پارس ناز پورتال

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس 

فاطمه اکرمی دخترجوانی که عاشق کارهای هیجان انگیز است و میتواند در هوا خود رابه سهولت به پایین پرتاب کند و ترسی هم ندارد. پرواز همیشه آرزوی انسان بوده و برای رسیدن به این آرزو اختراعات بسیار داشته است. باوجود اختراع این همه ی وسیله پروازی اما بازهم این آرزوی بشر اقناع نشده و تعداد زیادی از انسانها در آرزوی پروازی مثل پرندگان هستند؛

 

مثل پرندگان رها و یله در آسمان. فاطمه اکرمی یکی از همین انسان هاست و برای رسیدن به آرزوی خود تلاش بسیاری کرده است.

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

اکرمی از کودکی عاشق ورزش هاي هیجان انگیزی مثل ژیمناستیک و پارکور بوده و چند سالی است که اسکای دایوینگ یا پرش از ارتفاع را تجربه کرده است. اکرمی نخستین زن ایرانی است که در ایران پرش از ارتفاع انجام داده و به گفته خودش عاشق آسمان و رها بودن در آبی بیکرانش است. در ادامه گفتگوی ما با این دختر پر انرژی و دلير را می‌خوانید.

 

من رشته هایي را انتخاب می‌کنم که برای خانمها محدودیت دارد

 

بانو اکرمی اصلا چطور شد جذب ورزش هاي هیجان انگیز شدید؟

 

– در کودکی جذب ورزش ژیمناستیک شدم, که ورزش بسیار هیجان انگیز و متنوعی است. این ورزش باعث می‌شود که ورزشکار کمی بدعادت شود چون بعد از این‌که این ورزش پر تحرک را تجربه کردید دیگر دوست ندارید سراغ ورزش هاي معمولی تر بروید. متاسفانه ژیمناستیک در ایران پس از 18 سالگی برای خانمها

 

بی معنا می‌شود چون دیگر نه مسابقه داخلی برای سنین بالای 18 سال وجوددارد و نه میتوانیم به مسابقات خارجی برویم. افرادی که به این رشته علاقه مند هستند باید پس از رسیدن به این سن به صورت فردی و باشگاهی به ژیمناستیک بپردازند و این رشته بسیار محدود و کمرنگ میشود.

 

من به دنبال رشته اي بودم که هیجانی باشد، ژیمناستیک داشته باشد و سراغ گرایش هاي ورزشی بسیاری مثل دوومیدانی، ووشو و … رفتم اما هیچ کدام تنوع و جذابیت ژیمناستیک را نداشتند تا این‌که با رشته پارکور از طریق یکی از همکلاسی هاي دانشگاه آشنا شدم,. در مسیر دانشگاه به منزل بودیم که ایشان پیشنهاد دادند پارکور کار کنیم.

 

من تعجب کردم و گفتم «آخه من شلوار جین پوشیدم.» ولی دوستم پافشاري کرد و شروع بکار کردیم. در همان جلسه اول حدود 5 تکنیک رابه صورت کامل یاد گرفتم و برایم انگیزه اي شد که سراغ این رشته بروم.

 

رشته پارکور در کشور ما حتی برای پسران هم با محدودیت هاي زیادی همراه است، شما با محدودیت هایي که این رشته دارد چطور به فعالیت ادامه می‌دهید؟

 

– کلا من رشته هایي را انتخاب می‌کنم که برای خانمها محدودیت دارد «می‌خندد». شخصا وقتی کسی من را از چیزی منعکند، بیشتر راقب میشوم آن کار را انجام دهم. می‌دانستم محدودیت ها دراین رشته خیلی زیاد است و با این آگاهی کارم را شروع کردم. به هرحال ما در ایران زندگی میکنیم

 

و میدانم باید از قوانین کشورم تبعیت کنم. خب واقعا سخت است که در اوج گرمای تابستان با مانتو و مقنعه و لباس ورزشی که روی این لباس ها هم باید پوشیده شود تحرک و ورزش کرد اما من مشکلی با این قضیه ندارم چون عاشق ورزش هستم.

