پارس ناز پورتال

علت قرمز شدن چشم ها و راهکار درمان آن

علت قرمز شدن چشم ها و راهکار درمان آن

علت قرمز شدن چشم ها و راهکار درمان آن 

همه ي ما قرمز شدن چشم ها را در مواقع گوناگون تجربه کرده ایم. در این مقاله به بررسی چرایی قرمز شدن چشم ها خواهیم پرداخت. داشتن چشم‌هاي قرمز موجب میشود به دلایلی نظیر مریضی، ناراحتی یا اعتیاد مورد بازخواست اطرافیان قرار بگیرید. اما حقیقت ماجرا این هست که قرمزی چشم‌ها می‌ تواند دلایل متعددی داشته باشد. قرمزی چشم خود می توانید نشانه مشکلات دیگر مثل خشکی چشم، خواب بسیار کم یا مصرف بی‌رویه قطره چشم باشد.

 

داشتن چشم‌هاي قرمز موجب می‌ شود به دلایلی نظیر مریضی، ناراحتی یا اعتیاد مورد بازخواست اطرافیان قرار بگیرید. اما حقیقت ماجرا این هست که قرمزی چشم‌ها میتواند دلایل متعددی داشته باشد.به گزارش پریونشن، اندرو هولزمن، چشم‌دکتر و مدیر مرکز لیزر چشم مریلند، می‌ گوید: «قرمزی چشم خود میتواند نشانه مشکلات دیگر مثل خشکی چشم، خواب بسیار کم یا مصرف بی‌رویه قطره چشم باشد.

 

در ادامه 10 علت اصلی قرمزی چشم را به شما معرفی کرده و راه‌حل هریک را نیز برایتان شرح خواهیم داد. دقت کنید که این موارد در طول یک ماه میتواند شما را پرانرژی کند.

 

1. خشکی چشم
وقتی چشم‌هایتان خشک شود، کمی متورم شده و می‌سوزد. همین التهاب موجب قرمزی چشم میشود. خشکی چشم در افراد بالای 50 سال اکثر متعارف هست اما شاهد قرمزی چشم میان جوانانی که عمده به صفحه رایانه نگاه میکنند نیز هستیم. دکتر هولزمن میگوید: هنگام دیدن مانیتور، به اندازه کافی پلک نمیزنیم که اینکار موجب خشکی چشم می‌ شود.»

 

راه‌حل: بهره گیری از قطره اشک مصنوعی می‌ تواند موجب مرطوب شدن چشم‌ها شود که کاهش التهاب و قرمزی چشم را به همراه دارد. ضمنا هنگام کار با رایانه یا موبایل تلفن همراه سعی کنید اکثر پلک بزنید. مثلا میتوانید هر 20 دقیقه، به مدت 20 ثانیه به چند متر آنطرف‌تر نگاه کنید.

 

2. حساسیت فصلی
مواد آلرژی‌زا (آلرژن) مثل گرده و چمن می‌ توانند موجب تورم و التهاب چشم‌ها و در نهایت قرمزی چشم شوند. زیرا آلرژی‌ها موجب خارش چشم شده و شما را مجبور به مالیدن آن‌ها می‌ کند.

 

راه‌حل: از طریق اعمال کمپرس سرد به مدت 15 دقیقه در روز بر روی چشم‌ها، قرمزی و التهاب چشم را کم کنید. سپس با دکتر معالج خود در مورد برترین روش نظارت آلرژی‌تان مشورت کنید. وی احتمالا به شما آنتی هیستامین پیشنهاد میکند که موجب کاهش واکنش بدن به آلرژن‌ها میشود. اما از آنجایی که آنتی هیستامین‌ها موجب خشکی چشم میشوند، بهتر هست از قطره مصنوعی چشم برای مرطوب کردن آن بهره گیری کنید.

 

3. داروهای خاصی مصرف کنید
فقط آنتی هیستامین‌ها نیستند که موجب قرمزی چشم‌ها میشوند. دکتر جفری آنشل میگوید که قرص‌هاي خواب‌آور، داروهای ضد اضطراب و حتی مسکن‌هایي مثل ایبوپروفن میتوانند با کاهش گردش خون در بافت چشم و اطراف آن موجب خشکی و قرمزی چشم شوند.

 

راه‌حل: به کمک اشک مصنوعی می‌ توانید قرمزی و خشکی چشم‌هایتان را برطرف کنید. اما برای یافتن راه‌حلی درازمدت بهتر هست با دکتر خود مشورت کنید تا یا میزان آن داروی را تنظیم کنید و یا این که از داروی جایگزین به جای آن بهره گیری کنید.

 

4. خواب کافی ندارید
فرقی نمیکنید به چه دلیلی شب گذشته تا دیروقت بیدار مانده‌اید: کار اضافی، تماشای فیلم یا مطالعه. چشم‌ها باید برای مدت طولانی بسته باشند تا لایه‌هاي اشک مجددا ساخت شده و پر شوند. خواب ناکافی موجب قرمزی چشم میشود.

