پارس ناز پورتال

علت یائسگی دختران و زنان در سن جوانی چیست؟

مجموعه : بهداشت زنان
علت یائسگی دختران و زنان در سن جوانی چیست؟

علت یائسگی دختران و زنان در سن جوانی چیست؟ 

مشکلی که این روزها بین پزشکان زنان بحث به راه انداخته یائسگی زودهنگام زنان و حتی دختران هست که تبدیل به معض شده هست. شاید تا چند سال پیش همۀ ما با شنیدن کلمه «یائسگی» یاد خانم‌هایي می‌افتادیم که سنی از انها قبل بود. اما در این چند سال جدید تعداد زیادی از دختران و حتی مادران در بحبوحه جوانی به دلایل مختلفی یائسه میشوند

 

متاسفانه روند یائسگی زودرس در حال افزایش هست در صورتی که به راحتی میتوان با روش‌هاي ساده‌اي از بروز آن پیشگیري کرد. به همین علت ما در گفتگو با فاطمه ذکایی، کارشناس مامایی و طب سنتی، از او درمورد این مشکل در حال افزایش زنان پرسیدیم.

 

اختلال و تخمدان‌هایي که از کار می‌افتند!
یائسگی زودرس ممکن هست به علت کوچک شدن و از کار افتادن تخمدان‌ها و اختلال در محور هیپوفیز، هیپوتالاموس و تخمدان اتفاق بیفتد و یا مصرف دارو‌هاي گوناگون، چاقی، استرس، شوک‌هاي ناگهانی، تغذیه نا‌مناسب و اختلالات هورمون‌هاي درون‌ریز مثل غدد فوق کلیه و تیروئید سبب بروز آن شوند. زنانی که زودتر از سن 35 سالگی عادت ماهیانه انها برای همه ي وقت قطع میشود دچار یائسگی زودرس می شوند که متاسفانه این روز‌ها بسیار شایع شده هست.

 

به نشانه‌ها دقت کنید

– نخستین و شایع‌ترین علامتی که دقت خانم‌ها را نسبت به این موضوع مشکوک می کند،‌قطع عادت ماهیانه هست.

 

– معمولا این خانم‌ها از گُرگرفتگی و داغ شدن ناحیه سر و گردن و صورت گله‌مند میباشند.

 

– قطعی‌ترین تشخیص برای یائسگی زودرس، مراجعه به متخصص زنان و زایمان و انجام‌آزمایش‌هاي هورمونی هست. در این آزمایش‌ها اضافه بر اندازه‌گیری سطح هورمون‌ها، دکتر میتواند تشخیص دهد که آیا هنوز رابطه تخمدان با هیپوفیز و هیپوتالاموس برقرار هست یا نه. در مراحل پیشرفته‌تر یائسگی زودرس، سونوگرافی واژینال انجام میگیرد تا سایز تخمدان مشخص شود.

 

پیشگیری بهتر از درمان هست

– برای پیشگیری از یائسگی زودرس، ورزش،‌تغذیه سالم و دوری از استرس بسیار موثر هست. گرچه طبیعی هست که در جامعه و دنیا امروز نمی توان بدون استرس زندگی کرد اما میتوان با کسب مهارت‌هاي زندگی و اجتماعی این میزان استرس را به حداقل رساند.

 

– پرهیز از خوردن بیش از حد غذا‌هایي که حاوی مقدار زیادی چربی‌هاي اشباع‌شده میباشند و غذا‌هایي مثل انواع سرخ‌کردنی‌ها، شیرینی‌ها‌، فست‌فود و نوشابه‌هاي گازدار در پیشگیری از بروز یائسگی زودرس بسیار موثر میباشند.

 

– غذا‌هاي ساده، تازه‌خوری غذا‌ها و بهره گیری از مواد خوراکی تازه به جای خوردن غذا‌هاي فریز شده

 

– نخوردن چند غذای گوناگون در یک وعده خوراکی و تنوع دادن به غذا‌ها در روز‌هاي گوناگون

 

– خوردن تنها یک نوع ‌میوه در روز و تنوع بخشیدن به نوع میوه در روز‌هاي گوناگون

 

– بهره گیری از جوانه‌ها و دانه‌ها عادت کنند

 

استرس خود را مدیریت کنید
خوشبختانه اکنون کلاس‌ها و برنامه‌هاي آموزشی متنوع و مختلفی در اساس بهبود سطح زندگی در همه ي ابعاد برگزار میشود که از آن جمله میتوان به کلاس‌هاي روان‌درمانی و کارگروه‌هاي روانشناسی اشاره کرد. خانم‌ها با بهره گیری از آموزش‌هاي این دوره‌ها و کلاس‌ها، مهارت‌هاي فکر بهتر و مهار خشم و استرس را فرا می گیرند تا بتوانند زندگی و اضطراب خود را مدیریت کنند. چون استرس عامل بسیار مهمی در بروز یائسگی زودرس هست.

 

یائسگی زودرس درمان دارد؟
 به گزارش پارس ناز متاسفانه در طب متعارف هیچ‌گونه درمانی برای یائسگی زودرس وجود ندارد. در طب متعارف، متخصصان تنها برای پیشگیری از ابتلای خانم‌هاي یائسه شده به پوکی استخوان، برای انها ویتامین D، کلسیم، هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون تجویز می کنند. این هورمون‌ها درواقع برای این تجویز می شوند که دوره عادت ماهیانه را به صورت مصنوعی وادار به فعالیت کنند.

 

گرچه تجویز این دارو‌ها و هورمون‌ها برای خانم‌هایي که اساس سرطان‌هاي وابسته به هورمون دارند با احتیاط و تحت شرایط خاصی تجویز میشود چون احتمال بروز مریضی‌هاي قلبی و عروقی وجود دارد.دیدنی هست بدانید که احتمال درمان یائسگی در طب سنتی چندان هست. چرا که کارشناسان این طب با روش خود بر روی تخمدان‌ها، مغز و هیپوفیز خانم‌هایي که ظرفیت دارند به حالت عادی برگردند کار کرده و آن ها را درمان میکنند.