پارس ناز پورتال

اگر عاشق شوید این تغییرات در بدن شما رخ می دهند

اگر عاشق شوید این تغییرات در بدن شما رخ می دهند

اگر عاشق شوید این تغییرات در بدن شما رخ می دهند 

اگر شما دچار عشق و عاشقی شوید تغییراتی در بدن شما رخ خواهد داد که می توانید آن ها را در این مطلب مورد مطالعه قرار دهید. وقتی عاشق شدن را تجربه میکنید بیقراری‌ هایتان فقط از درون نیست بلکه میتوان نمود بیرونی‌ آن را نیز مشاهده کرد. در ادامه به تاثیرات عشق بر بدنتان اشاره میکنیم.

 

ضربان قلبتان زیاد شده است و بی‌قرار هستید؛ انگاری صدها پروانه در معده‌تان در حال پرواز هستند – شاید این علائم را در اولین حس عاشقی در دانشگاه یا حتی قبل از آن به خاطر بیاورید. البته، این‌گونه علائم در دوران بزرگسالی سرنخ‌هایی ظریف از عاشق شدن‌تان (یا حداقل برانگیخته شدن حس شهوت) هستند. در ابتدای شروع یک رابطه، مجموعه‌ای از واکنشهای شیمیایی و واقعا حیرت‌آور در سراسر دستگاه عصبی و هورمون‌های‌تان اتفاق می‌افتد.

 

در ادامه به تمام اتفاقاتی که هنگام عاشقی در بدن‌تان می‌افتد، از نخستین ملاقات گرفته تا اوج لذت هم‌بستری ، اشاره می‌کنیم:

 

عاشق شدن مثل اعتیاد به مواد مخدر است

طبق پژوهشی که در دانشگاه راتگرز در ۲۰۱۰ به‌عمل آمد، پس از این‌که عاشق می‌شوید خیلی طول نمی‌کشد که احساس می‌کنید حسی شبیه اعتیاد به مواد مخدر پیدا کرده‌اید. پژوهش‌گران نتیجه گرفتند عاشق شدن باعث می‌شود مواد شیمیایی نظیر دوپامین، اکسی‌توسین، آدرنالین، و وازوپرسین از مغز ترشح شود، و حس دلپذیر و شادی ایجاد می‌‌کند

 

شبیه همان حسی که با مصرف مواد مخدر در بدن ایجاد می‌شود. به گفته‌ی دکتر کات وَن کرک، متخصص امور جنسی بالینی و درمان‌گر مجاز مسائل خانواده و زناشویی، این مواد شیمیایی در مراحل مختلف جذب شدن به فرد مقابل ترشح می‌شوند، و کمک می‌کنند احساس علاقه و وابستگی‌تان به وی بیش‌تر شود. به گفته‌ی دکتر کرک، درست مانند مصرف مواد مخدر، هر چه بیش‌تر با این فرد وقت بگذرانید، بیش‌تر به وی معتاد خواهید شد.

 

عاشق شدن شبیه مستی نیز هست

با مصرف الکل خجالت و ترس و اضطراب‌تان کم می‌شود و در عوض حس تهاجم و تظاهر در شما بیش‌تر می‌شود – طبق پژوهش دانشگاه بیرمنگام اکسی‌توسین، “‌هورمون عشق‌”، نیز تاثیری مشابه بر شما می‌گذارد. پژوهش‌گران بر روی تاثیرات اکسی‌توسین و الکل تحقیق کردند، و دریافتند اگرچه این دو ماده بر بخش‌های مختلف مغز تاثیر می‌گذارند، ولی نتایج و تاثیرات‌شان مشابه‌ی یکدیگر است.

