پارس ناز پورتال

عناب خشک و فواید آن برای بدن

عناب خشک و فواید آن برای بدن

عناب خشک و فواید آن برای بدن 

عناب خشک خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد که ما را برای خوردن آن مجاب می کند.عناب خشک قابلیت نگهداری در زمان طولانی را هم دارد. خواص عناب خشک ، عناب میوه ای است معتدل و مرطوب که از دیزباز از نظر طب سنتی حائز اهمیت بوده است برگ های درخت عناب، كوچك، زیبا، شفاف، ‌متناوب و دندانه دار است.

 

گل های آن كوچك و به رنگ سبز مایل به زرد می باشد. میوه ی عناب به رنگ قرمز و به شكل تخم مرغ و دارای یك هسته است.به گزارش پارس ناز طعم عناب كمی شیرین است. این میوه قدرت ماهیچه ها و توان بدنی را افزایش می دهد. خواص عناب خشک بسیار است از جمله آرام بخش بوده و اضطراب را از بین می برد ، بی خوابی را بی طرف می کند ، حافظه را تقویت کرده ، مفید برای کبد و کلیه هاست .

 

خواص عناب خشک
1. كساني كه فشار خون آنها بالاست 50 گرم زرشك + 50 گرم عناب را خوب نرم كرده هستة عنابها را جدا كرده با پودر زرشك مخلوط كرده بعد از هر غذا يك قاشق مرباخوري ميل كنند.

 

2. كساني كه سردرد يا سرگيجه دارند به مدت 14 روز ، روزي 5 دانه عناب ميل كنند.

 

3. براي درمان كهير و خارش هاي پوستي 10 تا 50 عدد عناب (بستگي به سن فرد و شدت بيماري آن دارد) كمي كوبيده در آب جوشانده صاف نموده صبح ناشتا ميل شود.

 

4. آنهايي كه مبتلا به ورم كيسه صفرا مي‌باشند عناب را خيس كرده صاف نموده صبح ناشتا ميل كنند. (10 دانه در يك استكان آب)

 

5. كساني كه كمر درد دارند به مدت 7 روز، روزي ده دانه عناب ابتدا مكيده سپس ميل كنند.

 

6. شربت عناب براي حصبه، درد سينه، سرفه و فشار خون مفيد مي‌باشد. طرز تهيه شربت عناب: 200 گرم عناب در يك ليتر آب پخته سپس دانه‌هاي آن را گرفته با 750 گرم شكر مخلوط نموده بپزيد تا شربت شود.

 

7. خاكستر درخت عناب و سركه را به صورت ضماد مي‌‌توان روي جراحت مارگزيده گذاشت.

 

8. عناب براي سردردهاي ناشي از صفرا مفيد مي‌باشد. طرز تهيه : هليله زرد + هليله كابلي + تمر هندي + عناب + بنفشه + سپستان + تخم خيار. از هركدام 5 گرم در يك ليتر آب به مدت 10 دقيقه جوشانده صاف كنيد و روزي سه فنجان ميل كنيد.

 

9. عناب دفع كنندة بلغم است.

 

10. زياده روي در خوردن عناب باعث كم شدن شهوت و غرايز جنسي مي‌شود.

 

11.كساني كه زخم معده و ورم روده دارند عناب را با هسته سائيده بعد از غذا يك قاشق چاي خوري ميل كنند.

 

12. برگ خشك عناب جهت درمان زخم‌هاي خوره‌اي مفيد است بدين صورت كه گرد برگ درخت عناب را روي زخم بپاشيد.  

عناب خشک و فواید آن برای بدن

عناب براي سردردهاي ناشي از صفرا مفيد مي‌باشد

 

13. عناب كاهش دهندة حرارت بدن است.

 

14. شستشودهنده سلولهاي مغزي است.

 

15. كاهش دهندة چربي خون است.

 

16. عناب مقوي مغز است.

 

17. كساني كه قند دارند روزي 5 دانه عناب بخورند.

 

18. كساني كه سنگ كيسه صفرا دارند عرق بيدمشك و عرق كاسني را از هر كدام 100 گرم و 50 گرم عناب را در آنها خيس نموده سپس صاف كنند روزي 3 بار هر بار 2 قاشق غذا خوري قبل از غذا ميل كنند.

 

19. يك شربت خوب مخصوص سرفه و سينه درد و خلط آور و ملين: عناب + انجير + كشمش + خرما از هر كدام 50 گرم در يك ليتر آب جوشانده صاف نموده روزي 3 فنجان ميل شود.

 

20. عناب براي تصلب شرائين مفيد مي‌باشد.

 

21.براي سرعت بخشيدن در ترميم شكستگي استخوان از ضماد برگ درخت عناب استفاده كنيد.

 

22. كساني كه زخم روده و اثني عشر دارند در طول روز 5 دانه عناب آهسته مكيده بعد از اينكه كاملا نرم شد جويده ميل كنند.

 

23. براي درمان خارش پوست 50 عدد عناب را با يك ليوان آب جوشانده صاف كرده، صبح ناشتا با سكنجبين مخلوط نموده ميل شود. عناب خشك شده را با عسل مخلوط كرده در محل خارش و كهير بماليد.

 

24. از برگ‌هاي عناب بصورت ضماد مي‌توان در محل گزش عقرب گذاشت.

 

25. هستة عناب خواب‌آور و مخدر است. 

عناب خشک و فواید آن برای بدن

عناب كاهش دهندة حرارت بدن است

 

مصارف خوراکی عناب
در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌ شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند.

 

در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

در برخی مناطق از عناب برای تهیه سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند.

 

عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود، اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند، ولی جالب است بدانید که در بسیاری از نقاط دنیا میوه تازه آن به صورت سبز استفاده می‌شود که البته طعم بسیار خوبی هم دارد.

 

در شرق آسیا عناب‌های بسیار بزرگی به اندازه خرما و با رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و قرمز به عمل می‌آید.

 

میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد.

 

عناب آرامش‌بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند.

 

ارزش تغذیه‌ای عناب
این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می‌باشد. در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است.

 

محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می‌توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه نمایند.

 

طرز استفاده ی عناب
ـ جوشانده عناب: ۵۰ گرم عناب را در یك لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.

 

ـ جوشانده عناب و جو: ۱۴ دانه عناب را با ۲۵ گرم جو پوست كنده مخلوط كرده و در ۲ لیتر آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا جو به اصطلاح شكفته شود و ۱/۵ لیتر آب باقی بماند. این جوشانده را بگذارید تا ته نشین شود. سپس روی آن را بردارید و بنوشید.

 

ـ خیس كرده عناب: تعداد ۲۰ دانه عناب را با ۳۰ دانه مویز دانه گرفته و ۳۰ دانه سپستان و ۱۷ گرم شاخه گل‌دار بنفشه در نیم لیتر آب خیس كنید و بگذارید تا صبح بماند سپس آن را صاف كرده و با ۵۰ گرم شیر خشت و ۵۰ گرم ترنجبین مخلوط كنید تا كاملاً حل شود سپس قدری گلاب به آن اضافه كرده و بنوشید.