پارس ناز پورتال

علت ترش کردن بعد از نوشیدن چای چیست؟

علت ترش کردن بعد از نوشیدن چای چیست؟

علت ترش کردن بعد از نوشیدن چای چیست؟ 

بعضی افراد میباشند که بعد از نوشیدن چای احساس ترش شدن در سر دل می کنند که باید علت آن را بررسی نمود تا این مشکل رفع گردد. به گفته یک متخصص طب سنتی، «چای میتواند هم ریفلاکس معده به مری را تشدید کند و هم در پیشگیري از ریفلاکس موثر باشد»؛ اما چگونه ممکن هست این نوشیدنی هر دو اثر متضادی را ایجاد کند؟

 

پزشک مجید انوشیروانی در گفتگو با سلامت آنلاین گفت: چای مرغوب، تقویت کننده معده و محکم کننده دهانه آن هست و اگر به آن مواد آروماتیک (عطردهنده) افزوده نشود و دیردم، دبش، گس و قدری تلخ‌مزه باشد، دهانه معده را محکم کرده، از طریق افزایش تونوسیته عضلات صاف اسفنکتر تحتانی مری، جلوی ریفلاکس را می گیرد.

 

این متخصص طب مکمل افزود: اگر جنس چای از همین چای‌هاي معطر و زوددم متداولی باشد که اغلب طعم گس و تلخ ندارند، برعکس، نوشیدن آن می تواند موجب شل شدن دهانه معده و بروز ریفلاکس شود. بنابراین، افرادی که با مصرف چای، اصطلاحاً ترش می کنند، باید بدانند چایی که مصرف میکنند احتمالاً از چای هاي اسانسدار نامرغوب هست و به علت رنگ دهی سریع، دم کشیدن آن کوتاه هست.

 

 به گزارش پارس ناز پزشک انوشیروانی با اشاره به موثر بودن مدت دم کشیدن چای در عملکرد دارویی آن اظهار کرد: چای بهاره گیلان، چای سبز و حتی چای سفید هم اگر به اندازه کافی دم نکشند ترکیبات تانن آن ها آزاد نمی شود و لذا نمی تواند کمکی به تقویت معده و دهانه آن بکند.

 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه مشهد، افزودن بعضی گیاهان معطر به چای، بخصوص گل محمدی تازه و خوشبو، می تواند موجب تقویت و تشدید اثرات خوب چای شود و در کاهش ریفلاکس و ترش کردن خوب باشد.