پارس ناز پورتال

علت ها و راه درمان درد معده هنگام صبح

علت ها و راه درمان درد معده هنگام صبح

علت ها و راه درمان درد معده هنگام صبح 

برای درمان درد معده هنگام صبح برای شما راهکارهایی داریم تا از این مشکل شایع میان افراد بزرگسال رهایی پیدا کنید. سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع‌ترین دلایل درد شکمی هست. التهاب روده ها موجب شکل گیری درد شکمی و ناراحتی می‌شود.

 

بیدار شدن از خواب با معده درد موضوع خوشایندی نیست و موجب میشود تا روز بدی را آغاز کنید. معده درد ممکن هست مثل نفخ یا احساس سوزش به نظر برسد و گاهی اوقات با حالت تهوع همراهی میشود.دلایل بسیاری میتوانند موجب معده درد شوند. گاهی اوقات باید برای بررسی دقیق و شناسایی عامل مشکل آفرین به دکتر مراجعه کنید.

 

چرا صبح هنگام با معده درد مواجه می‌شوم؟
1. سندرم روده تحریک پذیر «IBS»
سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع‌ترین دلایل درد شکمی هست. التهاب روده ها موجب شکل گیری درد شکمی و ناراحتی می‌شود. این سندرم میتواند به واسطه مریضی هاي اساس اي بسیاری تحریک شود. استرس یا کمبود خواب از جمله محرک هاي شایع سندرم روده تحریک پذیر میباشند. از علائم شایع این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

– گرفتگی شکمی
– گاز
– نفخ
اسهال یا یبوست
– وجود مخاط در مدفوع

 

2. گاز
وجود گاز می‌تواند یکی از مقصران معده درد باشد. خوشبختانه، تجمع گاز پس از بیدار شدن از خواب و آغاز فعالیت هاي هرروز از بین خواهد رفت. در حالت عادی، هنگامی که انسان خواب هست، دستگاه گوارش به فعالیت خود ادامه میدهد. با این وجود، اگر مواد نامناسبی را در طول روز مصرف کرده باشید

 

یا گوارش به خوبی صورت نگرفته باشد، تجمع گاز در طول شب امکان‌پذیر هست و به معده درد صبحگاهی منجر می‌شود. شام خود را چند ساعت پیش از اینکه به خواب بروید، میل کنید تا احتمال بروز چنین شرایطی کاهش یابد.

 

3. مشکلات گوارشی اکثر
مشکلات گوارشی میتوانند علت معده درد صبحگاهی باشند. مریضی سلیاک که افراد مبتلا به آن توانایی گوارش درست گلوتن را ندارند می‌تواند در صورت وجود گلوتن در رژیم خوراکی به معده درد منجر شود. عدم تحمل لاکتوز که شامل ناتوانی یا دشواری در گوارش محصولات لبنی می‌شود نیز می‌تواند عامل معده درد باشد.

 

4. دلایل دیگر
از دیگر دلایل درد شکمی هنگام صبح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
گرفتگی هاي قاعدگی
آندومتریوز
مریضی التهابی لگن
یبوست
آلرژی هاي خوراکی
مسمومیت خوراکی
ویروس معده
اولسرها «زخم معده»
فتق
آپاندیسیت
مریضی بازگشت اسید معده به مری «GERD»
سنگ هاي کلیه
سنگ هاي کیسه صفرا

 

چه زمانی معده درد به یک نگرانی تبدیل میشود؟
اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه میکنید نیازمند دریافت کمک پزشکی هستید.
حالت تهوع و استفراغ
درد شکمی که چند روز ادامه داشته هست
تب همراه با درد شکمی
ناتوانی در انجام کار
تکرر ادرار
دفع ادرار دردناک
احساس درد در معده هنگام لمس آن
احساس آسیب هاي شکمی

 

چه زمانی به دریافت کمک اضطراری نیاز هست؟
در صورت مواجهه با یکی از علائم زیر بلافاصله باید کمک پزشکی دریافت کنید:
دیدن خون در استفراغ
مشکلات تنفسی
دیدن خون در مدفوع
درد شکمی هنگام بارداری

 

چگونگی درمان معده درد صبحگاهی به روش طبیعی
پس از یافتن پاسخ پرسش “چرا معده من هنگام صبح درد می‌کند؟” در ادامه چند درمان موثر برای تسکین این شرایط ارائه شده اند:

 

1. غذاها
بعضی انواع مواد خوراکی می‌توانند درد شکمی را تسکین دهند.ماست – گوارش بد یکی از دلایل درد شکمی هست. ماست می‌تواند به بهبود شرایط گوارش کمک کند. ماست یونانی را با اندکی عسل ترکیب کرده و مصرف کنید. این ترکیب میتواند در تسکین سریع ناراحتی و درد شکمی صبحگاهی موثر باشد. شما میتوانید این ترکیب را هر روز در صبحانه خود مصرف کنید.

