رود و میزان استروژن و پروژسترون نیز کاهش می یابد. در نتیجۀ این اتفاق‌ ها، لایه ضخیم رحم ریزش کرده و خون ریزی قاعدگی یا عادت ماهیانه شروع می شود.

 

دوره‌ هاي قاعدگی عموما بین 3 تا 7 روز ادامه دارند. سن شروع قاعدگی نیز حدود 12 سالگی اسـت. اما این بدان معنی نیست کـه همه ی دختران در سن 12 سالگی پریود می شوند؛ بلکه اگر قاعدگی پیش از 9 سالگی يا پس از 16 سالگی روی دهد حتماً باید بـه پزشك مراجعه شود. پریود تا یائسگی ادامه دارد. سن متوسط یائسگی نیز حدود 51 سالگی اسـت. گفتنی اسـت کـه بدن یک زن یائسه قادر بـه تولید تخمک نبوده و نمی‌تواند دیگر باردار شود.

 

نوسانات روحی زنان در دوران سیکل ماهانه چگونه است؟

از آنجا کـه دراین چرخه سطح هورمون ها بطور منظم در مغز و بدن خانمها تغییر می کند ظاهر میزان انرژی بدن و حساسیت روحی زنان نیز دستخوش تغییرات می شوند. بـه این صورت کـه، حدود 10 روزبعد از شروع عادت ماهیانه، درست قبل از تخمک گذاری زنان احساس شادی بیشتری میکنند.یک هفته بعد ازآن پروژسترون بدن افزایش می یابد هورمونی کـه درست مثل والیوم میماند.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

باعث می شود زنان دوست داشته باشند با یک فنجان چای و یک کتاب در تختخواب زیر پتویشان بروند. هفته بعد ازآن، پایین آمدن پروژسترون موجب آسیب پذیری و حساسیت بالای خانمها می شود. روحیه اکثر زنان، 24-12 ساعت قبل از شروع عادت ماهیانه بـه بدترین وضعیت خود میرسد.

 

مشکلات رایج قاعدگی چیست و چگونه می‌توان آن‌ ها را برطرف کرد؟

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

پریود در زنان بـه صورت‌هاي گوناگون ظهور میکند. از پریودهای دردناک «ديسمنوره» گرفته تا پریود نشدن و لکه‌بینی. بهمین خاطر لازم اسـت با این مشکلات آشنا شده و راه‌ هاي درمان هر کدام رابه طور جداگانه بیاموزید. برای این منظور همان‌ گونه در ادامه همراهمان باشید.

 

قاعدگی دردناک «ديسمنوره»

پریود دردناك يكی از شايعترين مشكلات زنان محسوب میشود. بيش از نيمی از زنان هنگام قاعدگی دچار درد می شوند و حدود يك‌درصد آن ها بـه مدت 1 تا 3 روز توانايی انجام فعاليت هاي روزمره را ندارند.اندومتریوز، فیبروئید، زخم واژینال دلایل بروز این قاعدگی اسـت. اندومتریوز شرایطی اسـت کـه باعث می شود بافتی کـه با هر پریود ریخته می شود خارج از رحم ودر جاهایی مانند تخمدان لوله هاي فالوپ و پایین شکم رشد کنند.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

بافت آندومتری کـه خارج از رحم رشد می کند در طول هر چرخۀ عادت ماهیانه همان‌ گونه خراب می شود و خون ریزی می کند اما بـه این دلیل کـه راهی برای خروج ازبدن ندارد بافت ساخته می شود و می تواند باعث درد لگن شود. درد طبق معمول در كمر زير شكم و پهلوها ظاهر میشود و بـه صورت قولنجی اسـت يعنی شدت آن كم و زياد می شود. درد در روز اول شديد اسـت و بـه تدريج كاهش می‌يابد.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

هم چنین گاهی با تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی و سردرد همراه اسـت. گفتنی اسـت کـه قاعدگی دردناک بیشتر دختران جوان را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر در میان این رده سنی دیده شده اسـت و طبق معمولً با افزايش سن و پس از ازدواج و زايمان كاهش می يابد.

 

اقدامات مفيد جهت كاهش و رفع درد قاعدگی

= ماساژ شكم، كمر،‌ پهلوها

= استفاده از حوله گرم يا كيسه آب‌گرم

= خم شدن روی آرنج و زانوها

= پياده‌روی

= دوش آب گرم

= پرهيز از غذا هاي نفاخ و سنگين

= مصرف دمنوش‌هایي هم چون بابونه، گل‌گاو‌زبان،‌ چاي سبز

= کاهش مصرف قند و نمک

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

مصرف ویتامین E دو روز قبل از شروع خون ریزی قاعدگی، در كنترل انقباضات رحمی دردناك بـه مراتب از دارو درمانی موثرتر اسـت.‏ بعد از‏ چهار ‏ماه مصرف مرتب ویتامین E، زمان انقباضات دردناك رحمی از‏ 17 ‏ساعت بـه دو ‏ساعت کاهش خواهد یافت.‏

 

قاعدگی شديد

اين مشكل بـه دلایل مختلف می تواند روی دهد کـه از جمله باید بـه كم خونی، تورم گردنه رحم، پوليپ، فيبروم، هموفیلی، عدم تعادل هورمونی، رقیق کننده هاي خون و كيست اشاره کرد. هم چنين ممکن اسـت عده اي از خانمها بخاطر استفاده از «IUD» با اين مشكل مواجه شوند. بد نیست یادآوری کنیم کـه پریود شديد در خانم هاي مسن ممكن اسـت نشانه سرطان رحم باشد.

