پارس ناز پورتال

این غذاها را هنگام اسهال نباید خورید

این غذاها را هنگام اسهال نباید خورید

این غذاها را هنگام اسهال نباید خورید 

وقتی به مریضی اسهال مبتلا شدید باید حواستان باشد که هر خوراکی مناسب شما نیست و باید پرهیزهای خوراکی خاص داشته باشید. موارد روزمره مثل رژیم خوراکی, داروها و استرس نقشی کلیدی در بهبودی بدن ایفا می‌کنند. هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید, مواد خوراکی مصرفی نقش مهمی در تسریع بهبودی یا ناگوار‌تر کردن شرایط دارند.

 

اسهال یک اوضاع ناخوشایند و عذاب آور هست که هر فردی می‌تواند در زندگی خود آن را تجربه کند. این دشوار دستگاه گوارش موجب شکل گیری مدفوعی شل و آبکی می‌شود و نیاز به دفع مکرر مدفوع را در پی دارد.در شرایطی که دوره اسهال به طور معمول کوتاه هست, علامت هاي آن می‌توانند مدت زمان بیشتری ادامه داشته و حتی در برخی موارد ناگوار‌تر شوند.

 

موارد روزمره مثل رژیم خوراکی, داروها و استرس نقشی کلیدی در بهبودی بدن ایفا میکنند. هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید, مواد خوراکی مصرفی نقش مهمی در تسریع بهبودی یا ناگوار‌تر کردن شرایط دارند.مواد خوراکی که موجب اسهال می‌شوند به طور معمول حاوی مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده مصنوعی, چربی ها,

 

ادویه ها یا محرک هایي مثل کافئین میباشند. در ادامه با برخی مواد خوراکی که باید از مصرف آن ها در زمان ابتلا به اسهال پرهیز کنید, اکثر آشنا می‌شویم.

 

شیر
لاکتوز موجود در شیر و دیگر محصولات لبنی نرم مثل پنیر خامه اي, بستنی و خامه ترش, در زمان ابتلا به اسهال موجب تضعیف شرایط روده ها و ناتوانی در رسیدگی به این شرایط می‌شود. هنگامی که بیش از اندازه لاکتوز مصرف می‌کنید, این قند وارد روده بزرگ می‌شود و شرایط اسهال را ناگوار‌تر می سازد.

 

با این وجود, مصرف ماست و پنیرهای سفت میتواند شرایط اسهال را بهبود ببخشد, زیرا آن ها از لاکتوز کمی برخوردار بوده یا بدون لاکتوز میباشند.اگر با عدم بردباری لاکتوز مواجه هستید می‌توانید تقریباً مطمئن باشید که مصرف مواد خوراکی حاوی لاکتوز موجب شکل گیری اسهال در شما شده هست.

 

از دیگر علائم عدم بردباری لاکتوز می‌توان به ساخت گاز, گرفتگی هاي عضلانی در ناحیه شکم, نفخ و نفس بدبو اشاره کرد. برای جلوگیري از اسهال به علت عدم بردباری لاکتوز, به طور کامل از مصرف شیر و محصولات لبنی پرهیز کنید.

 

فلفل هاي تند
فلفل هاي تند از دیگر مواد خوراکی میباشند که میتوانند شرایط اسهال را ناگوار‌تر سازند. ترکیبی به اسم کپسایسین که در فلفل ها یافت میشود بعنوان محرک اسهال شناخته می‌شود.کپسایسین دیواره داخلی معده را طی روند گوارش تحریک میکند, که به شکل گیری اسهال و همین طور گاز, نفخ و احساس سوزش در معده منجر می‌شود. هم دانه ها و هم پوست فلفل هاي تند میتوانند با دستگاه گوارش شما نامهربان باشند.

 

قهوه
هنگام ابتلا به اسهال باید مصرف قهوه را کنار بگذارید. کافئین موجود در قهوه به شل شدن مدفوع منجر میشود. هم‌چنین, کافئین دارای اثر ادرارآور هست که می‌تواند کم آبی بدن ناشی از اسهال را تشدید کند.چای گیاهی فاقد کافئین با زنجبیل یا نعناع بیابانی یک جایگزین بینظیر برای قهوه هست و می‌تواند حرکات روده شما را به واقع آرام سازد.

 

نه تنها قهوه بلکه هر چیزی که حاوی کافئین هست را باید کنار بگذارید که از آن جمله میتوان به نوشابه هاي گازدار اشاره کرد. تا زمانی که دشواری های شکم شما برطرف شود این روند را ادامه دهید, زیرا در غیر این صورت تحریک دستگاه گوارش و سرعت از دست دادن مایعات و الکترولیت را افزایش خواهید داد.

 

الکل
هنگام ابتلا به اسهال یا هر دشوار معده اي دیگر, به هیچ وجه الکل مصرف نکنید. الکل امثال یک زهر برای دیواره داخلی معده عمل می‌کند و هم‌چنین سوخت و ساز کبد را تغییر می‌دهد.نوشیدن الکل میتواند موجب شکل گیری سوء تغذیه شود, که میتواند شرایط اسهال را ناگوار‌تر سازد.

