پارس ناز پورتال

عمل بینی با قالب کنترلی

عمل بینی با قالب کنترلی

عمل بینی با قالب کنترلی

بسیاری از افراد بعد از عمل بینی از جراحی خود رضایت کافی نداشته و ممکن است بگویند که پزشک به وعده‌هایی که در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی داده بود، عمل نکرده است. این عدم رضایت و مشکلات از این قبیل دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود. علاوه بر آن در این مقاله در خصوص یک روش مکمل نیز که می‌تواند تا حد بسیار زیادی نارضایتی بعد از عمل بینی را کاهش دهد توضیح داده شده است.

 

دلایل عدم رضایت بعد از عمل بینی

 

عدم شفافیت میان پزشک و متقاضی:

در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی، متقاضی نیازها و خواسته‌های خود را به جراح مربوطه می‌گوید. دکتر عمل بینی نیز بعد از معاینه بالینی به متقاضی می‌گوید که چه میزان از خواسته‌ها و نیازهایش قابل اجراست. بینی افراد مختلف، متفاوت از یکدیگر است و این که با نشان دادن یک عکس، متقاضی از پزشک بخواهد که بینی‌اش به این شکل درآید کاملا اشتباه است، زیرا نوع و امکانات بینی هر فرد از شخص دیگر متفاوت است.

 

برای درک بهتر این مطلب لازم است که اطلاعاتی راجع به ساختار و انواع بینی داشته باشید. بینی از ساختارهای مختلف استخوان، غضروف، مخاط و پوست تشکیل شده است. بعضی از افراد بافت پوست نازکی دارند که بعد از جراحی به راحتی بر ساختار جدید می‌نشیند. غالبا این افراد بافت غضروفی بینی‌شان قوی است و به شکل قوز و برآمدگی بروز پیدا می‌کند.

 

اصطلاحا به بینی این افراد بینی استخوانی گفته می‌شود. اما در بعضی از افراد بافت پوست و چربی زیر آن ضخیم است و بعد از عمل، پوست به راحتی بر ساختار جدید نمی‌نشیند؛ در نتیجه پزشک تغییرات زیادی نمی‌تواند بر بینی این افراد اعمال کند.

 

اصطلاحا به این نوع بینی، گوشتی گفته می‌شود.لازم است که پزشک شفافیت لازم را در جلسه مشاوره با متقاضی داشته باشد و به او بگوید که چه میزان از خواسته‌هایش قابل اجراست.

 

متوجه نشدن یا فراموش کردن خواسته متقاضی:

همان طور که گفته شد در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی، متقاضی به جراح می‌گوید که چه خواسته‌هایی دارد، اما با توجه به این که او نمی‌تواند به شکل تصویری به پزشک نشان دهد، ممکن است نتواند منظور خود را به درستی منتقل کند.

 

علاوه بر آن ممکن است پزشک در آن لحظه متوجه خواسته بیمار شود، اما در حین جراحی فراموش کند که او چه خواسته‌ای داشته و یا این که برای رسیدن به آن خواسته و فرم لازم است که دقیقا چه تغییراتی اعمال کند.

عمل بینی با قالب کنترلی

روش جدید عمل بینی با قالب کنترلی

به منظور حل مشکلات ذکر شده، روش جدید جراحی بینی با قالب کنترلی ارائه شده است. به منظور انجام این روش قبل از جلسه مشاوره از چهره متقاضی عکسبرداری سه بعدی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که دستگاه اسکنر سه بعدی هیچ گونه اشعه‌ای تولید نکرده و از نور طبیعی برای اسکن استفاده می‌کند. بعد از عکس‌برداری، مدل سه بعدی چهره متقاضی ساخته می‌شود.

 

در جلسه مشاوره بر مدل سه بعدی طبق خواسته متقاضی و نظر پزشک، تغغیرات لازم اعمال می‌شود. در این مرحله حتی ممکن است متقاضی به این نتیجه برسد که بینی درخواستی او به چهره‌اش نمی‌آید و باید مدل دیگری را انتخاب کند. در این مرحله از نسبت‌های طلایی چهره نیز برای طراحی بینی بعد از عمل استفاده می‌شود.

 

بر اساس نسبت‌های طلایی، تغییرات بینی در تناسب با سایر اجزای چهره انجام می‌شود تا زیبایی چهره بیشتر شود. به طور مثال ممکن است کوچک کردن بیش از حد بینی در شخصی که چهره کشیده‌ای دارد، تناسب میان اعضای چهره را بر هم بزند.

 

بعد از تایید فرم نهایی بینی، نرم افزار با مقایسه بینی اولیه و طراحی، میزان تغییرات بینی را اندازه‌گیری و آنالیز می‌کند که پزشک در حین عمل از این آنالیزها استفاده کرده و طبق آن تغییرات لازم را اعمال می‌کند. علاوه بر آن بر اساس طراحی انجام شده یکسری قالب‌های کنترلی توسط پرینترهای سه بعدی ساخته می‌شود که پزشک در حین عمل از آن‌ها برای سنجش درستی تغییرات اعمال شده در نواحی مختلف بینی استفاده می‌کند. در این روش عمل بینی تنها زمانی به پایان می‌رسد که قالب مورد نظر بر بینی جدید به طور کامل بنشیند و با آن تطبیق داشته باشد.

عمل بینی با قالب کنترلی

انواع قالب کنترلی

قالب‌های کنترلی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها برای سنجش ناحیه خاصی از بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قالب‌ها شامل:

قالب Transverse برای بررسی صحت محل اسکلت بینی استفاده می‌شود.

قالب Axial برای چک کردن قوس بینی، نوک بینی و کلوملا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قالب Basal برای چک کردن نهایی آلار استفاده می‌شود.

قالب Final در آخر برای بررسی شکل کلی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.