پارس ناز پورتال

علائم سرطان پروستات در مردان را بشناسید

علائم سرطان پروستات در مردان را بشناسید

علائم سرطان پروستات در مردان را بشناسید

سرطان پروستات در مردان بسیار شایع است. این نوع از سرطان مهلک و کشنده نیست اما می تواند مشکلات جدی را در بدن بوجود آورد. سرطان پروستات از جمله سرطان های شایع در میان مردان است. سرطان از جمله بیماری هایی است که ارطبات مستقیم با شیوه زندگی فرد دارد. نوع عادات غذایی، مصرف سیگار، مواد مخدر، محیط زندگی و… همه و همه ارطبات مستقیمی با ابتلا به سرطان دارند.

 

یک متخصص پزشکی هسته ای گفت: سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان‌ مردان است که در صورت تشخیص علائم و اقدام به موقع، شانس درمان و پیشگیری از پیشرفت سرطان پروستات افزایش می‌باید.نسیم نوروزبیگی متخصص پزشکی هسته ای گفت: رایج ترین نوع سرطان در بین مردان، پروستات است که این سرطان بیشتر در سنین میانسالی اتفاق می افتد

 

و دو سوم افرادی که از این سرطان رنج می برند، نشانه خاصی ندارند.وی اظهار داشت: اختلال عملکرد ادراری مانند دفع دردناک ادرار، تکرر ادرار، بیدار شدن از خواب شبانه به منظور دفع ادرار و وجود خون در ادرار مهم ترین علامت سرطان پروستات است و از دیگر نشانه های این بیماری می توان به التهابات و دردهای مفاصل و استخوان و احساس ضعف در پا اشاره کرد.

 

این متخصص پزشکی هسته ای با اشاره به این که تشخیص سرطان پروستات دشوار و سخت است ؛ عنوان کرد: عوامل خطرآفرین سن ، ژنتیک ،‌ وزن و استعمال سیگار احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.
نوروز بیگی در خصوص درمان پروستات یادآور شد: با به کارگیری از روش های جراحی با برداشتن پروستات به صورت کامل و در مواقعی همراه با غدد لنفاوی این عارضه بهبود می یابد.

 

البته در دهه های اخیر استفاده ازروش های غیرتهاجمی مانند پرتودرمانی به منظور درمان این بیماری رشد چشمگیری داشته است.وی با توصیه به اینکه مردان از سنین‌ ۵۵ سالگی برای تشخیص به موقع هر ۲ سال یکبار آزمایش پروستات را انجام دهند؛ افزود: آقایان می‌توانند با استفاده از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، ورزش و فعالیت بدنی و کنترل وزن خود از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

 

این متخصص پزشکی هسته ای تصریح کرد: (PSMA) پروتئین ترانس ممبرانی که بر روی اکثر سلول های سرطانی در غده پروستات افزایش می یابد، به عنوان مولکول هدف در تصویربرداری مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیبات کوچک متعددی برای نشاندار کردن PSMA استفاده می شود.

 

نوروز بیگی عنوان کرد: PSMA نشاندار شده با رادیو داروی (گالیوم ۶۸) بیشترین سهم را در میان مطالعات دارد و اطلاعات مولکولی زیادی را از محل قرارگیری سرطان در غده پروستات و نیز متاستاز( درگیری نقاط دیگر بدن)مشخص می کند. این اولین تجربه تصویر برداری در بیماران مبتلا به سرطان است که تحت جراحی یا پرتو درمانی موضعی قرار گرفته اند.

 

وی درباره روش مطالعات انجام شده برروی بیماران مبتلا به سرطان پروستات، افزود:‌ در مجموع ۱۰ بیمار با میانگین سنی ۶۵ سال و افزایش سطح PSA مورد ارزیابی قرار گرفتند و تصویر برداری سی تی اسکن MRI همراه با اسکن استخوان در این بیماران قادر به شناسایی مکان عود مجدد تومور توسط دستگاهPET/CT درسال ۲۰۱۶ بین ماههای ژوئن و اگوست۲۰۱۶ در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد.

 

وی در خصوص نتایج بدست آمده از این روش افزود :‌ در بیماران با افزایش سطحPSA و تصویر برداری آناتومیکی منفی( سی تی اسکن و MRI) با استفاده از روش نوین تشخیصی قادر به تشخیص عود تومور هستیم.وی در خصوص نتایج به دست آمده افزود: در بیماران با افزایش سطح PSA و تصویر برداری آناتومیکی منفی ( سی تی اسکن یا ام آر آی) با استفاده از این روش نوین امکان تشخیص عود تومور فراهم می شود.