 

همین طور, نوشیدن الکل موجب کم آبی بدن میشود و از دست دادن آب بدن را به همراه دارد, که میتواند شرایط اسهال را ناگوار‌تر سازد.افزون بر این, الکل گاهی اوقات با داروهای تجویز شده برای درمان اسهال, مریضی کرون یا کولیت تداخل ایجاد می‌کند.

 

حبوبات
در لیست مواد خوراکی که باید هنگام ابتلا به اسهال از انها پرهیز کنید, حبوبات را نمی‌توان نادیده گرفت. حبوبات می‌توانند با عبور از روده کوچک به صورت گوارش نشده وارد روده بزرگ شوند.حبوبات گوارش نشده یکی از دلایل اصلی نفخ شکم و هم‌چنین اسهال محسوب می‌شوند.

 

همین طور, حبوبات از محتوای بالای لکتین برخوردار میباشند, که کلاسی از پروتئین ها هست که موجب افزایش التهاب در دستگاه گوارش می‌شوند.برای پیش گیری از اسهال, حبوبات را می‌توانید به همراه فیبر محلول مصرف کنید. اما اگر به اسهال مبتلا هستید از خوردن انها پرهیز کنید.

 

جایگزین هاي قند
شیرین کننده هاي مصنوعی مثل سوربیتول, مانیتول, و زایلیتول که به طور معمول در آدامس ها و آبنبات هاي بدون قند و داروها یافت می‌شوند, از دیگر عوامل کارساز در شکل گیری اسهال یا ناگوار‌تر کردن شرایط آن میباشند.این شیرین کننده ها بسیار آهسته‌تر از قند معمولی جذب میشوند. آن ها به طور معمول بدون اینکه جذب شوند

 

وارد روده بزرگ می‌شوند, که شکل گیری اسهال را در پی دارد. افزون بر این, باکتری هاي موجود در معده از این قندها تغذیه کرده و گاز بیشتری فرآوری میکنند.اگر مستعد ابتلا به اختلالات شکمی مثل اسهال هستید, همواره لیست مواد تشکیل دهنده روی غذاها را پیش از خرید مطالعه کنید و از شیرین کننده هاي مصنوعی پرهیز کنید.

 

مغزهای خوراکی
مغزهای خوراکی و میوه هاي خشک شده سرشار از فیبر نامحلول میباشند, که میتواند علائم اسهال را ناگوار‌تر سازند.

این غذاها را هنگام اسهال نباید خورید

گوارش مغزهای خوراکی دشوار هست و میتواند دیواره داخلی روده هاي شما را به خصوص در زمان ناراحتی معده تحریک کند. این قبیل مواد خوراکی میتوانند موجب نفخ چندان نیز شوند.

 

هویج پخته یا موز رسیده از جایگزین هاي مفید برای مغزهای خوراکی و میوه هاي خشک شده محسوب می‌شوند, که میتوانند شرایط معده را آرام سازند.

 

گوشت قرمز
در شرایطی که گوشت قرمز منبع خوبی برای شمار زیادی از مواد مغذی هست, اما گوارش آن زمانبر هست. مصرف گوشت قرمز سطوح پروتئین واکنشی C و فریتین را افزایش می‌دهد, که هر دو از مواد شیمیایی التهابی میباشند. التهاب دستگاه گوارش میتواند شرایط اسهال را ناگوار‌تر سازد.

 

افزون بر این, گوشت قرمز با مریضی قلبی عروقی, سرطان, و دیابت پیوند خورده هست, مریضی هایي که التهاب در آن ها نقشی کلیدی را ایفا میکند.هنگام ابتلا به اسهال از مصرف گوشت قرمز پرهیز کنید و بهره گیری از منابع پروتئین دیگر مثل ماست یونانی را مطلوب قرار دهید.

 

برخی میوه ها
میوه هایي مثل توت ها, آناناس, گیلاس, مویز و انگور می‌توانند شرایط اسهال را ناگوار‌تر سازند. بد جذبی فروکتوز موجود در این میوه ها که به شل شدن مدفوع منجر میشود, عامل کلیدی در این اساس هست.هنگام ابتلا به اسهال مصرف میوه هایي مثل موز دشوار باریکلا نخواهد بود.

 

سبزی ها چلیپایی
هنگام ابتلا به اسهال, سبزی ها چلیپایی مثل بروکلی, کلم, و گل کلم میتوانند شرایط را ناگوار‌تر سازند.این سبزی ها حاوی یک کربوهیدارت پیچیده میباشند, که گوارش آن دشوار هست. هم‌چنین, آن ها حاوی فیبر نامحلول میباشند که شرایط اسهال را ناگوار‌تر ساخته و ساخت گاز را در دستگاه گوارش افزایش می‌دهد.افزون بر سبزی ها چلیپایی, مصرف کنگر فرنگی, جوانه بروکسل, پیاز, موسیر, تره فرنگی و مارچوبه را نیز کنار بگذارید.