پارس ناز پورتال

غش کردن مردم و درآمد میلیاردی برای مداحان

غش کردن مردم و درآمد میلیاردی برای مداحان

غش کردن مردم و درآمد میلیاردی برای مداحان 

این روزها شمار زیادی از مداحان را با غش کردن شمار مردم مجلسشان می سنجد، اگر شمار افراد بیشتری غش کنند به طبع درآمد این اشخاص نیز اکثر خواهد شد. عضو کمیته فقه پژوهشکده حج گفت: در این شب‌ها، مراسم‌ها باید شور همراه با شعور داشته باشند. عزاداران و مداحان باید به این مسئله دقت کنند که سوگواری‌اي که در آن فقط شور باشد، موجب ویرانی و بهانه دادن به دشمن هست.»

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین سیدمرتضی موسوی شاهرودی با بیان این که بدبختانه در ارتباط با بحث هیئت‌هاي مذهبی، مداحان و منبری‌ها حالا صدمه‌هاي زیادی وجود دارد، اظهار کرد: مرحوم مطهری در سخنی می گفتند که ما مرشد مردم هستیم و آن‌ها باید به دنبال ما بیایند،

 

نه ما به دنبال مردم برویم، اما بدبختانه در حال آماده ما می بینیم که مداحان ما مطالب و اشعاری را بیان می کنند که فقط خوشایند مردم باشد. آن‌ها به این فکر نمی کنند که خدا و پیغمبر چه چیز از آن‌ها میخواهد. برخی‌ها که فقط به این فکر می کنند که هر چقدر مجلس‌شان گرم‌تر باشد و افراد بیشتری غش کنند، پاکت آن‌ها پُرتر می شود.

 

مداحان ما مطالب و اشعاری را بیان می کنند که فقط خوشایند مردم باشد. برخی‌ فقط به این فکر می کنند که هرچقدر مجلس‌شان گرم‌تر باشد و افراد بیشتری غش کنند، پاکت آن‌ها پُرتر میشود.وی ادامه داد: بدبختانه گاهی منبری‌هاي ما مطالبی را مطرح میکنند که اصلا سندیت ندارد و بدتر از همۀ این هست

 

که این مطالب را به خدا و یا پیامبر «ص» نسبت میدهند. هر چقدر هم که مراجع تقلید و مقام معظم رهبری بر این فرمایش پافشاری می کنند فایده‌اي ندارد. تا انتقادی هم وارد میکنیم می گویند که هیات امام حسین «ع» هست. در برخی از خیابان ها و مجالس سوگواری صحنه‌هایي شکل می گیرد که درخور شان هیئت امام حسین «ع» نیست.

 

عضو کمیته فقه پژوهشکده حج دلیل نشان کرد: منبری‌ها و مداحان ما اگر یک جمله را بدانند همه ي معضلات و دشواری های حل می شود و آن جمله حرمت دروغ هست. دروغ بستن به هر فردی گناه دارد و اگر آن دروغ به خدا و پیامبر «ص» باشد گناهش چند برابر می شود. منبریِ ما باید بداند آن چیزی که از پیامبر«ص» نقل میکند، آیا واقعا سندیت دارد و یا فقط می خواهد یک مطلبی را گفته باشد.

 

موسوی شاهرودی بیان کرد: یک موقعی پیشامد‌اي در کربلا رخ داده و افراد سناریویی از آن تهیه میکنند و به مردم ارائه میدهند که این هم رفتار درستی نیست. اما گاهی پا را فراتر گذاشته و میگویند که مثلاً پیامبر «ص» در حق امام حسین «ع» این جمله را فرمود. ما باید برای هر سخن و حدیثی سندیت قطعی داشته باشیم، اگر دروغ از بین برود و مراقب باشیم که هر سخنی را به زبان نیاوریم، مجالس امام حسین «ع» رنگ و بوی خدایی میگیرد.

 

وی پافشاری کرد: بنده عینه دیدم که شب‌هاي قدر در حرم حضرت معصومه «س» واعظ و سخنوری می‌آمد، اما این رخداد بعد از دو سال تغییر کرد و وقتی علت آن را جویا شدیم که چرا دیگر آن واعظ و سخنور در آن مجالس حضور ندارد، گفتند پیشباز مردم نسبت به این فرمایش کم بوده هست. بدبختانه گاهی میبینیم خود مردم به دنبال سر و صدا میباشند و در مجالسی شرکت می کنند که هیچ آورده‌اي برای آن‌ها ندارد.

 

بدبختانه خرافه‌ها وارد مجالس سوگواری سیدالشهدا شده و برخی مداحان ناخواسته این تحریف‌ها را نقل میکنند و آن را ترویج می دهند و بهانه دست دشمن میدهند.

 

عضو کمیته فقه پژوهشکده حج ادامه داد: امروز بدبختانه خرافه‌ها پای خود را در مجالس سوگواری سیدالشهدا باز کرده هست و برخی مداحان ناخواسته این تحریف‌ها را نقل میکنند و آن را ترویج می دهند و بهانه زیر سوال بردن این واقعه عظیم را به دست دشمن می دهند. اگر در سوگواری‌هاي ما شعور حسینی وجود نداشته باشد، دشمن بر روی شور سوگواری‌ها برنامه‌ریزی خواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا سوگواری‌ها را از مسیر حقیقی خودش منحرف کند.

 

موسوی شاهرودی افزود: بدبختانه در این میان هم میباشند مداحان و سخنرانانی که بدون غرض با بیان تحریفات بر واقعه عاشورا بر این خواسته دشمنان دامن می زنند. در این شب‌ها مراسم‌ها باید شور همراه با شعور را داشته باشند. عزاداران و مداحان باید به این مسئله دقت داشته باشند

 

که سوگواری‌اي که در آن فقط شور باشد موجب ویرانی و بهانه دادن به دشمن هست. اگر بخواهیم تعریفی از شور و شعور داشته باشیم باید بگویم شور مربوط به حس میشود اما شعور دین و بصیرت انسان و خلوصش را چندان می کند.

 

وی گفت : اگر مداحان با مطالعه کافی در جلسات حضور پیدا کنند، قطعاً از ورود خرافه‌ها به دین پیشگیری میشود و دشمن در این اساس شکست می خورد. وظیفه مردم در برابر این تحریف‌ها این هست که از نوع مجالس و گویندگان پیشباز نکنند.