 

گونه‌ها سرخ می‌شوند، کف دست عرق می‌کند، و ضربان قلب‌تان تند می‌شود

قبل از این‌که سر قرار ملاقات‌ با فرد محبوب‌تان حاضر شوید، حتما دقت کرده‌اید ضربان قلب‌تان تند می‌شود و کف دست‌تان عرق می‌کند. به گفته‌ی دکتر کرک، تیک عصبی تنها عاملِ این اضطراب نیست؛ بلکه در حقیقت تاثیر آدرنالین و نوراپی‌نفرین است. وی می‌گوید: “‌همین عامل سبب می‌شود از لحاظ جسمی به طرف مقابل حس کشش و تمایل پیدا کنید و دوست داشته باشید دائما به وی فکر کنید.‌”

 

مردمک چشم‌های‌تان گشاد میشوند

به گفته‌ی دکتر کرک وقتی مجذوب یک فرد می‌شوید – خواه آن فرد در یک کافه روبه‌روی‌تان نشسته باشد، یا در خیابان ملاقات‌اش کنید و… – شاخه‌ی سمپاتیک دستگاه عصبی‌تان تحریک می‌شود، و همین عامل باعث می‌شود مردمک چشم‌های‌تان گشاد شوند. (این بار به چشم‌های همسر یا دوست‌تان دقت کنید)

 

شاید کمی احساس ناخوشی کنید

وقتی به تازگی با فردی جدید آشنا می‌شوید، به طور طبیعی اشتهای‌تان را از دست می‌دهید یا احساس اضطراب می‌کنید. دکتر کرک می‌گوید: “‌ناخوشی عشق در حقیقت به دلیل استرس ناشی از ترشح هورمون کورتیزول است که رگ‌های خونی را در شکم‌تان منقبض می‌کند، و باعث می‌شود احساس ناخوشی کنید.‌”

 

این حالت معمولا به مرور زمان و هنگامی که با طرف مقابل احساس راحتیِ بیش‌تر کنید از بین می‌رود – ولی همین حالت می‌تواند این حقیقت را تا حدودی توجیه کند که چرا بسیاری از عروس‌ها و داماد‌ها احساس می‌کنند در طول مراسم عروسی، چیزی از گلوی‌شان پایین نمی‌رود.

 

عاشق بودن ممکن است به شما نیرویی فوق‌العاده قوی بدهد

آیا تا به حال شما هم در مورد مادرانی شنیده‌اید که وحشت‌زده یک خودرو را از رو کودک‌شان بلند می‌کنند؟ با این‌که این حقیقت که ترکیب عشق و ترس می‌تواند به شما قدرت فراانسانی بدهد، کمی غیرمعقول به نظر برسد، ولی از قدیم شواهد و قرائن نشان می‌دهند این مسئله واقعا امکان‌پذیر است. (انجام پژوهش علمی در مورد این پدیده

 

که به نام نیروی فراطبیعی انسان معروف است، تقریبا غیرممکن است، زیرا تکرار این شرایط در فضای پژوهشی کاری دشوار است.) فقط پدرها و مادرها نیروی فراطبیعی انسان را تجربه نمی‌کنند؛ بلکه آدم‌های عاشق نیز چنین شرایطی دارند. دکتر کرک می‌گوید: “‌اکسی‌توسینی که هنگام عاشقی در بدن ترشح می‌شود، واقعا می‌تواند تحمل‌ فرد را در برابر درد جسمانی بالا ببرد.‌” راه را برای شاهزاده‌ی رویاها باز کنید – عشق می‌تواند زندگی‌مان را نجات دهد.

 

نمی‌توانید چشم از محبوب‌تان بر دارید

این‌که شما عکس فرد محبوب‌تان را به عنوان عکس پس‌زمینه‌ی گوشی‌ یا رایانه‌ی‌تان قرار می‌دهید، دلیل علمی دارد. به گفته‌ی خانم دکتر کرک، تمایل به خیره شدن به چهره‌ی محبوب ناشی از ترشح دوپامین از مغز است. وی‌ می‌گوید: “‌این حالت دقیقا مشابه‌ی تاثیر مصرف کوکائین بر مغز است، زیرا میل/نیروی واکنشی مرتبط

 

با تجربه‌ی نهایت لذت را تحریک می‌کند.‌” به عبارت دیگر، وقتی مثلا عکس‌های تعطیلاتی را مرور می‌کنید که با هم سپری کردید، در نتیجه‌ی تحقق این میل، موجی از انرژی در وجودتان ظاهر می‌شود.

