پارس ناز پورتال

علت بروز جوش پوستی در نوزادان +روش درمان جوش پوستی نوزاد

علت بروز جوش پوستی در نوزادان +روش درمان جوش پوستی نوزاد

علت بروز جوش پوستی در نوزادان +روش درمان 

اگر نوزاد شما هم دچار جوش هاي پوستی می‌شود بهتر است بدانید که باید روشهای زیر را برای درمان عملی کنید.

 

 پوست نوزادان بسیار حساس و لطیف است، به اندازه‎اي که همه ی دوست دارند پوست آنها را نوازش کنند. اما دست کشیدن روی پوست نوزاد باعث ایجاد مشکلات پوستی وی می‏شود. والدین هنگامی‏که پوست نوزاد خودرا قرمز و پر ازکهیر می‏بینند، هراسان می‎شوند و به سرعت به دکتر مراجعه می‎کنند.

 

سلولیت
نوعی عفونت است که پوست را درگیر میکند. در این بیماری یک ناحیه قرمزرنگ روی پوست ایجاد و ظرف چند روز وسیع‌ترمی‌شود. اطراف این محدوده قرمزعموماً دارای لبه نیست.

 

آبله مرغان
درآبله مرغان ابتدا دانه‎هاي کوچک و قرمز به سرعت بزرگ و مایعی درون آن پر می‏شود. با پیشرفت آن ، خارش‎ پوست شروع می‏شود.

 

اگزما
پوست قرمز، ضخیم و خشک می‎شود و ممکن است پوسته پوسته شود وخارش زیادی دارد.

 

زرد زخم
علت جوش پوستی در نوزادان چیست؟دانه‎هاي قرمز کوچک که نیمه پر است وکم‏ کم به رنگ زرد مایل به قهوه‏اي تبدیل می‏شود.

 

سرخک
بثوراتی به صورت دانه‎هاي صاف قرمز رنگ است ولی در نهایت به صورت برآمدگی درمی‎آید.

 

گال
دانه‎هاي قرمز پراکنده که خارش شدید دارد.

 

مخملک
بیماری عفونی مسری ناشی ازباکتری است که باعث ایجاد ضایعات پوستی می‎‏شود.

 

جوش هاي صورتی رنگ «آکنه هاي نوزادی» که بعلت قرار گرفتن نوزاد در دسترس هورمونهای مادرانه در رحم ایجاد می‌شوند. این جوش ها نیاز به هیچ درمانی ندارند و با گذشت هفته ها و یا ماه ها از زمان تولد از بین می‌روند.تعداد زیادی از نوزادان در ماه هاي اول زندگی دچار آکنه میشوند.

 

پیدایش «جوش هاي عفونی» یا «آکنه نئوناتال» کاملا طبیعی است. در این زمان هورمون ها موجب فعالیت بیش از حد غدد چربی می‌شوند که این امر منجر به بروز جوش هایي روی صورت می‌شود. جوش ها طبق معمول بطور خود به خودی محو میشوند و اصلا نیازی به درمان دارویی و یا فشردن این جوش ها نیست. ولی اگر این وضعیت برای ماه ها طول کشید حتماً با دکتر مشورت کنید.

 

– دانه هاي سفیدرنگ «میلیا» روی صورت و بینی که بدلیل انسداد غدد چربی ایجاد میشوند. این دانه ها رد دو سوم نوزادان وجوددارد. با بزرگ شدن غدد چربی پوست و سربازکردن آنها این برآمدگی هاي سفیدرنگ از بین میروند. این دانه هاي سفیدرنگ ممکن است روی لثه یا کام نوزاد نیز دیده شوند.

علت بروز جوش پوستی در نوزادان +روش درمان جوش پوستی نوزاد

– خطوطی در پشت گردن یا بین دو چشم نوزاد دیده میشوند که درواقع تجمع عروق خونی هستند که احتمالا در اثر هورمونهای مادر ایجاد میشوند. طبق معمول به خودی خود بعد از چند هفته یا چند ماه از بین میروند ولی در موارد نادری این لکه ها برای همیشه باقی میمانند.

