پارس ناز پورتال

این غذاها باعث میگرن می شوند

این غذاها باعث میگرن می شوند

این غذاها باعث میگرن می شوند 

غذاهایی کـه باعث میگرن می شوند و باید ساعت ها سردرد را بـه خاطر خوردن خوراکی ها تحمل کنید. پس بهتر است از همان ابتدا جلوی اشتهای خود را بگیرید. میگرن میتواند باعث دردی ناتوان کننده شود و وقتی برای فرد پیش می آید او را از انجام بیشتر کارها باز می دارد. افراد بسیاری در دنیا مبتلا بـه میگرن هستند و بـه همین دلیل یک بیماری شایع بـه حساب می آید کـه باید بـه آن توجه کرد.

 

متاسفانه هنوز علت اصلی وقوع میگرن و این کـه بهترین روش برای درمانش چیست مشخص نشده. افرادی کـه بـه میگرن مبتلا هستند ممکن است بـه دلایل متنوع تحریک شوند از جمله استرس، تغییر هورمونی، حساسیت بـه غذا، تغییر در خواب، شرایط جوی، داروها و غیره.

 

برای این کـه مشخص شود غذاها چگونه میگرن را تحریک میکنند بـه تحقیقات بیشتری نیاز است. اما برخی تحقیقات نشان داده اند، محتویات غذا میتواند آزاد شدن ایمونوگلوبولینها در خون را تحریک کند، کـه آغاز حرکت دومینو گونه سردرد میگرنی است.

این غذاها باعث میگرن می شوند

دیگر دلایل شامل بعضی غذاها میشود کـه باعث تحریک عدم تعادل برخی هورمون ها در مغز مانند سروتونین و اپی نفرین میشوند و یا غذا میتواند تنها مغز را تحت تاثیر قرار دهد.اگر غذایی باعث تحریک میگرن باشد، 12 تا 24 ساعت پس از خوردنش میگرن خود را نشان میدهد.

 

بـه گزارش پارس ناز با این کـه برای هر فرد غذا هـای خاصی میتواند باعث تحریک شود، اما بیشتر غذاهایی کـه باعث تحریک میگرن می شودند عبارتند از: الکل، کافئین، افزودنی هـای مواد غذایی، مرکبات، و گوشت هـای فرآوری شده.

 

الکل

الکل علاوه بر ضررهایی کـه برای بدن دارد در بیشتر افراد باعث تحریک میگرن نیز هست. اما محققان هنوز در حال تحقیق روی علت این کـه چرا و چگونه الکل میتواند میگرن را تحریک کنند هستند. علتش میتواند بـه خاطر وجود هیستامین و تیرامین در الکل باشد و یا شاید هم بـه این خاطر باشد کـه الکل بدن را کم آب می کند.

 

افزودنی هـای غذایی: مونو سدیم گلوتامات، رنگ ها و طعم دهنده هـای مصنوعی

 

مونو سدیم گلوتامات، بـه عنوان تقویت کننده عطر و طعم در رستوران ها و برخی غذا هـای فرآوری شده استفاده میشود. مونو سدیم گلوتامات میتواند 15 درصد افراد مبتلا بـه میگرن را تحت تاثیر قرار دهد.

 

مونو سدیم گلوتامات بیشتر در رستوران هـای چینی مورد استفاده قرار می گرد اما بـه صورت مخفی در بیشتر غذا هـای فرآوری شده نیز وجود دارد.

 

میتوانید بـه دنبال نام مونو سدیم گلوتامات روی بسته بندی غذاها باشید، البته این ماده را با نام هایی نظیر مالتودکسترین و یا پروتئین هـای گیاهی هیدرولیز شده هم می تواند پیدا کرد.

 

رنگ هـای مصنوعی، شیرین کننده ها، و طعم دهنده هـای مصنوعی نیز میتوانند باعث تحریک سردرد در افراد مبتلا بـه میگرن شوند. متاسفانه مواد افزودنی مصنوعی نام هـای بسیار زیادی دارند، پس تنها راهی کـه می توان از آنها پرهیز کرد این است کـه بـه دنبال غذا هـای کامل باشید. تا جایی کـه میتوانید از غذهای فرآوری شده دور بمانید.

این غذاها باعث میگرن می شوندکافئین

رابطه کافئین با سردرد میگرنی تا حدی پیچیده است. هنگام سردرد دریافت کافئین میتواند مقداری از درد را کاهش دهد. در واقع، عده ای از داروهای مسکن در خود مقداری کافئین دارند. با این حال مصرف بیش از حد کافئین خود می تواند باعث بروز سردرد شود.سردرد بـه خاطر کافئین انواع مختلفی دارد، برخی افراد بـه دلیل این کـه بـه اندازه مورد نیازشان چای یا قهوه نخورده اند دچار سردرد میشوند.

