پارس ناز پورتال

علائم بیماری مننژیت مغزی را بدانید

علائم بیماری مننژیت مغزی را بدانید

علائم بیماری مننژیت مغزی را بدانید 

بیماری مننژیت مربوط به پرده غای اطراف مغز می شود که در اثر زیاد شدن فشار مغزی بیماری بوجود می آید و می تواند منجر به فلج هم شود. مغز و نخاع در بدن شما به عنوان مرکز فرماندهی عمل می‌کنند و اغلب تمامی کارهایی که در بدن انجام می‌شود را تحت کنترل خود دارند.

 

به همین خاطر محافظت از این اندام ها در برابر آسیب یکی از موارد بسیار مهم محسوب می‌شود. این دو اندام با غشایی احاطه شده اند که با نام مننژ شناخته شده است. این غشا به محافظت از این دو اندام در برابر میکروب‌ها کمک می‌کند. با این وجود در برخی از موارد مننژها توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها دچار عفونت می‌شوند. به این بیماری مننژیت گفته می‌شود.

 

مننژیت ویروسی، بسیار شایع تر از مننژیتی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود. مننژیت باکتریایی بسیار نادر است اما می‌تواند کشنده باشد. متاسفانه، نشانه‌های این دو مورد بسیار مشابه همدیگر است. به همین خاطر نباید هیچ کدام از نشانه‌های مننژیت نادیده گرفته شوند. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم پس همراه ما باشید.

 

احساس می‌کنید مبتلا به آنفلونزا شده اید:

زمانی که بدن شما در حال مبارزه با میکروب‌هاست داشتن مواردی همچون تب و احساس ناخوشی زیاد هم غیر معمول نیست. اما این موضوع می‌تواند اولین نشانه مننژیت باشد. اگر انرژی ندارید، تب دارید، دچار حالت تهوع و سردرد شده اید که به طور مداوم بدتر می‌شود و استفاده از دارو تاثیری بر روی بهبود این شرایط ندارد

 

بهتر است به وجود مننژیت شک کنید. مننژیت بسیار سریع حرکت می‌کند. به همین خاطر اگر مورد غیر عادی داشتید و حالتان خوب نبود به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

گردن شما سفت شده است:

این موضوع همانند مواردی که بعد از بیدار شدن از خواب تجربه می‌کنید نخواهد بود. دردی که بعد از بیدار شدن از خواب در گردن ایجاد می‌شود، فشاری است که تمایل دارد به یک ناحیه خاص از گردن بچسبد و زمانی که آن را ماساژ می‌دهید یا گرمایی بر روی آن اعمال می‌کنید بهتر می‌شود.

 

اما دردی که به خاطر بیماری مننژیت در گردن ایجاد می‌شود بسیار متفاوت است. در این شرایط زمانی که کششی می‌دهید درد بدتر می‌شود و ممکن است این درد در نواحی مختلفی همچون گردن و شانه احساس شود. حرکت دادن گردن به سمت بالا و پایین باعث می‌شود بافت‌های ملتهب کشیده شوند که همین امر موجب ایجاد درد شدید و عمیقی می‌شود که ممکن است به سر یا کمر نیز توسعه یابد.

 

وجود نور چشم شما را اذیت می‌کند:

زمانی که زیر نور خورشید قرار می‌گیرید ممکن است مجبور شوید چشمان خود را ببندید یا حتی از آن دوری کنید. این موضوع در مورد نور اتاق نیز صادق است. ترس از نور یا احساس ناراحتی به هنگام مواجهه با آن می‌تواند به التهاب عصب نوری در پشت چشم مرتبط باشد. در چنین شرایطی به همراه درد چشم، سردرد نیز خواهید داشت.

علائم بیماری مننژیت مغزی را بدانید

مننژیت ویروسی بسیار شایع تر از مننژیتی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود

 

شما گیج و مبهوت هستید:

پزشک شما ممکن است این شرایط را “حالت ذهنی تغییر یافته” بماند. این حالت بدین معنی است که شما در فکر کردن مشکل دارید. زمانی که عفونت سرتاسر مغز شما را احاطه می‌کند، ممکن است احساس گیجی و سردرگمی داشته باشید و نتوانید تمرکز کنید. ممکن است

 

در توضیح نشانه‌هایی که دارید با مشکل مواجه شوید یا نتوانید یک دستورالعمل ساده را دنبال کنید. همچنین ممکن است ندانید کجا هستید و در حال انجام چه کاری می باشید. وجود چنین نشانه هایی باید جدی گرفته شود و در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه گردد.

 

نقاطی را بر روی پوست خود مشاهده می کنید:

بثورات جلدی همانند پرچم قرمز رنگی هستند که به شما می‌گویند مشکلی در بدن وجود دارد. نقاط کوچک متمایل به رنگ ارغوانی نیز می‌تواند نشانه مننژیت باشد. بثورات جلدی نشانه ای است که خیلی دیر بروز می‌کند و می‌تواند بسیار جدی باشد. این بثورات به شما می گوید که شما دچار مننژیت باکتریایی شده اید.

 

چنین مواردی زمانی بروز می‌کند که باکتری سمی را داخل سیستم شما ازاد می‌کند و همین امر موجب می‌شود رگ‌های خونی کوچک در پوست و اندام‌های داخلی بدن پاره گردد.زمانی که بثورات جلدی دیده می‌شود ممکن است بسیار دیر شده باشد. در چنین شرایطی معمولا آسیبی به اندام‌های بدن وارد شده است

 

و بافت‌ها و رگ‌های خونی بدن دچار اسیب شده اند. اگر در حال حاضر مشکلات دیگری را تجربه می‌کنید و به طور ناگهانی متوجه بروز بثورات جلدی در پوست خود شدید، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از توصیه‌های او بهره مند شوید.

 

منبع:majalesalamat.com