پارس ناز پورتال

فایده ها و مضرات ماده خوراکی نشاسته

فایده ها و مضرات ماده خوراکی نشاسته

فایده ها و مضرات ماده خوراکی نشاسته 

نشاسته یک نوع ماده خوراکی هست که در آشپزی کاربرد فراوان دارد، به خصوص در کیک پزی از آن بهره گیری هاي زیادی می شود. نشاسته ماده‌ي پودری سفید رنگ و بدون بویی هست که در دانه یا ساقه هاي زیرزمینی همۀ‌ي گیاهان می توانید ردپایی از آن بیابید.

 

گندم، ذرت و سیب زمینی از جمله گیاهانی میباشند که نشاسته فراوانی در آنها وجود دارد.معمولاً از نشاسته برای انجام کارهای گوناگون و به ویژه برای پخت و پز بهره گیری می شود. اگر از نشاسته بعنوان یک ماده خوراکی برای تهیه انواع گوناگون سس‌ها و چاشنی‌ها بهره گیری شود غلظت آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

 

نشاسته نه تنها در صنایع خوراکی بلکه در ساخت پارچه و کاغذ، شستشوی لباس به روش صنعتی و همین طور بعنوان بستری برای کشت دانه هاي ژله اي و رشد مخمرها نیز کاربرد دارد.وقتی شما از گیاهان نشاسته‌اي مثل سیب‌زمینی، گندم یا ذرت تغذیه میکنید، نشاسته‌اي که در این گیاهان وجود دارد در بدن شما به قند تبدیل میشود

 

و به این ترتیب شما می توانید از انرژی آن بهره گیری کنید. درست از همان لحظه‌اي که شما یک ماده خوراکی سرشار از مواد نشاسته‌اي را داخل دهانتان قرار می دهید، با ترشح بزاق فرآیند تبدیل ماده نشاسته‌اي به ماده قندی آغاز میشود و با تجزیه نشاسته و تبدیل آن به قند، بدن میتواند

 

از انرژی آزاد شده در نتیجه این فرآیند، انرژی مورد نیازش را تأمین کند. به همین سبب هست که مواد گیاهی می تواند منبعی برای تأمین انرژی انسان‌ها و تعداد زیادی از موجودات گیاه‌خوار باشد.

 

خواص نشاسته گندم
به نشاسته کشک گندم نیز می گویند.
* مغذی و کمی قابض هست.
* سرمه‌ي آن با شیر زنان و یا سفیده‌ي تخم مرغ مسکن حرارت چشم و آبریزش آن هست.
* نرم کننده ي سینه و ضد خفقان می باشد.

 

* نشاسته گلو را نرم میکند، سرفه و درد سینه را تسکین میدهد.
* خوردن پخته‌ي آن با نبات و روغن بادام نیم گرم مانع خونریزی سینه هست.
* تنقیه‌ي آن جهت زخم معده و ضماد آن با سرکه جهت رفع خناق و ورم هاي گرم مخصوصا ورم هاي لثه خوب هست.

 

* مالیدن آن با زعفران روی محل نیش حشرات سمی نافع هست.
* مواد مغذی آن کم بوده، خوردن آن شهوت را کم میکند و دیرهضم می‌باشد.

 

روش ساخت نشاسته در کارخانجات
ابتدا گندم در کارخانجات آرد، به آرد مخصوص تهیه نشاسته «آرد 23%» تبدیل میشود. در بدو ورود آرد مورد آنالیز آزمایشگاهی قرار گرفته و در صورت تأیید کلیه فاکتورها مورد پذیرش قرار می گیرد. آرد با آب به نسبت 1 به 10 در دستگاه خمیر ساز مخلوط شده پس از گذراندن دوره خواب خمیر در دستگاه مخصوص، مورد شستشو قرار می گیرد و دو محصول شیرابه نشاسته «مایع» و گلوتن «خمیر» به دست می آید.

 

 به گزارش پارس ناز شیرابه نشاسته پس از جداسازی ناخالصی‌هایش و گذراندن از دستگاه‌هاي مخصوص به شکل نشاسته کیکی در می آید. این کیک‌ها پس از قطعه قطعه شدن به داخل خشک کن‌هاي اثبات به شکل شاخه هاي نشاسته در می آید که در کارتن یا بسته هاي سلفونی بسته‌بندی و راهی بازار مصرف میشوند.

 

نوع پودر خوراکی و صنعتی نشاسته از عبور نشاسته از فلاش درایر به دست می آید؛ و اما خمیر گلوتن وارد خشک کن شده و به صورت پودر بسته بندی میگردد.

فایده ها و مضرات ماده خوراکی نشاسته