 

ممکن است واقعا تُن صدای‌تان بالاتر برود

وقتی مراحل و فشار اولیه‌ی آشنایی سپری شود و اتصال و تعهد‌تان نسبت به شخص محبوب‌تان عمیق‌تر گردد، ممکن است تغییرات عجیب دیگر را نیز در بدن‌تان مشاهده کنید – یکی از این تغییرات این است که تُن صدای‌تان بالاتر می‌رود (بله، واقعا). طبق پژوهشی که در ۲۰۱۱ در مجله‌ی روان‌شناسی تکاملی منتشر شد،

 

پژوهش‌گران دریافتند وقتی زنان از نظر جسمانی جذب مردان می‌شوند، هنگام صحبت کردن با‌ آنها تن صدای‌شان بالاتر می‌رود و زنانه‌تر می‌شود. بنابراین اگر به شخص محبوب‌تان نسبت به همکاری که دائما کارهای‌تان را پشت گوش می‌اندازد، مهربان‌تر هستید، بدانید همه‌ی این ماجراها زیر سر عشق است.

 

وقتی کنارتان نیستند و از آنها خبر ندارید، نگران‌شان می‌شوید

به گفته‌ی سرنا گلدستین، متخصص درمان‌های طبیعی در نیویورک، وقتی برای مدتی کوتاه یا مدت زمان خاص از شخص محبوب‌مان دور هستیم، بدن‌مان مثل معتادی که از مواد مخدر دور مانده است، واکنش نشان می‌دهد. وی‌ می‌گوید: “‌وقتی از شخص محبوب‌مان دور هستیم، هورمون آزادکننده‌ی کورتیکوتروپین به عنوان بخشی

 

از واکنش بدن به استرس افزایش می‌یابد، که ممکن است به اضطراب و افسردگی منجر شود.‌” زوج‌هایی که رابطه‌ی طولانی‌مدت با هم داشته‌اند، غالبا از طریق ایجاد پیوندهایی با شخص محبوب‌شان آموخته‌اند چگونه با این احساس کنار بیایند.

 

ممکن است عاشق شدن کمی هورمون‌های‌تان را به هم بریزد

وقتی یک رابطه به مرحله‌ی ماه‌عسل می‌رسد – یکی دو سالِ اولِ یک رابطه که دیوانه‌وار و با هیجان هر لحظه مشتاق دیدار عشق زندگی‌تان هستید – تنظیم هورمون‌های‌تان به هم می‌ریزد. طبق پژوهشی که در مجله‌ی غدد-عصب-روان‌شناسی منتشر شد، در این دوران کورتیزول (هورمون استرس) در زنان و مردان افزایش می‌یابد. هم‌چنین در این دوره، تستوسترون – هورمون مردانه – در مردان کاهش و در زنان افزایش می‌یابد.

 

عشق حقیقتا می‌تواند قلب‌تان را بشکند

ممکن است به دلیل شکستگی قلب جان‌تان را از دست بدهید! – به گفته‌ی انجمن قلب امریکا، این یک حقیقت علمی است. اصطلاح علمیِ این پدیده “‌کاردیومیوپاتیِ ناشی از استرس یا سندرم قلبِ شکسته‌” است و وقتی در طول یک رویداد عاطفیِ استرس‌زا نظیر مرگ همسر یا معشوق، طلاق، یا حتی به هم خوردن

 

یک رابطه به شکل ناگوار هورمون‌های استرس ترشح ‌شوند، می‌توانند حتی سالم‌ترین افراد را نیز شدیدا تحت تاثیر قرار دهند. این پدیده غالبا علائمی شبیه حمله‌ی قلبی دارد که شامل سختی تنفس، بی‌نظمی ضربان قلب، و درد سینه است. البته، با وجود این‌که سندرم قلب شکسته می‌تواند آسیب دائمی به قلب وارد کند،

 

و در مواردی نادر نیز، حتی منجر به مرگ شود، خبر خوب این است که این پدیده در بیش‌ترِ مواد قابل درمان است و در خلال چند هفته به طور کلی برطرف می‌شود.