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

ترس از ارتفاع

انسان به صورت فطری از ارتفاع می‌ترسد؛ شما هیچ ترسی از ارتفاع ندارید؟ یعنی وقتی برای نخستین بار خواستید از ارتفاع چهار هزار متری بپرید، دچار ترس نشدید؟

 

– همه ی ترس از ارتفاع دارند. البته من هم اینطوری نبودم که بگویم وقتی از پل عابر پیاده رد می‌شوم پایین را نگاه نمی‌کنم «می‌خندد»، ضمن این‌که پرش از ارتفاعی مثل اسکای دایوینگ خیلی متمایز است. به این معنا که ارتفاع آنقدر زیاد است که به چشم شما نمی‌آید. من به همه ی می‌گویم

 

دراین رشته واقعا ترس از ارتفاع وجود ندارد و مثل وقتی است که شما سوار هواپیما شده اید. همه ی چیز ازآن ارتفاع بسیار کوچک و شبیه نقطه است و ارتفاع برای تان بی معناست. وقتی در رشته اي مثل بانجی جامپینگ در ارتفاعی نزدیک به زمین قرار دارید چون می‌دانید به سرعت به زمین نزدیک خواهید شد، ترس بیشتر است اما در اسکای دایوینگ شما آنقدر از زمین فاصله دارید که دیگر از پریدن نمی‌ترسید.

 

شرط پدر و مادرم

خانواده تان با فعالیت تان در ورزش سخت و پر مخاطره مخالفتی نداشتند؟ مثلاً نمیگفتند دخترجان بنشین سر درس و مشق ات و این ورزش هاي خطرناک را ول کن؟

 

– پدر و مادرم تنها به شرطی به من اجازه می دادند سر تمرین هایم حاضر شوم که نمره هایم خوب باشد. ضمن این‌که والدین ام خیلی ایده آلیست هستند و من هر کاری را شروع کرده ام علاقه مند بودند در آن رشته برترین باشم. مثلاً وقتی ویدئوی پارکورم رابه مادرم نشان میدهم مایشان از بخشی از حرکتم ایراد میگیرند

 

و می‌گویند «اي بابا چرا این حرکت رو فقط یک‌بار زدی؟ بیشتر بزن. تمرین کن بالاتر بپری.» «میخندد» یا مثلاً وقتی برای نخستین بار در کلاس اسکای دایوینگ اسم نويسي کردم نتوانستم سر کلاس حاضر شوم و صبح روز جمعه با من ارتباط گرفتند که چرا کلاس نیامدی. من انگلیسی با انها صحبت می‌کردم و توضیح می دادم به فلان علت نتوانستم بیایم.

 

مادرم با تعجب به حرف هایم گوش کرد و وقتی متوجه ماجرا چیست کلی ناراحت و خشمگین شد که چرا سر کلاس حاضر نشده ام و گفت خودش بلیت و ویزا را آماده میکند تا هفته بعد باهم به شهر دبی برویم.

 

و به این ترتیب پرش از ارتفاع را هم تجربه کردید.

 

– راستش من اصلا در مورد اسکای دایوینگ چیزی نمیدانستم تا این‌که در مورد این رشته به صورت اتفاقی چیزهایی خواندم و به آن علاقه مند شدم,. ابتدا خواستم در ایران سراغ این رشته بروم اما متوجه شدم, در ایران این رشته برای بانوان مدرسه اي ندارد. در سرچ هایم متوجه شدم, نزدیک ترین مدرسه اسکای دایوینگ شهر دبی است ودر این کلاس اسم نويسي کردم.

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

شما نخستین زن ایرانی هستید که این ورزش را تجربه کرده‌اید؟

 

– بله، در ایران من نخستین نفر هستم. البته در بيرون از کشور هم بانو هاي ایرانی این ورزش را تجربه کرده اند اما در کشور خود ما من نخستین نفر هستم.

 

مردم در شبکه هاي اجتماعی و صفحه شخصی تان درمورد فعالیت هاي تان چه مینویسند؟

 

– در حالت کلی نوشته ها و کامنت ها مثبت، خوب و مشوق است اما خب به هرحال افرادی هم هستند که مدام نیمه خالی لیوان را میبینند. گاهی هم میشنوم یا می‌خوانم که درمورد ام می‌نویسند که فلانی چون خیلی پولدار است سراغ این رشته رفته و اگر ما هم پول داشتیم اینکار را می‌کردیم. این حرف ها خیلی من را ناراحت میکند چون این آدم ها همه ی زحماتم را نادیده میگیرند. من از شش سالگی نه عروسی رفته ام

 

و نه میهمانی و نه حتی عزا. همه ی زندگی ام را معطوف این رشته کرده ام و این آدم ها هیچ چیز از زندگی من نمی‌دانند. برخلاف تصور آن ها من پولدار نیستم و برای رسیدن به خواسته ام تلاش و کار کرده ام. من بجای میهمانی و رستوران و خودرو بهتر و … هر چه دستمزد میگیرم صرف ورزش می‌کنم. خیلی ها ممکن است کلی هم پول داشته باشند ولی سراغ این رشته ها نروند اما من عاشق پریدن و ورزش هاي هیجان انگیز هستم و زندگی ام را وقف اینکار کرده ام.

