پارس ناز پورتال

همه فایده های سحرخیز بودن را بدانید

همه فایده های سحرخیز بودن را بدانید

همه فایده های سحرخیز بودن را بدانید 

مطمئنا افراد سحر خیز برای انجام کارهای هرروز خود وقت بیشتری دارند و تن سلامت و روحیه شاداب تری نیز خواهند داشت.سحرخیزبودن فقط به معنای داشتن وقت اکثر برای انجام کارهای هرروز نیست، بلکه میتواند تاثیر همۀ جانبه‌اي بر سلامت ما داشته باشد.

 

افزایش فعالیت: اگر سحرخیر باشید، احتمال اینکه فرد فعالی باشید، اکثر هست. محققان، فعال بودن را آمادگی و توانایی اقدام برای ایجاد تغییرات خوب تعریف می کنند. احتمال بیشتری وجود دارد که یک فرد سحرخیز اهداف بلندمدتی داشته و ایجادکننده تغییرات در زندگی خود باشد. به عبارت دیگر،‌ افراد سحرخیر در مقایسه با کسانی که دیر بیدار می شوند، انگیزه بیشتری برای ایجاد تغییر دارند.

 

احساس مثبت، شادی و رضایتمندی: سحرخیز بودن با داشتن احساس مثبت مرتبط هست. محققان میگویند، افراد سحرخیز حس مثبت بیشتری دارند. همین طور مطالعات نشان می دهد، رابطه مهمی میان سحرخیزبودن با احساس رضایت و شادی وجوددارد؛ به عبارت دیگر، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد دارای عادت سحرخیزی از زندگی احساس رضایت کنند و شادتر باشند.

 

پرتحرک بودن: مطالعات نشان میدهد، کسانی که شب‌ها دیر می خوابند و صبح‌ها دیر بیدارمی شوند، به طور معمول زندگی ساکن و کم تحرکی دارند. این موضوع درباره کودکان هم صدق می کند. براساس مطالعات، کودکانی که عادت به دیرخوابیدن و دیر بیدار شدن دارند، خسته‌تر و کم تحرک‌تر از کودکانی میباشند که زود بیدار می شوند.

 

وزن مناسب‌تر و سلامت اکثر: ریسک افزایش وزن در افراد شب بیدار، اکثر هست. مطالعات نشان میدهد، دیر خوابیدن باعث میشود در پایان روز کالری بیشتری مصرف شود. افراد شب بیدار معمولا سبزی و میوه کمتر و فست‌فود بیشتری نسبت به سحرخیزان مصرف می کنند. همین طور نداشتن

 

فرصت مناسب برای ورزش، احتمال چاقی در افراد شب بیدار را افزایش میدهد. به همین علت،‌ احتمال مریضی‌هاي قلبی و گوارشی و نیز اختلالات عروق مغزی در این افراد اکثر هست.

 

نمرات امتحانی بهتر: یک مطالعه نشان داد، دانشجویان سحرخیز نسبت به دانشجویانی که دیر از خواب بیدار می‌شدند، نمرات بهتری دریافت کردند.

 

کاهش ریسک افسردگی و مریضی‌هاي روانشناختی: مطالعات نشان داده هست، ریسک ابتلا به اختلالات روانی همچون پرخوری روانی، افسردگی و اختلال خلقی فصلی «SAD» در افراد سحرخیز در مقایسه با افراد شب‌بیدار که صبح‌ها دیر بیدار می شوند، اکثر هست.

 

داشتن احساس سلامت اکثر: سحرخیزبودن نه تنها بر سلامت حقیقی شما تاثیرگذار هست، بلکه بر اینکه چه احساسی نسبت به خودتان دارید نیز تاثیر می گذارد. محققان میگویند، سحرخیز‌بودن باعث میشود، احساس کنید زندگی سالم‌تری دارید. مطالعه‌اي که در این اساس انجام شد،‌ نشان داد نرخ ارزیابی سلامت در کسانی که شب زود میخوابند

 

و صبح زود بیدار می شوند، بالاتر هست. با داشتن احساس سلامت، انگیزه فرد برای سالم ماندن و رفتارهای مثبت سلامت نیز افزایش پیدامی کند.

 

فواید سحرخیزی از دید آیور ودا «طب سنتی هند»: بر‌اساس طب آیور ودا، افرادی که صبح‌ها دیر بیدار میشوند،‌ احتمال دارد در ساعتی از روز بیدار شوند که با سنگینی و تنبلی مرتبط هست. بیدار شدن در چنین ساعت‌هایي بر احساس فرد در طول روز تاثیر میگذارد،‌ اما کسانی که زود بیدار می شوند،‌ احتمال بیدارشدنشان در ساعت‌هایي که سطح انرژی بالاست، اکثر هست، درنتیجه این افراد در طول روز نیاز به مقابله با احساس بی حالی و تنبلی نخواهند داشت.