 

میل جنسی در ابتدایی‌ترین مراحل یک رابطه در بالاترین سطح قرار دارد

طبق پژوهشی که در مجله‌ی مسائل جنسی و زناشویی منتشر شد در مراحل ابتدایی یک رابطه، معمولا زوج‌ها دست از معاشقه با یکدیگر برنمی‌دارند، ولی این آتش میل و اشتیاق به ویژه برای زنان برای مدت طولانی روشن نمی‌ماند. پژوهش‌گران دانشگاه گولف آنتاریوی کانادا، در مورد رضایت از رابطه رضایت جنسی و میل جنسی

 

بر روی ۱۷۰ مرد و زنی که دارای رابطه‌ تک‌ همسری با جنس مخالف بودند، تحقیق کردند. پژوهش‌گران دریافتند میل جنسی مردان در طول زمان ثابت و پایدار است، در حالی‌که زنان با گذشت هر ماه از رابطه‌شان حدود ۲ درصد از شاخص عملکرد جنسی‌ شان کاهش می‌یابد.

 

شاید دچار چند کیلو اضافه‌وزن شوید

شاید خیلی وقت‌ها این حرف خنده‌دار را شنیده باشید که وقتی یک زوج از رابطه‌شان راضی و خوشحال هستند “‌خودشان را وِل می‌کنند‌”، و تجربه این حقیقت را ثابت کرده است. در یک بررسی در مجله‌ی پزشکی چاقی در ۲۰۱۲، پژوهشگران دریافتند آدم‌ها هنگامی که ازدواج می‌کنند و سر و سامان می‌یابند، دچار اضافه‌وزن می‌شوند.

 

طبق یافته‌های پژوهشی دیگر، هنگامی یک زن زندگی‌اش را با یک مرد آغاز می‌کند، تمایل‌اش برای مصرف چربی و قند بیش‌تر می‌شود؛ و بر اساس یک پژوهش دیگر، زنان جوان در طول پنج سال اولِ زندگی مشترک‌شان با مردان، دچار حدودا ۸/۱۰ کیلوگرم اضافه‌وزن می‌شوند.

 

اگر ازدواج کنید، شاید بتوانید زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر داشته باشید

محکم‌ کردن پیوندهای عاطفی‌تان با ازدواج ممکن است باعث شود عمر طولانی داشته باشید. طبق پژوهشی در مرکز پزشکی دانشگاه دوک، افرادی در که چهارمین دهه‌ی زندگی مشترک‌شان به سر می‌برند، نسبت به افرادی که طلاق گرفته‌اند یا هرگز ازدواج نکرده‌اند کم‌تر در معرض عوامل خطرِ مرگ زودرس قرار دارند. طبق پژوهشی

 

دیگر در مرکز پزشکی لانگون در دانشگاه نیویورک، مردان و زنان متاهل نسبت به افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، ممکن است قلب‌هایی قوی‌تر داشته باشند. طبق این پژوهش، مردان متاهل کاهش ۵ درصدیِ احتمال ابتلا به بیماری‌ّهای عروقی را مدیون همسران‌شان هستند.

 

ممکن است باعث استحکام استخوان‌‌های مردان شود

برای مردانی که تصمیم دارند ازدواج کنند خبرهایی خوب داریم: طبق پژوهشی در دانشگاه یوسی‌ال‌ای، مردان بالای ۲۵ سال که در یک رابطه یا ازدواج باثبات و قوی به سر می‌برند، دارای استخوان‌هایی قوی هستند. ولی این مسئله یک مشکل کوچک هم دارد: تنها مردانی که همسران مهربان و عاشق و حامی دارند می‌توانند

 

از مزایای یک رابطه‌ی طولانی‌مدت بهره‌مند شوند. مردانی که از عشق و احساسات همسران مهربان و حامی بی‌بهره‌ هستند، ممکن است از نعمت داشتن استخوان‌ّها قوی نیز بی‌بهره باشند.

