پارس ناز پورتال

این غذاها نباید در ظرف پلاستیکی نگهداری شوند

این غذاها نباید در ظرف پلاستیکی نگهداری شوند

این غذاها نباید در ظرف پلاستیکی نگهداری شوند

تعداد زیادی از مواد خوراکی میباشند که نباید درون ظروف پلاستیکی از آنها مراقبت نمود چراکه منجر به ایجاد مریضی در صورت مصرف خواهند شد. ظروف پلاستیکی جزو ظروف پرکاربرد آشپزخانه میباشند که برای نگه داری انواع مواد خوراکی خام و پخته ایده‌آل به نظر می رسند. اضافه بر تنوع شکل، اندازه و سهولت مصرف،

 

قیمت مناسب آنها در مقایسه با ظروف آلومینیومی یا مواد دیگر علت دیگر وجود این ظروف در کابینت همۀ آشپزخانه‌هاست، اما مشکل اینجاست که همه ي خوراکی‌ها را نمی توان در ظروف پلاستیکی نگه‌داشت زیرا ترکیبات آنها قابلیت تجزیه سریع یا حتی آلودگی با باکتری‌ها را دارند.

 

متاسفانه تعداد زیادی از افراد شناختی در این باره ندارند و این شیوه را بدون رعایت اصول درست دائم در خانه، محل کار، گردش و سفر به کار می گیرند. به همین علت در ادامه 6 مورد از خوراکی‌هایي راکه اصلا نباید با مواد پلاستیکی تماس داشته باشند، معرفی میکنیم.

 

1. تخم‌مرغ خام

تخم‌مرغ خام و دیگر خوراکی‌هاي حاوی آن مثل سس مایونز، املت و… نباید در ظروف پلاستیکی نگه داری شوند زیرا ممکن هست ظروف با باکتری‌هایي مثل سالمونلا «باکتری‌اي هست که معمولا در جوجه و تخم‌مرغ وجود دارد و عامل شایع‌ترین مسمومیت‌هاي خوراکی هست.

 

این باکتری با پختن غذا از بین میرود اما ممکن هست در تخم‌مرغ خام و خوراکی‌هاي حاوی آن که حرارت نمیبینند، یافت شود» و اشریشیا کُلي «اکثر گونه‌هاي این باکتری بی‌آزار میباشند اما برخی از آنها عامل تعداد زیادی از مسمومیت‌هاي خوراکی و اسهال‌اند» آلوده شوند. در واقع، این میکروارگانیسم‌ها به راحتی از طریق این غذاها منتقل میشوند

 

و در تماس با مواد پلاستیکی میتوانند تکثیر بی‌‌حد و مرزی داشته باشند. تنها روش مطمئن برای نگه داری چنین خوراکی‌هایي بهره گیری از ظروف شیشه‌اي و مقاوم به حرارت هست.

 

2. گوشت‌هاي فرآوری‌شده

علت عدم پیشنهاد نگه داری گوشت‌هاي فرآوری‌شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و… در ظروف پلاستیکی کاهش خواص تغذیه‌اي آنهاست. حتی زمانی که این محصولات برش زده می شوند یا در ترکیب غذا هاي حاوی سس به کار می روند، خیلی سریع تغییر میکنند و طعم و بافت اصلی خود را از دست می دهند.

 

3. سوپ‌ها و غذا هاي حاوی سس

این غذاها معمولا با حرارت بالا طبخ میشوند و اگر در ظروف پلاستیکی سرو شوند، با ترکیبات آن واکنش داده و طعم و خواص خود را از دست میدهند. گرچه اگر غذا کاملا خنک شود می توان آن را در ظروف پلاستیکی دربسته ریخت و در یخچال نگه داری کرد. در واقع، گرمای اکران‌شده در ظرف عامل مشکل‌زا در مواد خوراکی خواهد بود.

 

4. شیر و فرآورده‌هاي لبنی

ظروف پلاستیکی شرایط لازم برای نگه داری مطلوب شیر و دیگر فرآورده‌هاي آن را ندارند. گرچه شاید بتوان چند ساعت این خوراکی‌ها را در ظروف پلاستیکی نگه داری کرد اما برای مدت طولانی اصلا پیشنهاد نمیشود زیرا خطر آلودگی با باکتری‌ها افزایش پیدا می کند.

 

ظروف پلاستیکی روند تغییرات دمایی را در خوراکی‌ها آسان میکند، به تجزیه آنها سرعت می‌بخشد و خطر ابتلا به ناراحتی‌هاي گوارشی و معده را افزایش می دهد. پنیر در این خصوص حساسیت بیشتری دارد زیرا با قرارگیری پنیر ظرف حالت تعریق پیدا میکند و اساس رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها فراهم می شود

 

و این موضوع موجب بروز ناراحتی‌هاي گوارشی پس از یک‌بار مصرف میشود. بنابراین برترین ظروف برای نگه داری شیر و فرآورده‌هاي آن ظروف آلومینیومی و لعابی میباشند زیرا زمان ماندگاری ماده خوراکی یادشده را افزایش می دهند.

 

5. سالاد و سبزیجات

اکثر مردم تصور میکنند ظروف پلاستیکی برترین گزینه برای نگه داری سبزیجات تازه به‌خصوص انواع سالاد میباشند. گرچه ممکن هست بتوان مانع از آلودگی شد اما اصلا نمیتوان سبزیجات را مدت طولانی تازه نگه داشت. در کل، تماس سبزیجات خردشده و آغشته به سس با ظروف پلاستیکی هم باعث تغییر طعم و هم از دست دادن خواص تغذیه‌اي‌شان میشود بنابراین آنها را در ظروف شیشه‌اي بریزید.

 

6. قهوه و چای

 به گزارش پارس ناز گرچه امروزه انواع لیوان و فنجان برای چای و قهوه موجود هست اما اگر ضرورتی برای بهره گیری از لیوان‌هاي پلاستیکی بود حتما باید اجازه داد ابتدا نوشیدنی کاملا خنک شود. در واقع، دمای بالا روی پلاستیک تاثیر می گذارد و خطر آلودگی با باکتری‌ها را هم افزایش میدهد و طعم و خواص نوشیدنی را نیز عوض می کند.

 

حرف آخر

در پایان باید گفت گرچه ظروف پلاستیکی برای خوراکی‌هاي ذکرشده اصلا مناسب نیستند اما بهتر هست برای نگه داری دیگر مواد خوراکی نیز ظروف با شرایط نگه داری بهتر به‌خصوص ظروف شیشه‌اي گزینه شوند. در واقع، بهره گیری از مواد پلاستیکی تهدیدی جدی برای محیط‌زیست هست که با آلودگی منابع آب و خاک اساس بروز مریضی‌هاي گوناگون را در طولانی‌مدت افزایش میدهد.

این غذاها نباید در ظرف پلاستیکی نگهداری شوند