پارس ناز پورتال

علت پریدن پلک چشم و راه درمان آن

علت پریدن پلک چشم و راه درمان آن

علت پریدن پلک چشم و راه درمان آن 

همۀ ما در طول زندگی بارها با پریدن پلک چشم مواجه شده ایم، پریدن هایي که ناگهان رخ می‌دهند و بعد از مدتی نیز آرام میشوند. پریدن پلک چشم می‌تواند بی نظیر آزاردهنده و دیوانه کننده باشد. اما خوشبختانه پریدن چشم معمولا دردناک نیست و به ندرت نگران کننده خواهد بود.

 

در واقع علت آن تحریک بیش از حد عضلات چشم هست.این تحریک بیش از حد منجر به انقباض غیر ارادی عضلات که نشان دهنده ي کشش هاي کوچک و یا حرکات غیر ارادی اندام ها در چشم شما هست، می‌شود. در این جا آن چه شما نیاز دارید در مورد پرش پلک چشم بدانید و آن چه شما میتوانید انجام دهید تا آن را رفع کنید را توضیح می‌دهیم.

 

چند علت احتمالی برای پرش چشم وجود دارد و تعداد زیادی از آن ها را میتوان به راحتی رفع نمود. دو تا از متعارف ترین ها، استرس و کم خوابی هست. همین طور مصرف کافئین، الکل و نیکوتین می‌تواند به پرش چشم منجر شود.

 

پرش چشم میتواند به علت خشکی چشم نیز ایجاد شود که خود می‌تواند توسط تعدادی از عوامل گوناگون ایجاد گردد. خشکی چشم میتواند ناشی از یک مریضی خودایمنی باشد، اما معمولا به علت پیری یا مصرف داروها رخ میدهد. آنتی هیستامین ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد گرفتگی بینی از جمله این داروها میباشند.

 

پرش چشم همین طور می‌تواند علامتی از یک مشکل چشمی از جمله گلوکوم «آب سیاه چشم»، بلفاریت «التهاب پلک»، یووئیت «نوع دیگری از التهاب چشم» و یا زخم قرنیه باشد.

 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنید؟

پرش چشم معمولا خوش خیم هست و فقط برای چند هفته به طول می انجامد. پرش طولانی چشم میتواند به اضطراب اکثر منجر شود که خود مانع رفع این حالت خواهد شد. مشکل اینجاست که معمولا این پریدن چشم به صورت یک چرخه گسترش خواهد یافت.کاهش زمان دیدن صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، تلفن همراه و … نیز در بهبود و پیشگیری از پرش چشم مهم هست

 

با این حال اگر پرش چشم برای مدت زمان طولانی باقی ماند و یا اگر شما دچار دوبینی چشم شدید، مردمک چشم تان انقباضات نامنظم داشت و به دنبال آن انقباضات به خارج از محدوده پلک توسعه یافت، حتما به یک متخصص چشم مراجعه کنید.در موارد بسیار نادر، پرش چشم میتواند از نشانه هاي نخست یک مریضی جدی از جمله فلج مغزی، ام اس«MS» و یا سندرم تورت باشد.

 

چگونه پریدن چشم را متوقف کنیم؟

تغییر در شیوه زندگی اغلب میتواند پرش چشم را متوقف کند. اگر فکر می‌کنید که استرس یا خستگی باعث پرش چشم شما میشود، باید به اندازه ي کافی به چشم هایتان استراحت بدهید و آن ها را بسته نگه دارید.

 

 به گزارش پارس ناز خواب کافی و راحت داشته باشید و سعی کنید تکنیک هاي تمدد اعصاب «مثل یوگا» را بیاموزید. محدود کردن مصرف کافئین نیز میتواند موثر باشد. اگر پرش مربوط به خشکی چشم تان هست، بهره گیری از اشک مصنوعی میتواند خوب باشد.کاهش زمان دیدن صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، گوشی و … نیز در بهبود و جلوگیري از پرش چشم مهم هست.

 

پیشنهاد میشود هر 10 دقیقه یک‌بار به چشمان خود استراحت دهید. برای استراحت عضلات چشم، چشمان خود را ببندید. سپس به یک جسم دور نگاه کنید. شما باید نمونه این استراحت را هنگام خواندن کتاب و یا هر بار که چشم شما به شدت درگیر هست، داشته باشید. اینکار فقط 10 تا 15 ثانیه طول میکشد، بنابراین “نداشتن وقت” بهانه خوبی نیست.