 

موز – یک ماده خوراکی مفید برای کاهش درد شکمی محسوب می‌شود. موز سرشار از پتاسیم هست که به تسکین ناراحتی معده کمک می‌کند.

 

نان تست شیری – این دو ماده زمانی که با یکدیگر ترکیب شوند به کاهش معده درد و ناراحتی کمک میکنند. تهیه تست هاي شیری ساده هست. یک فنجان شیر را گرم کنید و داخل یک کاسه بریزید. نان را تست کنید و اندکی کره بدون نمک روی آن بمالید. نان تست را خرد کرده و در شیر بریزید.

 

سس سیب– یک ماده خوراکی نشاسته اي با اسیدیته کم هست. سس سیب یک ماده خوراکی مفید برای زمان هایي هست که با معده درد مواجه شده اید. این محصول از محتوای بالای فیبر سود می‌برد و از این رو، مصرف منظم آن میتواند به حرکات مفید روده و دفع مدفوع کمک کند. در موارد اسهال، سس سیب موجب کاهش علائم خواهد شد.

 

رژیم خوراکی CRAP – CRAP مخففی برای گیلاس «Cherry»، کشمش «Raisin»، زردآلو «Apricot»، و آلو «Prune» هست. این رژیم خوراکی سرشار از فیبر بوده و به تسکین درد معده کمک می‌کند.

 

مواد خوراکی نشاسته اي – غذا هاي نشاسته اي مثل سیب زمینی، برنج، یا جو دوسر میتوانند به تسکین معده درد کمک کنند. این مواد خوراکی برای مدتی طولانی در معده باقی نمی مثل و از این رو، ریفلاکس معده را تحریک نمی‌کنند.

 

2. نوشیدنی ها
بعضی نوشیدنی ها می‌توانند به تسکین معده درد کمک کنند که در ادامه بعضی از آن ها معرفی شده اند:
چای بابونه – این چای انتخاب اي بینظیر برای تسکین شرایط معده هست. چای بابونه به کاهش التهاب کمک میکند و همین طور عضلات شکمی را آرام می سازد، و به تسکین درد کمک می‌کند.

 

چای زنجبیل – این چای نیز در آرام ساختن ناراحتی معده موثر عمل می‌کند. چای زنجبیل ترشح بعضی آنزیم ها که به خنثی سازی اسید معده کمک میکنند را افزایش می‌دهد. شما میتوانید به جای چای زنجبیل از خود زنجبیل نیز بهره گیری کنید.سرکه سیب – نوشیدن سرکه سیب به کاهش گرفتگی هاي شکمی و سوء تغذیه کمک می‌کند.

 

آب – اگر صبح با معده درد از خواب بیدار شدید، تشنگی می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. فراهم سازی آب مورد نیاز بدن میتواند مشکل را برطرف کند.

 

3. روشهای دیگر
بهره گیری از گرما – بطری هاي پر شده از آب گرم یا کمپرس گرم میتواند به تسکین معده درد کمک کنند. به پشت دراز بکشید و بطری یا کمپرس گرم را روی معده خود قرار دهید. گرما موجب افزایش گردش خون میشود و درد شکمی را تسکین می‌دهد.

 

 به گزارش پارس ناز رهایی از اضطراب – استرس، نگرانی و اضطراب میتوانند به معده درد منجر شوند. خواب مفید شبانه و پرهیز از استرس تا حد امکان می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. مدیتیشن و حتی تمرینات تنفس عمیق روشهای خوبی برای رهایی از اضطراب و تنش میباشند.

 

حرکات کششی پشت و گردن – شما ممکن هست به واسطه گرفتگی و سفتی عضلانی در سراسر بدن خود درد شکمی را تجربه کنید. انجام حرکات کششی گردن و ورزش منظم می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.