پارس ناز پورتال

علامت های کمبود ماده معدنی منیزیم در بدن

علامت های کمبود ماده معدنی منیزیم در بدن

علامت های کمبود ماده معدنی منیزیم در بدن 

منیزیم به عنوان یک ماده معدنی ضروری برای بدن همیشه باید تامین شود و اگر در بدن کمبود آن احساس شود مطمئنا بیماری بوجود خواهد آمد. بروز بیماری و مشکل‌ هاي سلامتی درکنار مصرف دارو رعایت توصیه‌هاي دکتری, اصلاح و بازنگری در رژیم غذایی روزانه در التیام بیماری موثراست.

 

کارشناسان در جدید ترین پژوهش‌هاي خود دریافتند کمبود ماده معدنی منیزیم میتواند اثر‌هاي جدی بر سلامت بدن بگذارد.محققان دریافتند بیش از 70 درصد از انسان‌ها درسراسر دنیا دارای کمبود جدی منیزیم در بدنشان هستند از جمله خوراکی‌هاي غنی از منیزیم برنج قهوه اي, لوبیا, سبزیجات دارای برگ سبز, بادام درختی, آووکادو و شکلات تلخ است.

 

کمبود منیزیم میتواند سبب نوسان‌هاي خلقی, سندرم پای بیقرار, بیخوابی, خستگی و احساس افسردگی, بروز جوش صورت و مشکل‌هاي پوستی و حتی ریزش موی سر شود.از جمله دیگر اثر‌هایي که کمبود منیزیم بر بدن می گذارد می توان گرگرفتگی, حرکت بی اختیار مردمک چشم ها, اسپاسم‌هاي عضلانی, ضربان قلب نامنظم و بروز میگرن را نام برد.

 

کارشناسان اثر‌هاي کمبود منیزیم را برروی 8000 فرد بررسی کرده و دریافتند بانوان بیشتر از آقایان درمعرض کمبود ماده معدنی منیزیم قرار دارند.منیزیم یک ماده معدنی بسیارمهم برای سلامت بدن است و هرروزدر بیش از 300 واکنش مختلف آنزیمی دربدن نقش موثر دارد بهمین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم دررژیم غذایی روزانه اهمیت ویژه‌اي دارد.

 

کم خوابی و بیخوابی بدلیل کمبود منیزیممنیزیم افزایش دهنده تولید ماده‌اي شیمیایی در مغز به نام گاما آمینوآبتیریک اسید «GABA» است که باعث آرامش و خواب میشود.

 

سطح پایین ماده شیمیایی «GABA» سبب بیخوابی و بدخوابی دربدن افراد میشود.افسردگی و سردرد شدید بدلیل کاهش مواد حاوی منیزیم در رژیم غذایی منیزیم نقش مهمی در تنظیم هورمون‌هاي بدن دارد و نیز به تعادل سطح قندخون کمک میکند و کمبود آن میتواند سبب مشکل‌هاي خلقی, چون افسردگی و اضطراب شود.

 

میزان تولید هورمون سروتونین در مغز به وسیله منیزیم تنظیم می شود, همچنین این ماده برای انتقال پیام‌ها بین سلول‌هاي عصبی مغز بسیار ضروری است.افرادی که مبتلا به میگرن هستند با مصرف مکمل‌هاي غذایی حاوی منیزیم التیام قابل توجهی به دست آورده اند و تعداد حمله‌هاي میگرن درآن‌ها کمتر شده است.

 

علایم کمبود منیزیم در بدن, رژیم غذایی در کمبود منیزیمکمبود منیزیم میتواند سبب نوسان‌هاي خلقی, سندرم پای بیقرار و … شودتمایل شدید به مصرف شکلات و مواد قندی

 

کارشناسان براین باور هستند که تمایل به مصرف شکلات می تواند نشانه کمبود منیزیم در بدن باشد, زیرا کاکائو منبع خوبی از ماده معدنی منیزیم است.البته کارشناسان به افراد توصیه میکنند برای حفظ سلامت ازشکلات تلخ استفاده کنند, زیرا شکلات شیرین می تواند سبب افزایش قندخون و ابتلای آن‌ها به دیابت شود.

 

درد و اسپاسم شدید عضلانی

یکی از علائمی که کمبود منیزیم دربدن میگذارد اسپاسم و درد‌هاي عضلانی به ویژه درسالمندان است بهمین دلیل مصرف مواد غذایی حاوی سبزیجات سبز, مواد غذایی حاوی سبوس و بادام می تواند بسیار موثر باشد.خستگی, ضربان قلب نامنظم, ضعف ماهیچه اي, بروز اختلال‌هاي پوستی, چون آکنه, اگزما و پسوریازیس نیز از نشانه‌هاي کمبود منیزیم در بدن است.

 

کارشناسان به بانوان یائسه توصیه می کنند مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم یا مکمل‌هاي ویتامینی حاوی این ماده را در رژیم غذایی روزانه خود قراردهند.مصرف مکمل‌هاي منیزیمی درافراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر «IBS» باید زیر نظر دکتر انجام شود, زیرا در برخی مواقع میتواند سبب تشدید علائم بیماری در مبتلایان شود.

 

خوردن مکمل و مواد غذایی حاوی منیزیم همچنین می تواند سبب جذب بهتر ویتامین D و جلوگیري از ابتلا به بیماری هایي, چون سرطان, ام اس و مشکل‌هاي پوستی شود.مصرف به اندازه منیزیم همچنین می تواند سبب پیشگیری از افزایش فشارخون و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بروز بیماری سندرم متابولیک شود.