پارس ناز پورتال

عجیب ترین روش ها برای درمان افسردگی

عجیب ترین روش ها برای درمان افسردگی

عجیب ترین روشها برای درمان افسردگی 

دیدنی هست بدانید که راه هاي عجیب و غیرعادی نیز برای درمان مریضی افسردگی در افراد وجود دارد که می‌تواند در زیر انها را بخوانید. آمارهایی که در مورد افسردگی وجود دارد متعجب کننده هست. بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از افرادی که در سرتاسر دنیا زندگی می‌ کنند از افسردگی رنج می برند. تنها در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۶.۱ میلیون بزرگسال حداقل یک دوره افسردگی

 

را تجربه کرده بودند. افسردگی یکی از دلایل شایع ایجاد ناتوانی در سرتاسر دنیا هست و تنها بزرگسالان را تحت تاثیر خود قرار نمی دهد. افسردگی در نوجوانان نیز در حال افزایش هست. علی رغم وجود طیف وسیعی از داروهای ضد افسردگی، ۱۰ الی ۲۰ درصد افرادی که از افسردگی رنج می برند به افسردگی مقاوم به درمان مبتلا میباشند.

 

درمان هاي جدید یکی از روشهای احتمالی برای پر کردن چنین خلایی میباشند و می توانند بهبود بهتری برای بیمار فراهم آورند. محققان در حال بررسی و کاوش روشهای جدیدی برای درمان افسردگی میباشند. در این مطلب قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 

بازی هاي ویدئویی:

بازی هاي ویدئویی ممکن هست در بین افراد شهرت و اعتبار خوبی نداشته باشد اما در مقابله با افسردگی یک ابزار قدرتمند خواهد بود. مطالعه جدید که توسط دانشگاه واشینگتون انجام شده هست نشان می دهد که بازی هاي طراحی شده به شیوه خاص که با عنوان EVO شناخته شده هست می تواند افسردگی را در بزرگسالان بهبود ببخشد.

 

EVO مشکلات بازرسی شناختی افسردگی همچون مشکل در دقت کردن و بهره گیری از حافظه را هدف قرار می دهد. محققان دریافته اند که با بهبود عملکرد شناختی، خلق و خو و افسردگی نیز بهبود پیدا می‌کند. بازی‌هاي ویدئویی همانند سایر روشهای درمانی متعارف افسردگی خوب بوده هست. یکی از نویسندگان این مطلب چنین می گوید: اکثر بزرگسالان کهنسال که در این مطالعه شرکت کرده بودند به اکثر داروهایی که برای افسردگی شان تجویز شده بود

 

مقاومت نشان می دادند. به همین خاطر رفتار درمانی که هیچ عارضه جانبی ندارد روش بسیار جذابی بود. سایر مطالعات انجام شده نیز نشان می دهد که بازی هاي ویدئویی درمانی می تواند یک درمان موثر برای افسردگی باشد. با این که هنوز برای تایید چنین روش هایي به تحقیقات بیشتری نیاز هست اما بازی هایي همچون SuperBetter امروزه به طور گسترده

 

در دسترس افراد قرار دارد و می تواند خوب باشد. این نوع ابزارها از این جهت که همۀ افراد می توانند به آن دسترسی داشته باشند بسیار دیدنی میباشند.

 

قارچ هاي جادویی:

سایکدلیک هایي همچون psilocybin ترکیباتی میباشند که در قارچ هاي جادویی یافت می‌ شوند و اخیرا در یکی از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته اند. مطالعات انجام شده اثرات چنین موادی بر روی افسردگی، اضطراب، اعتیاد به الکل و سایر شرایط مزمن را بررسی کرده اند. نتایج به دست آمده برای افسردگی، امیدوار کننده هست.

 

مطالعه اي که اخیرا در مجله Biological Psychiatry به چاپ رسیده هست نشان می دهد که این ترکیبات می تواند خلق و خو را در افراد سالم بهبود ببخشد. مطالعات کوچک انجام شده از دانشگاه نیویورک و دانشگاه جان هاپکینز نشان داد که این مواد می تواند بر روی افسردگی در بیماران تاثیر بگذارد. با این که چنین مطالعاتی چندان گسترده نیست

 

اما یافته هاي نخست نشان می دهد که سایکدلیک هایي همچون psilocybin ممکن هست تسکین سریع و بهبود طولانی مدت برای افرادی داشته باشد که با افسردگی دست و پنجه نرم میکنند.

 

مبارزه با التهاب:

همه ي ما به خوبی می دانیم که التهاب می تواند به بدن آسیب وارد کند اما این تنها بخش نگران کننده ماجرا نیست. التهاب احتمال ابتلای افراد به افسردگی را نیز افزایش می دهد. در سال ۲۰۱۳، یک مطالعه کوچک نشان داد افرادی که از داروهای ضد التهابی که اغلب برای درمان مریضی هاي خودایمنی بهره گیری می شود بهره می برند،

 

نشانه هاي کمتری از افسردگی را تجربه میکنند. مطالعه کوچک دیگر که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان می داد افراد افسرده ۳۰ درصد التهاب بیشتری در مغز خود داشته اند. اما هنوز مشخص نیست که التهاب علت اصلی ایجاد افسردگی هست یا تنها یک فاکتور دخیل در این مریضی می‌باشد. هنوز برای تایید چنین مواردی به تحقیقات متعدد نیاز هست.

 

کتامین:

کتامین عی رغم شهرت بدی که در بین افراد دارد می تواند یک درمان خوب برای افسردگی باشد. داروهای معمولی که برای افسردگی مورد بهره گیری قرار می گیرند برای آغاز کار خود به ۸ هفته یا حتی اکثر زمان نیاز خواهند داشت. با این وجود،کتامین می تواند نشانه هاي افسردگی و تفکرات خودکشی را در عرض دو ساعت کاهش دهد.

 

یکی از مطالعات بالینی در حال بررسی اثرات کتامین بر روی مغز و توانایی آن برای درمان سریع افسردگی هست. الیزابت بالارد،یکی از دانشمندانی که در این حوزه کار می‌ کند چنین گفته هست: ما به درمان بهتری برای افرادی که تفکرات خودکشی دارند احتیاج داریم. مداخلاتی همچون کتامین می تواند یک روش جدید برای درمان افسردگی و اثرات ناشی از آن باشد.

 

الکتروشوک درمانی:

علی رغم تصویری که از این نوع درمان در ذهن افراد وجود دارد،الکتروشوک درمانی چندان هم عجیب و غریب نیست. این نوع درمان می تواند بهبود خوبی در بیماران مبتلا به افسردگی ایجاد کند. در طول الکتروشوک درمانی، یک جریان الکتریکی کوچک به مغز فرستاده می شود و همین امر تشنج کوتاهی را در فرد ایجاد می‌کند.

 

 به گزارش پارس ناز انجام این روش درمانی تنها چند دقیقه زمان می‌ برد اما بیمار در معرض بیهوشی عمومی قرار می گیرد تا احساس درد نکند. بیماران سه بار در هفته برای دو الی چهار هفته این جلسات درمانی را دریافت می‌ کنند و بعد از یک هفته بهبود قابل توجهی در نشانه هاي خود تجربه می نمایند. این نوع درمان ممکن هست برای بیمارانی که از افسردگی حاد رنج می برند و به سایر داروهای افسردگی پاسخ نداده اند خوب باشد.

 

به خاطر داشته باشید که الکتروشوک درمانی نیز می تواند عوارض جانبی منفی همچون سردرگمی، از دست دادن موقت یا طولانی مدت حافظه، مشکلات قلبی و سردرد را به همراه داشته باشد.