 

تو دیوانه اي

نگاه افراد فامیل، دوستان و آشنایان به فعالیت هاي ورزشی تان چطور است؟

 

– خوشبختانه والدین ام همیشه حامی بوده اند اما دوستانم همیشه به من می‌گفتند «تو دیوانه اي که این کارو انجام میدی و اگر تو پرش هات بیفتی بمیری ما حتی سر خاکت نمیایم.» «می‌خندد» اما حالا که دوران زیادی گذشته آن ها هم اسکای دایوینگ برای شان جالب شده و تشویقم می‌کنند.

 

البته طی این 5 سالی که پارکور و پس ازآن اسکای دایوینگ را شروع کرده ام طبعا دوستانی هم دراین جمع دارم که کلی حرف مشترک باهم داریم. ما باهم سفر می‌رویم و باهم می پریم. مثلاً پیش از سفر به روسیه برای اخذ مدرک مربیگری پارکور به بانکوک رفتیم و روز آخر سفرمان از یک ساختمان نیمه تمام بالا رفتیم و از در و دیوار آویخته شدیم. «میخندد»

 

وقتی هم برای اسکای دایوینگ می‌رویم از صبح پرش داریم ودر میانه پرش هاي مان باهم درمورد ورزش و علایق مشترک حرف میزنیم و وقتی هم که خسته به هتل می‌رسیم بازهم درمورد پرش ها و تجربه هایي که همان روز داشتیم صحبت می‌کنیم و ویدئوهایش را میبینیم.

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

مگر دریک روز چند بار پرش دارید؟

 

– بستگی به شرایط جوی دارد. ممکن است تا 11 بار هم پرش داشته باشیم.

 

جدا؟ من فکر میکردم یکبار می پرید.

 

– یک‌بار که خیلی کم است «می‌خندد»، دست کم هشت بار می پریم. من بعد از پرش به سرعت چترم را جمع می‌کنم تا به پرش بعدی برسم.

 

نخستین بار چه کسی بشما گفت «دختر پرنده»؟ خودتان این لقب را دوست دارید؟

 

– نمیدانم چه کسی این لقب رابه من داد، اما خیلی دوستش دارم. خیلی اصطلاح هیجان انگیزی است «میخندد»، وقتی اسمم را در اینترنت سرچ میکنم، این لقب هم در ادامه اسمم هست که برایم خوشایند است.

 

تربیت بدنی را خیلی دوست دارم

در حرف هاي تان اشاره کردید خانواده تان مصر بودند که حتماً ادامه تحصیل بدهید. در چه رشته اي درس خوانده اید و آیا در زمینه دیگری مشغول بکار هستید؟

 

– من در دبیرستان همیشه شاگرد اول بودم ودر دانشگاه هم رشته مهندسی سخت افزار راکه رشته بسیار سختی است انتخاب کردم اما بعد از دو سال حس کردم این رشته با روحیات من سازگار نیست و به خاطر همین پس از دریافت مدرک کاردانی تغییر رشته دادم ودر حال حاضر مشغول به تحصیل در رشته تربیت بدنی هستم که خیلی دوستش دارم.

 

پس رشته تحصیلی تان هم در انتها ورزشی شد.

 

– بله، قسمت این بود «میخندد». مادرم خیلی پافشاري دارد که گرایش هاي دیگر را هم تجربه کنم و زندگی تک بُعدی نداشته باشم اما ورزش مثل گردباد من رابه داخل خود کشیده است و رهایی ازآن ممکن نیست.

 

پرش برایم دریچه اي است برای رها شدن از زندگی زمینی

وقتی در ارتفاع چهار هزار متری زمین قرار دارید و میان زمین و آسمان هستید به چه چیزی فکر میکنید؟

 

– راستش از لحظه اي که می پرم به هیچ چیزی فکر نمیکنم. پرش برایم دریچه اي است برای رها شدن از زندگی زمینی و به هیچ چیز در آن لحظات فکر نمی‌کنم. برای همه ی کسانی که اسکای دایوینگ را تجربه کرده اند، پرش، ورود به دنیایی دیگر است و تا وقتی در آن شرایط قرار نگیرید حس ما را نخواهید فهمید. دنیای آسمان خیلی با دنیای زمین متمایز است و تجربه پرواز به شدت زیبا و دوست داشتنی است.

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

وقتی در آسمان پرواز میکنید، تنهای تنها هستید و همه ی چیز در اختیار شماست. اگر قرار است آسیب مشاهده نمایید، بترسید، لذت ببرید، نگران شوید و … در همه ی این شرایط کاملا تنها هستید و فقط خودتان مسئول حس و حال و سلامت تان هستید. در آن شرایط نه کسی میتواند بشما آسیبی بزند و نه می‌تواند کمک تان کند. شاید این حس تنهایی و رهایی برای خیلی از آدم ها وحشتناک باشد اما برای من تجربه این همه ی رهایی و آزادی بسیار لذتبخش است.

