پارس ناز پورتال

درباره عصب کشی دندان بیشتر بدانیم

درباره عصب کشی دندان بیشتر بدانیم

درباره عصب کشی دندان بیشتر بدانیم 

امان از وقتی که دندان ما درد می گیرد و باید به دندان پزشک مراجعه کنیم.وقتی در مطب به ما گفته می شود که دندان باید عصب کشی شود چه معنی دارد؟ عصب کشی دندان که همان درمان کانال ریشه است مانند هر نوع مراقبت و اقدام زمان مناسبی دارد که زودتر و دیرتر انجام شدن ان می تواند سلامت دندان ها را به خطر بیندازد.

 

درد دندان یکی از اصلی ترین  معیار تشخیص برای انتخاب درمان عصب کشی است ولی تنها عامل نیست. همه انواع دردهایی که در دهانتان احساس می کنید، باعث عصب کشی نمی شوند. کیفیت درد، مدت درد، محل درد و علل شروع و ادامه درد عواملی هستند که دندان پزشک براساس آنها، علت درد را تشخیص می دهد و برای آن درمان لازم را در نظر می گیرد.

 

بنابراین در پاسخ به تک تک سوالات در مورد جنبه های مختلف درد، سعی کنید خوب فکر کنید و دقیق جواب دهید.امکان دارد دندان درد نداشته باشد اما با معاینات و آزمایشی که دندان پزشک انجام می دهد، به این نتیجه برسد که دندان به درمان کانال ریشه (عصب کشی) نیاز دارد. بیشتر دندان هایی که به تست های حرارتی یا الکتریکی که دندان پزشک انجام می دهد، پاسخ نمی دهند، چنین شرایطی دارند.

 

بهترین زمان عصب کشی دندان

گاهی اوقات بیماران محل درد را در دندان های خود حس می کنند اما بعضی از این دردها ممکن است شبیه دردهای دندانی باشند یا دردهای دندانی را تقلید کنند. سینوزیت در دندان های فک بالا ممکن است به صورت درد احساس شود. حتی در ابتلا به سینوزیت ممکن است در فشار و ضربه به دندان ها درد احساس شود.

 

سردردهای میگرنی هم ممکن است به صورت دندان درد احساس شوند در حالی که دندان ها سالم اند و نیاز به عصب کشی ندارند.بعضی از موارد از دردهای دندانی هم وجود دارد که دردها علت دندانی دارند ولی درمان مورد نیاز آنها عصب کشی نیست.

 

مثلا حساسیت دندانی شیوع زیادی بین افراد دارد. در افراد دچار حساسیت دندانی، با تغییرات دمایی (مثل خوردن مواد خوراکی سرد) دندان ها به خصوص دندان های قدامی، بیشتر در ناحیه طوق دچار درد کوتاه و ناگهانی می شوند. حساسیت دندانی معمولا به عصب کشی نیاز ندارد

 

و با درمان هایی مانند استفاده از خمیردندان های ضدحساسیت یا با کاربرد موادی که ممکن است دندان پزشک استفاده کند، درمان می شود. امروزه کاربرد لیزر هم برای درمان حساسیت های دندانی مطرح شده است.ممکن است برخی اوقات  هم درد به دلیل گیرغذایی و مشکلات پرکردگی های قبلی یا روکش های قبلی ایجاد می شود و درمان این دردها هم با رفع این مشکلات و نه عصب کشی صورت می گیرد.

 

درمان کانال ریشه  یا همان عصب کشی گاهی به دلایل غیر عصب کشی هم ممکن است انجام شود. مثلا دندان پزشک یک دندان زنده سالم را به دلیل اینکه پایه روکش چند واحدی طویل صورت می گیرد و احتمال بروز مشکلات کانال ریشه در آینده برای آن خیلی بالاست، عصب کشی می کند.

 

کدام دندان؟ کدام درد؟

به طور عمومی و معمول دردهای خود به خود دندان با تحریک های حرارتی  که ممتد باشند و دردهایی که شب ها شروع می شوند منشاء دندانی دارند. دندان پزشک با معاینه دهان و رادیوگرافی می تواند این موارد نیاز به عصب کشی را حتی اگر علامتی نداشته باشند، تشخیص دهد.

 

به طورکلی تشخیص نیاز به عصب کشی برای یک دندان به وسیله دندان پزشک و بر پایه توصیف های بیمار از شکایت اصلی خود (که معمولا درد است) انجام می شود ولی دندان پزشک برای تشخیص دقیق تر ممکن است تست های تکمیلی روی دندان ها انجام دهد و از دندان ها رادیوگرافی اشعه ایکس تهیه کند.

 

مجموع این داده ها برای تشخیص و پیش بینی اینکه آیا دندان به درمان کانال های ریشه (عصب کشی) نیاز دارد یا نه استفاده می شود.