 

ممکن است دچار اختلال خواب شوید

آیا شما هم تا حالا با مرور آن‌چه در قرار ملاقات‌های عاشقانه و آتشین‌تان می‌گذرد، دچار بی‌خوابی شده‌اید؟ این علائم شیرین ولی هیجان‌آور ممکن است خواب‌تان را مختل کند. طبق یک پژوهش که بر روی تعدادی بزرگسال انجام شد، وقتی در مراحل اولیه‌ی شادی و لذت از یک رابطه قرار دارید، صبح زود و اوایل شب احساس می‌کنید

 

مثبت‌تر و پرانرژی‌تر هستید، و همین عامل باعث می‌شود نتوانید به راحتی به خواب بروید یا در خواب احساس بی‌قراری ‌کنید. به گفته‌ی دکتر کرک وقتی در خیال و رویا به رابطه‌تان فکر می‌کنید، هورمون‌ّهایی ترشح می‌شوند که حتی در طول روز نیز تمرکزتان را سلب می‌کنند.

 

خلاقیت‌تان شکوفا می‌شود

با این‌که بسیاری از نویسندگان افسردگی را الهام‌بخش نوشته‌های‌شان می‌دانند، پژوهشی که در ۲۰۱۵ در مجله‌ی مسائل خانوادگی منتشر شد، می‌گوید وقتی در یک رابطه هستید، خلاقیت‌تان ممکن است فوران می‌کند؛ چرا؟ پژوهش‌گران این‌گونه نتیجه گرفتند که بسیاری از افرادی که در رابطه‌ی عاشقانه به سر می‌برند،

 

به‌تدریج تمرکزشان از کوتاه‌مدت به بلندمدت معطوف می‌شود؛ یعنی نگاه‌شان به کارها و احساس‌ها آینده‌نگرانه و کلی‌تر می‌شود و نحوه‌ی پردازش اطلاعات‌شان تغییر می‌کند. به عبارت دیگر، وقتی هنوز در مرحله‌ی اول یک رابطه هستید، همه چیز را بیش از اندازه تحلیل می‌کنید، ولی وقتی وارد رابطه‌ی عاشقانه می‌شوید، به ذهن و خیال‌تان آزادیِ بیش‌تر می‌دهید و آن را رها می‌کنید.

 

از لحاظ جنسی ماجراجو و بی‌پروا می‌شوید

روان‌شناسان دانشگاه پنسیلوانیا در مصاحبه با زنان ایالت‌های پنسیلوانیا، نیوجرسی و نیویورک دریافتند وقتی آنها به یک رابطه متعهد هستند، تمایل‌ و اشتیاق‌شان برای امتحان چیزهای جدید – مثلا نوعِ رابطه‌ی جنسی و مسائل مربوط به اتاق خواب – بیش‌تر می‌شود. تعهد به یک رابطه باعث می‌شود تجربه‌ی چیزهای کاملا جدید برای زنان رضایت‌بخش‌تر

 

شود و اشتیاق‌شان را برای تجربه‌های جدید بیش‌تر می‌کند. خبر خیلی خوب برای مردانی که می‌خواهند رابطه‌شان را جدی کنند!

 

می‌تواند دردهای مزمن را تسکین دهد

طبق پژوهشی در ۲۰۱۰ در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استنفورد، یک رابطه‌ کامل و پرشور و هیجان میتواند مانند یک دارو برای تسکین دردهای مزمن عمل کند. به گفته‌ی پژوهش‌گران احساس‌های شدید عاشقانه برخی از نواحی مغز را فعال میکند که مسئول تسکین درد هستند. البته پزشکان فعلا حاضر نیستند عشق‌ درمانی را جایگزین دارو کنند ولی خوش‌بین هستند با کشف تاثیرات مثبت عشق بر مسیرهای عصبی بتوانند روش‌هایی جدید برای درمان درد پیدا کنند.