پارس ناز پورتال

عوارض جبران ناپذیر خانه نشینی برای سالمندان

عوارض جبران ناپذیر خانه نشینی برای سالمندان

عوارض جبران ناپذیر خانه نشینی برای سالمندان 

خانه نشینی برای سالمندان میتواند عوارض جسمی و روحی فراونی داشته باشد که دراین پست بطور مفصل به آن میپردازیم. یک متخصص طب سالمندی با اشاره به عوارض جسمی و روحی خانه‌نشینی در سالمندان گفت: سو تغذیه، مشکلات مفصلی، ناامیدی، بی‌خوابی و افسردگی عده اي از مشکلات مهمی است که سلامت سالمندان را تهدید می کند.

 

پزشک رئوف در گفت و گویی افزود: سالمندان خانه نشین بدلیل کاهش فعالیت، قدرت عضله و مفصل خودرا از دست می‌دهند ودر صورتی که این روند طولانی باشد، مفصل به اصطلاح دچار یخ زدگی میشود و سالمند احساس درد می کند.

 

وی از سوتغذیه بعنوان دومین معضل مهم سالمندان خانه نشین نام برد و ادامه داد: وقتی سالمندی خانه نشین میشود، در تهیه، پخت و حتی میل کردن غذا با مشکل مواجه میشود و چون تغذیه مناسبی ندارد، دچار سوتغذیه و کمبود انواع ویتامین هاي ضروری می‌شود.

 

این متخصص طب سالمندی اظهار کرد: یکیدیگر از معضلات بزرگ سالمندان، افسردگی است که نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار شایع است و عمده این مشکل نیز بدلیل تنهایی و انتظار داشتن از دیگران ایجاد می‌شود که البته ابتلا به افسردگی تنها خاص سالمندان نیست و انسان هاي سالم نیز در نتیجه دو عامل یاد شده دچار افسردگی میشوند.

 

رئوف با اشاره به تبعات درمان نشدن افسردگی خاطرنشان کرد: وقتی افسردگی مدت زیادی طول میکشد، مقاومت بدن کاهش پیدا کرده و سالمند در دسترس ابتلا به بیماری هاي جسمی و روحی قرار می‌گیرد و باعث خودکشی آنان می‌شود که این رفتار ناپسند اغلب در بین سالمندان اروپایی و آمریکایی مشاهده میشود؛ این در حالیست که اگر افسردگی بموقع درمان شود، از تعداد زیادی از عوارض ناشی ازآن پیش گیری میشود.

 

وی با تاکید بر این‌که سالمندان باید روابط اجتماعی خودرا با دیگران حفظ کنند، گفت: دیدار با اطرافیان، همسایگان، مددکار اجتماعی و انجام فعالیت هاي فیزیکی درصورت امکان تاثیر بسزایی در التیام وضعیت روحی و جسمی سالمندان خواهد داشت.