 

قاعدگی طولانی

بیماری‌هایي همانندمانند كم خونی، كم كاری غده تيروييد، فيبروم، كيست، بارداری خارج از رحم و سرطان رحم باعث بروز این حالت هستند. البته استفاده از «IUD» نيز ممكن اسـت در برخی خانمها منجر بـه اين وضعيت گردد.

 

قاعدگی نامنظم

عواملی همانند بارداری، استرس، رژیم‌غذایی، ورزش، قرص‌هاي ضدبارداری، مصرف الکل، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، یائسگی و مصرف دارو می تواند دراین بروز این شرایط دخیل باشد.

 

لکه‌ بینی

لکه‌بینی کـه برخی زنان با آن مواجهند می تواند بخاطر مصرف قرص هاي ضد بارداری، بارداری خارج از رحم، عفونت واژن، فيبروم، پوليت، فقدان موقتی استروژن هنگام تخمك گذاری يا فقدان تخمك گذاری روی دهد.

 

قطع قاعدگی

در ايجاد اين حالت عوامل مختلفی دخيل هستند. از جمله میتوان بـه ورزش بيش از حد،‌ اختلالات تيروئيدی، فشار روحی و استرس، مصرف داروهای آرامش بخش، پرخوری، خام خواری، اختلال در ترشحات غدد داخلی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و چربی بدنی کم اشاره کرد. البته قطع مصرف قرص ضد بارداری نیز ممكن اسـت بـه بروز اين مشكل منجر شود.

 

خونريزی بعد از يائسگی

عفونت، خشكی رحم، نازك شدن ديواره رحم و پوليپ می توانند باعث خون ریزی پس از یائسگی شوند. البته این امر ممكن اسـت نشانه سرطان رحم نیز باشد.

 

توصیه های طب سنتی برای کاهش درد عادت ماهیانه

برای کاهش دردهای زیرشکم باید چهار تا پنج روز قبل از شروع عادت ماهانه، روزانه دو نوبت بطور موضعی روغن بابونه را زیر ناف خود ماساژ ملایم دهید، اما انجام اینکار در دوران عادت ماهانه توصیه نمی شود.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

ماساژ زیر ناف با روغن زنجبیل در اوقاتی کـه خون ریزی طبیعی و همراه با درد اسـت در کاهش علائم قاعدگی موثر اسـت. یک دوم قاشق غذاخوری سنبل‌الطیب، یک قاشق مرباخوری گل‌گاوزبان و یک قاشق مرباخوری بادرنجبویه رابا هم مخلوط و دم کرده ودر فواصل دو دوره یا در ایام عادت ماهانه میل کنید. این نوشیدنی باعث کاهش استرس خشم و دردهای قاعدگی می شود.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

مصرف روزانه یک لیوان چای‌ دارچین همراه با صبحانه تاثیر بسیار زیادی روی آرامش و کاهش درد قاعدگی میگذارد.افرادی کـه مزاج سرد و خشک یا گرم و خشک دارند بیشتر دچار درد و اختلال‌ هاي دوران قاعدگی می شوند کـه با اصلاح مزاج میزان دردها کاهش مییابد.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

برای مثال افرادی کـه مزاج گرم و خشک دارند میتوانند با مصرف دم کرده ترکیبات زیره و انیسون از اثرات ضداسپاسم و ضددرد آن بهره ببرند. افرادی کـه مزاج سرد وخشک دارند هم میتوانند با مصرف دمنوش گل‌گاوزبان درد خودرا کاهش دهند. خوردن غذاهایی با طبع سرد مثل ماست یا کاهو ممکن اسـت درد شکم را درقاعدگی افزایش دهد.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

درمقابل آن خوردن خوراکی‌ هاي بـه اصطلاح گرم مانند خرما یا نان‌هاي سبوس‌دار مانند نان جو میتواند دردها رابه میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد. زنجبیل در التیام درد قاعدگی مانند اسیدفولیک و ایبوپروفن عمل میکند اگرهم بـه طعم آن علاقه‌ اي ندارید می توانید از کپسول‌ هاي زنجبیل استفاده کنید.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

دم کرده بابونه – سنبل‌الطیب – گل‌گاوزبان – تمشک و سرخ‌ و لیک در کاهش درد عادت‌ماهانه و ایجاد آرامش بسیار موثر هستند. هریک از این دمکرده‌ها را میتوانید بصورت جداگانه یا مخلوط تهیه کنید و بـه دلخواه در زمان عادت ماهانه مصرف کنید.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

از عرق رازیانه و بومادران استفاده کنید، بـه‌ خصوص اگر درد همراه با خون ریزی زیاد باشد باید از هفت روز قبل، صبح‌ ها یک استکان عرق رازیانه رقیق ‌شده با آب و یک استکان عرق بومادران رقیق ‌شده با آب میل کنید.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

در روزهای دوم و سوم عادت ماهانه هم می توانید اینکار را ادامه دهید. اگر پیش از آغاز خون ریزی احساس درد می کنید، سه قاشق غذاخوری زرشک پلویی را دریک لیوان آب بـه مدت یک دقیقه جوشانده و محلول صاف شده آنرا پس از 10 دقیقه دم کردن، میل کنید. بعد از 10ساعت هم می توانید بار دیگر از این محلول بنوشید.

همه چیز درباره عادت ماهیانه زنان | قاعدگی یا پریود چیست؟

افرادی کـه خونریزیشان بـه صورت لکه‌‌ بینی اسـت می توانند برای کاهشِ درد خود از دم کرده گل‌ گاوزبان استفاده کنند. برای این منظور باید 10 گرم گل‌ گاوزبان رابه همراه یک شماره لیمو عمانی و 2 لیوان آب بجوشانید تا زمانی کـه تنها یک لیوان از محلول باقی بماند سپس آنرا از صافی رد کرده و بنوشید.