پارس ناز پورتال

عوارض جبران ناپذیر نشستن به مدت طولانی

عوارض جبران ناپذیر نشستن به مدت طولانی

عوارض جبران ناپذیر نشستن به مدت طولانی 

نشستن به مدت طولانی می تواند مضرتر از چیزی باشد که تاکنون گفته می شد. اکنون میلیون ها نفر در جهان کارهای پشت میزی دارند که بسیار خطرناک است. مدرس دانشگاه ملبورن استرالیا گفت: براساس جدید ترین یافته های پژوهشگران، نشستن های طولانی مدت به اندازه عدم فعالیت خطرناک است و این یک مسئله جدی است

 

دکتر ‘محمدجواد کوهساری’ روز سه شنبه در کارگاه آموزشی طراحی و برنامه ریزی شهری، رفتار فعال ، سفر و سلامتی در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر بیان کرد: در دنیای امروز دیگر ما نمی توانیم نظر شخصی خود را در زمینه های علمی ملاک بدانیم و آن را عمومیت دهیم بلکه باید آخرین تحقیقات علمی را در خصوص یک موضوع لحاظ کنیم و براساس آن دستاورد علمی حرف بزنیم.

 

وی که عضو مرکز تحقیقات قلب و دیابت ‘بیکر’ استرالیانیز است اظهارداشت: خوشبختانه کشور ما در زمینه پزشکی و تکنیک های جراحی جزو سه کشور برتر دنیا است اما به همان اندازه که در این زمینه پیشرفت داریم در بحث پیشگیری بسیار از دنیا عقب هستیم.

 

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم بیماری های غیر واگیر اعم از دیابت ، عارضه قلبی و سرطان را پیشگیری کنیم تردیدی نداشته باشیم که مجبوریم برادران و خواهران خود را زودتر از دست بدهیم.وی گفت: طرح و برنامه ریزی شهری برای ارتقاء سلامت انسان ها علمی است که از 20 سال پیش در دنیا با مقاله پروفسور ‘نوبل اوون ‘که در جمع ما حضور دارد و یکی از سخنرانان خواهد بود،

 

شروع شده و بعد از 20 سال کشورهای اروپایی در این زمینه بسیار پیشرفت داشته اند و ما باید خودمان را به آنها برسانیم.کوهساری اظهارداشت: برنامه ریزی شهری آنقدر برای کشورهای پیشرفته مهم است که الان شهردار ملبورن اجازه ندارد حتی به یک درخت دست بزند و یا جاده ای را بدون هماهنگی و طرح و برنامه شهری احداث کند.

 

 به گزارش پارس ناز وی بیان داشت: هم اکنون 100 مقاله برتر در دنیا وجود دارد که تاثیرات سلامتی پیاده رفتن دانش آموزان به مدرسه را به اثبات رسانده است و اروپا به این نتیجه رسیده است که باید مدارس و جاده ها به گونه ای طراحی شود که دانش آموزان بتوانند پیاده به مدرسه بروند.

 

وی افزود: با بهره گیری از علم طرح و برنامه ریزی شهری می توانیم با احداث یک پل زمینه ای را فراهم کنیم که شهروندان ما بتوانند 10 دقیقه پیاده روی کنند و این امر نقش برنامه ریزی شهری را می رساند

 

مدرس دانشگاه ملبورن استرالیا گفت: اینکه در ظرف هفته های اخیر از سوی مسئولین کشور در خبرگزاری های رسمی اعلام می شود که 80 درصد جمعیت ایران کم تحرک هستند و یا 79 درصد بیماری ها در کشورغیر واگیر و یا در کشور چهارمیلیون دیابتی وجود دارد این آمارها حساسیت کار طراحی و برنامه ریزی شهری را بیشتر نشان می دهد.

 

وی افزود: هر چند عوامل ژنتیک در بیماری های غیر واگیر تاثیرگذار است اما در مقابل محیط و عوامل رفتاری بسیار ناچیز است .عضو مرکز تحقیقات قلب و دیابت بیکر استرالیا گفت: شاید پزشکان نخواهند در چنین همایشی شرکت کنند و برخی از آنان دغدغه این را دارند که با برگزاری چنین همایش هایی

 

در دراز مدت مطب های آنان خالی شود اما دانشجویان باید ورودی جدی یابند و اجازه ندهند که صف های طولانی در مطب های پزشک برای سال های بعد طولانی تر شود.دیگر عضو مرکز تحقیقات قلب و دیابت بیکر استرالیا در این همایش گفت: عدم تحرک بدنی آمار مرگ و میر را افزایش می دهد و با توجه به گسترش تکنولوژی فعالیت فیزیکی 60 تا 75 دقیقه در روز یک ضروریات است.

 

پروفسور ‘نوبل اوون ‘روز سه شنبه در کارگاه آموزشی طراحی و برنامه ریزی شهری، رفتار فعال ، سفر و سلامتی در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر بیان کرد: اگر بتوانیم در تمام کشورهای دنیا اهمیت ورزش علمی و سالم ، پیاده روی و عدم نشستن طولانی مدت برروی صندلی را نهادینه کنیم در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موفق می شویم.

 

وی افزود: آمار ها نشان می دهد که کشورهای شرق مدیترانه که ایران نیز جزئی از آن است 2 برابر کشورهای دیگر دچار دیابت نوع 2 هستند که این آمار نگران کننده است .وی گفت: امروز کم تحرکی و عدم ورزش باعث بیماری دیابتی شده است که بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر کرده و امروزه به یکی از مشکلات اصلی بهداشت عمومی تبدیل شده است.

 

وی اظهارداشت: خوشبختانه در دنیای امروز دانشمندان تحقیقات خوبی ارائه کرده اند که به صورت علمی حتی حالت نشستن و ارتباط آن با دیابت را ثابت کرده اند و همچنین تماشای طولانی مدت تلویزیون و از جا بلند نشدن در گسترش بیماری دیابت و مشکلات قلبی تاثیرگذار است.

 

مدرس دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه ‘واسدا’ ژاپن بیان کرد: بهترین نوع پیشگیری و مهم ترین مواردی که در این نشست می توانم بیان کنم این است که تحرک، ورزش و فعالیت بدنی را افزایش دهیم و به ازای هر 30 دقیقه نشستن، یک دقیقه قدم بزنیم.

 

کارگاه آموزشی یک روزه طراحی و برنامه ریزی شهری، رفتار فعال ، سفر و سلامتی با حضور جمعی از استادان دانشگاه مازندران و یک تیم برجسته علمی از کشور استرالیا و ژاپن امروز سه شنبه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه مازندران واقع در بابلسر برگزار شد.

 

ایرنا