پارس ناز پورتال

علایم هشدار دهنده کمبود مواد غذایی در چهره

علایم هشدار دهنده کمبود مواد غذایی در چهره

علایم هشدار دهنده کمبود مواد غذایی در چهره 

از روی چهره میتوان به سلامت پی برد، کمبود بعضی مواد خوراکی در بدن می‌توانند تغییرات مشهودی در قیافه افراد ایجاد کنند. همه ي ما از این حقیقت آگاه هستیم که ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت کلی بدن انسان ضروری میباشند. این به معنای آن هست که کمبود مواد مغذی می‌تواند موجب مشکلات سلامت جدی شود

 

و حتی به مرگ ختم شود. در حقیقت، زمانی که بدن با کمبود مواد مغذی مواجه هست، کل ساختار آن آسیب می‌بیند که به عدم تعادل در عملکردهای بدن منجر می‌شود.بنابر آمار و ارقام موجود، نزدیک به هشت میلیون کودک طی 12 سال قبل جان خود را به واسطه کمبود ویتامین A از دست داده اند. افزون بر این، بیش از یک میلیارد نفر با کمبود ویتامین D مواجه میباشند که بعنوان یک مساله همه ي گیر و جهانی در نظر گرفته میشود.

 

با دقت به این حقیقت که عدم تعادل داخلی بدن از نشانه هاي ظاهری برخوردار هست، شما احتمالا مشکلات پوستی مختلفی را تجربه خواهید کرد. در ادامه با چند مشابه از شایع‌ترین نشانه ها که پدیدار شدن آن ها به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی اشاره دارند، اکثر آشنا می‌شویم.

 

لب هاي رنگ پریده

اگر با رنگ پریدگی لب هاي خود مواجه هستید، این می‌تواند نشانه اي از کمبود آهن باشد، که یکی از شایع‌ترین مشابه هاي کمبود مواد مغذی هست. کمبود آهن در خون به کم خونی یا آنمی و خستگی منجر میشود و افراد بسیاری در نقاط گوناگون دنیا با این شرایط مواجه میباشند.

 

برای افزایش آهن دریافتی خود می‌توانید مصرف بعضی مواد خوراکی مثل سبزیجات سبز برگ، عدس، شکلات تلخ، اسپیرولینا، اسفناج و کشمش را مد نظر قرار دهید.

 

خشکی مو

پدیدار شدن شوره سر و خشکی مو یکی از نشانه هاي کمبود بیوتین و ویتامین B7 محسوب می‌شود، که به طور معمول در نتیجه بهره گیری از آنتی بیوتیک ها شکل میگیرد.با مصرف مواد خوراکی مثل مغزهای خوراکی، گردو، دانه آفتابگردان، حبوبات، آووکادو و قارچ می‌توانید به افزایش دریافت این مواد مغذی و جلوگیری از خشکی مو کمک کنید.

 

پوست به شدت رنگ پریده

کمبود ویتامین B12 می‌تواند به رنگ پریدگی شدید پوست منجر شود و خستگی نیز یکی دیگر از نشانه هاي آن هست. جدا از مصرف مواد خوراکی حیوانی مثل جگر، گوشت گاو و لبنیات کم چرب که سرشار از این ویتامین میباشند، شما میتوانید پس از مشورت با دکتر از مکمل هاي ویتامین B12 بهره گیری کنید. از دیگر منابع خوراکی برای این ویتامین میتوان به تخم مرغ و پنیرهای فاقد پنیرمایه خام اشاره کرد.

 

خونریزی لثه

خونریزی لثه می‌تواند یکی از نشانه هاي کمبود ویتامین D باشد. افزون بر این، ممکن هست خونریزی از بینی و تورم مفاصل را تجربه کنید. بدن ویتامین D ساخت نمی‌کند و بر همین زمینه فراهم سازی آن از رژیم خوراکی اهمیت فراوانی دارد.از جمله منابع خوراکی مفید برای ویتامین D میتوان به گوآوا، بروکلی، فلفل قرمز، کیوی، و توت فرنگی اشاره کرد.

 

چشم هاي پف کرده

 به گزارش پارس ناز جدا از اینکه نشانه اي برای کم خوابی محسوب می‌شود، پف کردگی چشم هاي می‌تواند به کمبود ید اشاره داشته باشد. ید میتواند به دفع عواملی که در فعالیت غدد درون ریز اختلال ایجاد میکنند، مثل بروم، فلوئور، کلر کمک کند و عملکرد تیروئید را بهبود بخشیده و پف کردگی را کاهش دهد.

 

برای اینکه میزان ید بیشتری دریافت کنید مصرف سبزیجات دریایی مثل واکامه و کلپ و همین طور کفیر، تخم مرغ و لوبیاها را افزایش دهید.