 

– یرقان که زردشدن پوست بدن یا چشم هاست. یرقان در اثر افزایش بیلی روبین «حاصل شکسته شدن سلول هاي گلبول قرمز» ایجاد میشود. اگر سطح بیلی روبین از حد مشخصی زیادتر شود نوزاد را در دسترس نور سفید یا آبی قرار میدهند زیرا گاهی افزایش بیلی روبین سلامتی رابه خطر می اندازد.

 

– خشکی و پوسته پوسته شدن پوست بیشتر اوقات در نوزادانی که کمی دیر متولد میشوند دیده میشود. این خشکی ناشی از ناکافی بودن سد پوستی است. ولی هیچ جای نگرانی نیست زیرا در این مواقع لایه زیرین پوست کاملا طبیعی و نرم و مرطوب است و این خشکی سطحی نیز بعد از مدتی از بین می‌رود.

 

– در هوای سرد طبق معمول لک و جوش هاي کوچکی روی دست و پای نوزاد ایجاد میشود این حالت تا شش ماهگی نوزاد هم ادامه می‌یابد و با گرم کردن محیط این لک ها برطرف می‌شود.

 

– طی روز اول یا دوم تولد، خال هاي قرمزرنگ کمی برآمده اي که شبیه محل گزیدگی پشه بنظر می‌رسد و گاهی حاوی کمی چرک هستند روی پوست نوزاد مشاهده میشوند. به این خال ها «اریتما توکسیوم» می‌گویند. این خال ها ممکن است تنها در بخشی ازبدن و یا تمام قسمت هاي آن دیده شوند. دلیل پیدایش آنها مشخص نیست ولی بدون درمان طی چند روز یا چند هفته از بین میروند.

 

– پوست فلس مانند و پوسته پوسته، به خصوص در ناحیه سر ناشی از چربی هاي پوستی جسبناک و سلول هاي مرده پوست هستند. این حالت که طبق معمول تا یک سالگی ادامه دارد با شامپو کردن و استفاده از چربی هاي معدنی طبق معمول از بین میروند.

 

– «دانه هاي مغولی» در نوزادان با پوست تیره شایع است. این دانه ها، مسطح و آبی – خاکستری رنگ هستند و ممکن است بزرگ یا کوچک باشند. رنگدانه هایي که به سطح بالایی پوست راه نمی‌یابند مسوول ایجاد این دانه ها هستند و طبق معمول بطور خود به خوید در سنین مدرسه از بین می‌روند.

 

– عرق سوز شدن یا «میلیاریا روبرا» طبق معمول در 15 درصد نوزادان در آب و هوای گرم و به دنبال مسدودشدن مجاری عرق ایجاد می‌شود. اگر انسداد، سطحی باشد عرق، زیر سطح پوست جمع می‌شود و تاول هایي روشن با دیواره اي نازک تشکیل میدهد. انسدادهای عمقی تر کورک هاي قرمز و جوش ها را ایجاد می‌کنند. میلیاریا طبق معمول در ناحیه پیشانی، گردن و بالاتنه دیده می‌شود و طبق معمول با گذشت زمان و پوشاندن لباسهای آسان تر برطرف می‌شود.

 

– لک هاي تیره رنگی که در میان نوزادان سیاهپوست شایع است. طبق معمول در اثر جوش هاي چرکی که سربازک رده و نقاط سیاهی راکه به وسیله پوست شل احاطه شده است به وجود می آورند. این لک ها نیز به خودی خود از بین می‌روند.

 

– اگر نوزاد شما جوش هاي چرک دار با مرکز کمرنگ دارد ممکن است بدلیل حساسیت به دارو و غذا «ناشی از شیر مادر» یا حتی نیش حشرات و یا با عامل ویروسی ایجاد شده باشد. این جوش هاي پوستی طبق معمول خارش دارند و کمی اذیت کننده هستند ودر تمام نقاط بدن امکان بروز دارند. این موارد خیلی جدی نیستند اما مراقب نشانه هایي از جمله مشکلات تنفسی و بلع در نوزاد خود باشید. اگر این جوش ها از بین نرفتند بهتر است به دکتر مراجعه کنید.

علت بروز جوش پوستی در نوزادان +روش درمان جوش پوستی نوزاد