 

راه‌حل: باز هم بهره گیری از قطره اشک مصنوعی میتواند با مرطوب کردن چشم‌ها آن را مرطوب کند. اما فراموش نکنید که 7 تا 8 ساعت خواب شبانه برای بدنتان ضروری هست.

 

5. مصرف مشروبات الکلی
دکتر آنشل می‌ گوید: «الکل موجب کاهش گردش خون در رگ‌ها شده که سپس باعث افزایش خون ورودی به رگ‌هاي چشم میشود. به همین علت آن‌ها قرمز به نظر می‌رسند.» سعی کنید مصرف مشروبات الکلی را ترک کنید. بهره گیری از قطره چشم نیز مناسب هست.

 

6. مصرف سیگار
دود سیگار موجب انقباض رگ‌هاي چشم شده که خشکی سطح چشم را نیز در پی دارد. زمانی که بدن متوجه خشکی و عدم گردش خون کافی در چشم می‌ شود، تلاش می‌ کند تا از طریق گشاد کردن رگ‌هاي خونی جبران کند. این اتفاق در نهایت موجب قرمزی و احتمالا خشکی چشم خواهد شد.

 

راه‌حل: سعی کنید مصرف سیگار را ترک کنید. در غیر این صورت، یک ساعت در هوای آزاد بمانید تا قرمز چشم‌هایتان برطرف شود.

 

7. چشم‌هاي صورتی دارید!
التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت موجب صورتی یا قرمز شدن چشم‌ها می‌ شنود. کنژنکتیویت آلودگی باکتریایی یا ویروسی هست که به یک یا هر دو چشم هجوم می‌ برد. این ویروس به شدت واگیردار بوده و می‌ تواند تنها از طریق مالش چشم‌ها از چشمی به چشم دیگر منتقل شود. این آلودگی موجب التهاب در بافت چشمی و اطراف آن میشود

 

که قرمزی و تورم چشم‌ها را در پی دارد. خارش، سوزش، ترشحات مخاط مثل چشم و حساست به نور از جمله علائم دیگر کنژنکتیویت هست.

 

راه‌حل: در ابتدا حتما با یک چشم دکتر مشورت کنید تا مشاهده نمایید کنژنکتیویت شما از نوع باکتریایی هست یا ویروسی. اگر ویروسی هست که باید بین 2 تا 3 هفته با آن مدارا کنید. (قطره چشم استروئید می توانید موجب کاهش قرمزی و تورم چشم شود.) اگر هم باکتریایی باشد، می‌ توانید از قطره چشم آنتی بیوتیک بهره گیری کنید.

 

8. شنا در استخر
ترکیبات کلر موجود در استخر موجب کشته شدن باکتری‌هاي خوب چشم می‌ شود که قرمزی و سوزش را به دنبال دارد.

 

راه‌حل: شستشوی چشم با محلول آب و نمک و یا اشک مصنوعی می توانید به کمکتان بیاید. اگر هم در طول شنا از لنز طبی بهره گیری کردید، بلافاصله پس از پایان شنا آن‌ها را دربیاورید. درضمن، سعی کنید که از عینک شنا برای دفعات بعدی بهره گیری کنید.

 

9. پاره شدن رگ خونی
رگ‌هاي خونی چشم می توانید در نتیجه فشار عمده مثل سرفه‌هاي شدید، خوابیدن در حالتی که به چشم‌هایتان فشار بیاید و یا آسیب دیدن چشم‌ها مثل مشت خوردن در چشم یا بر اثر تصادف پاره شوند. هنگامی که یک رگ خونی پاره شود، خون زیر سطح چشم جمع می‌ شود. به همین علت ممکن هست سفیدی چشم به طور کامل یا ناقص قرمز شود. دکتر هولزمن میگوید که این اتفاق عمده جدی نیست و فقط خطرناک به نظر می‌رسند.

 

راه‌حل: متاسفانه در این مورد هیچ کاری از دستتان برنمی‌آید و فقط باید یک هفته منتظر بمانید تا برطرف شود.

 

10. بهره گیری بیش از حد قطره چشم
 به گزارش پارس ناز مصرف بیش از حد قطره چشم می شوند مشکل قرمزی چشم را به شکلی عجیب بدتر کند. دلیلش نیز این هست که قطره چشم از طریق انقباض رگ‌هاي خونی و کاهش گردش خون اثر میگذارد.

 

راه‌حل: اگر به میزان بسیار کمی از قطره چشم بهره گیری می‌ کنید، مثلا هفته‌اي یک بار)، مشکلی نیست. اما اگر هرروز به مدت یک یا دو هفته مجبور به بهره گیری از قطره چشم و اشک مصنوعی شدید، بهتر هست آن را با یک چشم دکتر در بین بگذارید تا مشاهده نمایید علت ریشه‌اي قرمزی چشم‌هایتان چیست. زمانی که مشکل ریشه‌اي را حل کردید، دیگر مجبور به بهره گیری بیش از حد قطره چشم نیستید.