پارس ناز پورتال

علت ضعیف بودن کودکان در درس ریاضی چیست؟

علت ضعیف بودن کودکان در درس ریاضی چیست؟

علت ضعیف بودن کودکان در درس ریاضی چیست؟ 

بعضی از کودکان در درس ریاضی بسیار ضعیف عمل می کنند، تعداد زیادی از والدین آن را به هوش ذاتی فرزندان نسبت میدهند. کودک ممکن هست در اساس‌هاي گوناگون با مشکل روبه‌رو شود که درک آن برای خانواده گاه سخت به نظر میرسد. والدین تمایل دارند، کودکشان براحتی مطالب درسی را یاد بگیرد و حتی بسیاری مواقع انتظار دارند که از سایر هم سن و سال‌هاي خود عملکرد بهتری داشته باشند.

 

وقتی کودک درس جدیدی یاد میگیرد، صبور نیستند و اگر ضعفی در فرزند خود ببینند، با آن برخورد میکنند و ممکن هست واکنش‌هاي اشتباه و سرزنشی از خود نشان دهند. در اساس اختلالات یادگیری خاص، بخش دیگری که میتواند با مشکل روبه‌رو شود، ریاضی و مفاهیم آن هست.

 

کودکان دارای این اختلال در یادگیری و یادآوری اعداد مشکل دارند و نمیتوانند واقعیات پایه مربوط به اعداد را به دلیل بسپارند و در محاسبه کند و غیردقیق میباشند و در نتیجه،‌ عملکرد انها و کند بودنشان والدین را نگران می کند.این کودکان در مدرسه نیز با مشکل روبه‌رو میشوند و ممکن هست از طرف گروه همسال خود پذیرفته نشوند. این مساله باعث می شود هنگام پرسش ریاضی دچار استرس شوند و نگران واکنش همکلاسی‌هاي خود باشند.

 

سه عامل در فرآیند یادگیری موثر هست که عبارتند از: آموزش مستقیم و کافی؛ زمان کافی برای تمرین و تکرار و تشویق مناسب. والدین و مراقبان کودک لازم هست این سه عامل را به شکلی صحیح به کار گیرند تا یادگیری بدرستی صورت گیرد. برای رفع مشکل و دادن تمرین لازم هست از تمرینات آسان شروع کنید.

 

والدین باید متناسب با نوع ضعف کودک خود برای او وقت بگذارند و به جای سرزنش و مقایسه، کودک را با تمرینات گوناگون سرگرم و مهارت در او ایجاد کنند. برای حل مشکل لازم هست تا روی مفاهیم کم و چندان، بزرگ و کوچک، دور و نزدیک، جلو و عقب، شناسایی جهت، خط کشیدن و سایر مفاهیم کار شود.

 

 به گزارش پارس ناز در آموزش کودکان باید تاکید بر خود آموزی باشد. شرایطی را فراهم کنید که تکلیف خواسته شده به شیوه‌اي باشد که خود کودک به معنا و مفاهیم مربوط به ریاضی پی ببرد. همین طور آموزش مفاهیم ریاضی باید از اشیای حقیقی و قابل لمس و دیدن شروع شود. برای مثال از مهره، ژتون و نخود که کودک میتواند آن ها را لمس کند، بهره گیری میشود و از او میخواهیم تا انها را بشمارد و از آن ها دو یا چند دسته مساوی، بزرگ‌تر و کوچک‌تر به وجود آورد.

 

برای مفهوم دور و نزدیک نیز می توانید در قالب بازی از کودک بخواهید اشیای نزدیک و دور خودش را نام ببرد یا برای ادراک مفهوم عمق، ماسه خیس شده را در ظرف بریزید و یک قاشق کوچک و بزرگ در اختیار دانش آموز قرار دهید تا با زیر و رو کردن ماسه‌ها مفاهیم مربوط به عمق را یاد بگیرد.میتوانید از کودک بخواهید از عدد یک تا عددی راکه بلد هست، بشمارد و سپس همان اعداد را به صورت معکوس بیان کند.