 

ظاهراً کلاس هاي این ورزش و پرش هایي که دارید بسیار پرهزینه هستند.

 

– فعالیت دراین رشته در شروع کار خیلی گران است اما وقتی لایسنس دریافت کنید هزینه ها کمتر میشود اما بازهم زیاد است مخصوصا برای من که در کشورم این امکانات وجود ندارد و باید به کشور های همسایه بروم و هزینه هواپیما، هتل و … بدهم. البته در همه ی جای جهان وقتی یک زن یا یک مرد در کشورش بنیانگذار کار،

 

تجربه یا ورزش جدید می‌شود از او حمایت هاي همه ی جانبه صورت می پذیرد اما در ایران اسپانسرشیپ و حمایت از کارهای تازه هیچ معنایی ندارد. اسکای دایوینگ رشته اي فوق العاده جذاب و تبلیغاتی است و میتوان در تبلیغات ازآن استفاده کرد.

 

درمورد سفرتان به روسیه و پرش هایي که دراین کشور داشتید و مورد دقت قرار گرفت هم برای مان بگویید.

 

– در سفر روسیه من برای نخستین بار لباس بالدار پوشیدم و با این لباس پرش را امتحان کردم. پوشیدن لباس بالدار در اسکای دایوینگ یکی از خطرناک ترین بخش هاي کار است. این لباس از دینامیک بدن پرندگان الهام گرفته شده و شما هم بال دارید و هم بین پاها و دستها و پهلوهای تان بال گذاشته شده است.

 

این باعث می‌شود قدرت واکنش تان کم شود چون در واقع دست و پای تان بسته می‌شود. مثلاً اگر چترتان را باز کنید و به مشکل بربخورید کار برای تان از حالت عادی سخت تر میشود چون دست و پای تان بسته است و همه ی کارها را کندتر انجام می‌دهید، ضمن این‌که این لباس سرعت جلو رفتن رابه شدت بالا می‌برد که برای فرود خطرناک است.

 

ولی در عوض مدت زمانی که در آسمان هستید بیشتر میشود.

 

– بله، بیشتر از دو برابر. بطور متوسط با لباس عادی تقریباً یک دقیقه طول می‌کشد تا به زمین برسیم ولی با لباس بالدار این دوران حتی به دو دقیقه و نیم می‌رسد.

فاطمه اکرمی دختر پرنده ایرانی +عکس

دو راهی ورزش و موسیقی

رشته اي که در آن فعالیت می‌کنید خیلی وقت گیر است اما حتماً علاقه مندی هاي دیگری هم در زندگی دارید. مثلاً موسیقی، تئاتر، سینما، کتاب و …

 

– از کودکی موسیقی را دوست داشتم و هم زمان با ورزش ژیمناستیک موسیقی را هم شروع کردم و دو سال هم به کلاس هاي ویولن رفتم اما به خاطر فعالیت در رشته ژیمناستیک پوست انگشتانم کنده می شد و نمی توانستم سیم هاي ویولن را در دست بگیرم و استادم به من گفت باید فکری به حال انگشتانم بکنم.

 

خلاصه وادار شدم, بین موسیقی و ورزش یکی را انتخاب کنم. البته همان‌ گونه مخاطب موسیقی هستم و عاشق فیلم دیدن و کتاب خواندن هستم ودر هر فرصتی که داشته باشم سراغ کتاب، فیلم و موسیقی می‌روم.

 

بعنوان یک ورزشکار، آن هم این ورزش سخت و استرس زا، سبک زندگی تان چطور است. برای مثال سبک تغذیه خاصی دارید؟ یا ساعات خواب تان بیشتر است؟

 

– من کلا فکر میکنم خوابیدن کار اشتباهی است «میخندد» وقتی می‌خوابم از کارهایم عقب میمانم و دلم میـــخواهد این دوران را هم صرف کارهای مورد علاقه ام بکنم. البته آدم خوش خوابی هستم و از خوابیدن لذت میبرم اما اگر مثلاً یک روز ساعت 9 صبح بیدار شوم حس می‌کنم جنایت کرده ام «می‌خندد» چون ساعات بین 6 تا 9 را از دست داده ام. در مورد سبک تغذیه ام هم باید بگویم تغذیه نسبتا سالمی دارم.

 

من نوشابه نمیخورم و همیشه از سالاد و سبزیجات استفاده میکنم. برنج و نان کم مصرف می‌کنم و سعی میکنم بیشتر غذا هاي سبک و مقوی بخورم.