پارس ناز پورتال

فایده های مفید گریه برای سلامت انسان

فایده های مفید گریه برای سلامت انسان

فایده های مفید گریه برای سلامت انسان 

گریه برای سلامت انسان فایده هاي زیادی دارد، غیر از آرام شدن افراد از نظر روانی،گریه روی جسم نیز تاثیرات خوبی به همراه دارد.ما با گریه وارد این جهان میشویم، اما به دلایلی با بالا رفتن سن، عمل اشک ریختن، هم در زنان و هم در مردان، به‌عنوان علامتی از ضعف تلقی می شود. اما عمل غیرارادی گریه کردن،

 

از راه‌هاي زیادی، درحقیقت به نفع روان، جسم، و روح ماست. جلوی اشک‌هاي‌تان را نگیرید؛ اگر این‌کار را بکنید، اکثر به ضررتان هست تا به نفع‌تان.برای این‌که دلیلش را بدانید، بینید وقتی گریه میکنید چه اتفاقاتی می‌افتد:

 

سموم را دفع میکنید
شما فقط زمانی که ناراحتید گریه نمیکنید. گریه واکنش بدن شما در برابر استرس چندان هم هست. وقتی گریه می کنید، بدن‌تان را از کورتیزول رها می‌نمایید. کورتیزول، هورمونی مربوط به استرس هست که اگر میزانش متعادل نباشد، می تواند موجب آسیب شود. مقادیر چندان این هورمون به‌طور مزمن، میتواند منجر به مشکلات گوناگونی شود مثل: مشکلات خواب، واکنش ایمنی ضعیف، و بزرگ‌شدن شکم.

 

باکتری‌ها را میکشید
اشک‌هاي شما باکتری‌هاي چشمان‌تان را می شوید. دلیلش هم این هست که اشک، حاوی آنزیم هست که هورمونی موجود در بزاق و شیر انسان می‌باشد. وقتی گریه میکنید، لیسوزیم آزاد میشود و اکثر از ۹۰درصد باکتری‌هاي مسیرش را ازبین می برد. بنابراین گریه‌کردن، نه فقط سموم را از بدن‌تان پاک می کند، بلکه سایر سموم و باکتری‌هاي نهفته روی سطح بدن‌تان را هم میکشد.

 

بینایی‌تان بهتر میشود
تا به‌حال شده بعد از یک روز طولانی کاری به منزل برگردید و مشاهده نمایید دیدتان کمی مات شده؟ در طول روز، غشاء چشم‌هاي‌تان کم آب میشود که باعث کاهش توانایی در تمرکز هست. گریه‌کردن، به این غشاء، آب رسانی می کند، و عملکرد کلی چشم‌هاي‌تان احیاء میشود.

 

روحیه‌تان بهتر می شود
گریه کردن با رهاکردن هورمون‌هاي خاصی در بدن، استرس را کاهش می دهد. و معلوم هست که این اتفاق، اثری فوق‌العاده مثبت روی حس و حال عمومی‌تان دارد. تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ تئسط دانشگاه فلوریدای جنوبی صورت گرفته، نشان داد ۹۰ درصد افرادی که در شرایط استرس‌برانگیز گریه می کنند، روحیه‌شان تااندازه چشمگیری بهتر می شود. آنهایی که گریه نمی کنند، راه‌نجات کمتری در مواجهه با مشکلات در زندگی دارند.

 

احساسات‌تان را بروز میدهید
کسانی که می گویند گریه نمیکنند، اکثر سعی در مخفی کردن این حقیقت دارند که آن ها هم چیزی برای گریه کردن دارند. هرکسی چیزی دارد که درمورد‌اش گریه کند، و خجالتی هم ندارد. روبرویی با یک بحران احساسی، خودش به اندازه کافی دشوار هست؛ سرکوب کردن اشک‌ها به‌دلیل حفظ ظاهر در شرایط احساسی، حتی از آن هم سخت‌تر هست و تلاش بیشتری می‌طلبد، و تنها نتیجه‌اش، افزایش استرس هست.

 

اطلاعات را بهتر انتقال می دهید
اگر کسی که نزدیک شماست شروع به گریه کردن کند، به‌طور غریزی می‌فهمید که مشکلی وجود دارد. برای انتقال اطلاعات، نیازی به کلمات نیست. گریه کردن هم می تواند گونه‌اي “بیان کردن” باشد؛ ممکن هست فردی سعی داشته باشد تا وانمود به مفید بودن کند، اما اشک‌ها آشکار می کنند که او ناراحت و آزرده هست. زیرگریه زدن، سرآغاز بیان حقیقی و استعاره‌اي افکار و احساسات هست و می تواند واسطه بحث‌هاي لازم و عمیق بین دوستان یا همسران باشد.

 

ازخودتان دربرابر افکار آزاردهنده محافظت می کنید
اشک‌ها فقط زمانی که ناراحتید ساخت نمیشوند بلکه واکنش طبیعی بدن شما نسبت به اشیای خارجی که به چشم آسیب می زنند نیز میباشند. وقتی ذرات خاک یا آلودگی به چشم می رسد، واکنش طبیعی بدن شما به آن، ساخت اشک هست. اشک، از غشای چشم دربرابر عفونت یا خراشیدگی محافظت می‌نماید.

 

 به گزارش پارس ناز علت اشک ریختن هنگام پیاز پوست کندن این هست که برش پیاز موجب رها شدن گازی از آن میشود که به چشم حمله میکند؛ اشک به چشم اجازه می دهد از خودش درمقابل آزردگی و التهاب محافظت کند. « یک نکته کاربردی: برای پیشگیري از این حالت، پیاز را پیش از برش زدن، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. با این‌کار، از میزان آنزیم‌هاي رهاشده هنگام خرد کردن آن، می‌کاهید.»

 

برای سلامت عمومی‌تان مفید هست
همان‌طور که می دانیم، گریه کردن می تواند نتایج خوبی برای سلامتی داشته باشد، مثل بهترشدن روحیه، کم شدن استرس، و محافظت چشم دربرابر باکتری‌ها. اما آیا می‌دانستید اشک‌هایي که ناشی از گریه هیجانی باشند آلبومین پروتئین‌شان ۲۴ درصد بالاتر از انواع دیگر گریه هست؟ این نوع گریه به تنظیم متابولیسم کمک می کند. همین طور گریه کردن به مبارزه با سایر مشکلات معمول جسمی مثل فشارخون بالا، چاقی و دیابت کمک می‌نماید.