 

اگر با کاهش مصرف کافئین احساس سردرد کردید توصیه میشود آرام آرام سطح کافئین روزانه را پایین بیاورید تا خطر بروز سردرد بـه حداقل برسد.اگر سطح کافئین مصرفی خود را بـه شدت پایین بیاورید ممکن است تا چند روز سردرد یا میگرن درگیرتان بکند.بیشتر متخصصان توصیه میکنند اگر کافئین را بـه عنوان یک تحریک کننده برای میگرن شناسایی کردید، مصرفش را قطع کنید.

 

بـه خاطر داشته باشید، کافئین در چای و قهوه وجود دارد، اما می تواند در دیگر غذاها، نوشیدنی ها، داروها یا مکمل ها نیز باشد.

 

مرکبات یا شکلات

مرکبات و شکلات در چه چیزی مشترک هستند؟ با وجود این کـه هر دو غذا می توانند برای سلامت مفید باشند، اما برای برخی افراد بـه عنوان تحریک کننده سردرد میگرنی محسوب میشود.مرکبات و شکلات هر دو غذاهایی هستند کـه منبع ماده ای با نام ترامین اند. تیامین بـه عنوان یکی از موادی کـه ممکن است میگرن را تحریک کند شناخته میشود.

این غذاها باعث میگرن می شوند

برخی پنیر ها و گوشت هـای فرآوری شده

برخی پنیرها مانند پنیر آبی و چدار، از منابع تیرامین محسوب میشوند. گوشت هـای فرآوری شده حاوی نیتریت و سولفیدها هستند، کـه می تواند برای برخی افراد تحریک کننده باشد.با وجود این کـه اثبات علمی درباره تحریک کننده بودن این غذاها وجود ندارد، برخی بیماران با خوردن غذاهایی با این محتوا دچار سردرد میگرنی شده اند.

 

دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید

اگر بـه میگرن مبتلا هستید و دلیلش را نمیدانید، با یک متخصص برای راهنمایی گرفتن صحبت کنید. اگر فکر میکنید میگرنتان مربوط بـه آنچه می خورید میشود، یک دفترچه یادداشت غذایی برای خود تهیه کنید. هرچه میخورید و می نوشید را یادداشت کنید ، و توجه داشته باشید کـه چه زمانی میگرن خود را نشان میدهد.

 

با توجه بـه دفترچه بـه دنبال الگویی برای حملات میگرنی باشید، بـه خاطر داشته باشید غذاهایی کـه روز پیش خوردید هم می توانند عامل حمله میگرنی باشند.

 

جا انداختن وعده ها و یا کم آب شدن بدن

جا انداختن وعده ها و یا روزه گرفتن هم میتواند برای بعضی افراد تحریک کننده باشد. برای جلوگیري از این حالت مطمئن شوید وعده هـای غذایی خود را مرتب میل میکنید. کم آب شدن بدن هم میتواند برای برخی مشکل ساز شود، پس نوشیدن آب بـه اندازه کافی در طول روز می تواند بـه جلوگیري از این مورد کمک کند.

 

نتیجه گیری

متاسفانه بسیاری از سوالات در رابطه با میگرن همچنان برای مردم بی جواب مانده. دلیل اصلی این کـه چرا بـه میگرن مبتلا می شویم متفاوت است. محرک هـای فراوانی برای میگرن وجود دارد از جمله برخی غذاها.بـه طور کلی غذا هـای حاوی تیرامین مانند مرکبات، شکلات و برخی پنیرها، می توانند پتانسیل تحریک کننده بودن را داشته باشند. الکل و کافئین دیگر مواردی هستند کـه میگرن را در بعضی افراد تحریک میکنند.

 

غذاهایی کـه طعم هـای افزودنی مانند مونو سدیم گلوتامات دارند میتوانند بیش از 15 درصد افراد میگرنی را تحت تاثیر خود قرار دهند. دیگر رنگ ها و شیرین کننده هـای مصنوعی نیز بـه عنوان محرک شناخته میشوند.

 

از آنجا کـه غذا هـای تحریک کننده برای هر فرد میتوانند متفاوت باشد، تهیه یک دفترچه یادداشت غذایی بهترین کاری است کـه می‌توان انجام داد. اگر نتوانستید دلیل میگرن خود را متوجه شوید حتما بـه یک پزشک متخصص مشورت کنید.