پارس ناز پورتال

به فرزند خود سرمایه گذاری را یاد دهید

به فرزند خود سرمایه گذاری را یاد دهید

به فرزند خود سرمایه گذاری را یاد دهید 

سرمایه گذاری و پس انداز کردن یکی از عاداتی است که شما می توانید از سنین کودکی به فرزند خود آموزش دهید. برای تمامی سنین درس های مالی وجود دارد. این درس ها می توانند زندگی ما را متحول کنند، اما به طرز عجیبی در برنامه های درسی مدارس ما جایی ندارند؛ با این حال پدر و مادرها می توانند

 

این خلا را پر کنند و آمزوش های پایه ای و مهم را حتی از سنین پایین به فرزندان خود بیاموزانند. این درس ها با رشد بچه ها به مرور پیشرفت می کنند و پیچیده تر می شوند. این ها برخی از مهم ترین نکاتی است که «بت کوبلینر»، نویسنده نیویورک تایمز، در ستون «زندگی مالی داشته باشید» بیان کرده است. این ها نکاتی است که بسیاری از اقتصاد دانان برای بچه ها مفید تشخیص داده اند:

 

سنین 3 تا 5 سال

برای چیزی که می خواهی صبر کن

صبر کردن خصوصیتی است که می تواند در هر سنی دشوار باشد. حال اینکه توانایی به تاخیر انداختن لذتی که در انتظارش هستیم رفتاری است که می تواند تعیین کننده موفقیت ما در بزرگسالی باشد. نیاز است به بچه ها یاد دهیم همیشه همه چیز در دسترس نیست و اگر واقعا چیزی را می خواهند باید صبرکردن و ذخیره کردن پول برای خریدنش را یاد بگیرند.
به فرزند خود سرمایه گذاری را یاد دهیدفعالیت های مناسب بچه های 3 تا 5 سال

1- وقت مناسبی پیدا کنید و با بچه ها درباره ارزش و اهمیت صبر کردن صحبت کنید. برای شان داستان هایی در این باره بخوانید. وقتی که خوش می گذرانند آن ها را درباره ارزش صبر آگاه کنید.

 

2- سه قلک برای بچه ها بسازید و این سه نام را به آن ها بدهید؛ «قلک ذخیره»، «قلک خرج» و «قلک اشتراک». این قلک ها باید طوری باشند که بچه ها بتوانند داخل آن را ببینند. هر بار کودک تان پولی به دست می آورد به او بیاموزید به صورت مساوی در این قلک ها تقسیمش کند تا همزمان ارزش این سه کار را یاد بگیرد.

 

3- کودک شما برای مقاصد مالی باید هدف داشته باشد. هر بار که او پولی ذخیره و قلکش را پر می کند به او درباره اینکه چقدر پول و زمان باقی مانده است تا به هدفش برسد صحبت کنید. با این روش ارزش تلاش برای هدف و صبرکردن برای او بهتر نمایان می شود.

 

سنین 6 تا 10 سال

انتخاب کردن را بیاموز

در این سن کودکان می توانند به مرور یاد بگیرند باید درباره چیزی که می خواهند بخرند فکر کنند. آن ها توانایی تحلیل پیدا کرده اند و می توانند همه چیز را با دقت بالا و پایین کنند و دلیل های قانع کننده برای خرج کردن داشته باشند.

 

در این سن مهم است که به کودک تان یاد دهید: «پول پایان پذیر است و انتخاب هوشمندانه اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا وقتی مقداری پول را صرف می کنید دیگر آن تمام شده است و راه بازگشتی نیست.»

 

فعالیت های مناسب بچه های 6 تا 10 سال

1- بچه های تان را در تصمیم های اقتصادی خود شریک کنید؛ برای مثال، به بچه های تان ارزش پول و خرید بهتر و ارزان تر را یاد دهید. با آن ها صحبت کنید و بگویید چرا از بین نشان های مختلف یک محصول را انتخاب می کنید.

 

2- به بچه های تان پول بدهید تا برای خودشان از سوپرمارکت ها خرید کنند. آن ها باید انتخاب کردن بین محصولات مختلف را یاد بگیرند، ارزش پول را به صورت عینی مشاهده کنند و با عواملی که یک انتخاب صحیح به آن نیاز دارد آشنا شوند.

 

3- هنگام خرید درباره درآمد مالی و تلاشی که برای به دست آوردن پول لازم برای این خریدها انجام شده است صحبت کنید. کودکان باید یاد بگیرند پول درآوردن مستلزم تلاش است، و در نتیجه خرج کردن آن باید عاقلانه باشد. آیا باید کل پول خود را خرج کنیم و برای شام و ناهار چیزی نداشته باشیم؟

 

سنین 11 تا 13 سالگی

ذخیره سریع تر، رشد بیشتر

با کودکان خود درباره مجموعه سود ارزشمندی که می توانند از سرمایه های جدید و سرمایه گذاری های گذشته خود کسب کنند حرف بزنید.به آن ها ارزش ذخیره پول را یادآوری کنید و وضعیتی فراهم کنید تا به صورت عملی سودکردن را ببینند و از آن لذت ببرند.
به فرزند خود سرمایه گذاری را یاد دهیدفعالیت های مناسب بچه های 11 تا 3 سال

1- توضیح دادن کسب سود از سرمایه گذاری به صورت عملی برای بچه ها از توضیح هزارباره آن به صورت شفاهی برای خیلی راحت تر است.  به گزارش پارس ناز بچه ها می توانند با سرمایه گذاری های بسیار اندک به چیزهایی که دوست دارند برسند. راه های سرمایه گذاری های کوچک را به آن ها نشان دهید و با مفاهیم ساده بانکداری آشنای شان کنید.

 

2- مثال های عینی به آن ها نشان دهید. اطراف همه ما آدم هایی هستند که برای سرمایه گذاری فکری نکرده و سودی هم به دست نیاورده اند؛ برعکس کسانی هم بوده اند که سرمایه گذاری را آموخته و سودکردن را یاد گرفته اند.

 

3- با بچه ها درباره دست کشیدن از چیزهایی که دوست دارند با هدف سرمایه گذاری روی آن ها صحبت کنید. گاهی دست کشیدن از یک چیز کوچک به معنی به دست آوردن چیزی بهتر و بزرگتر در آینده خواهدبود. آیا دوست دارید هر روز در مدرسه چیپس بخرید و بخورید یا اینکه گاهی پول تان را جمع کنید و آخر سال یک موبایل خوب بخرید؟

 

سنین 14 تا 18 سال

وقتی دنیا جدی تر می شود

حالا سنی است که دنیا رو به جدی تر شدن می رود؛ دانشگاه مهم است، و هر رزو که می گذرد پیدا کردن شغل اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ سن ازدواج نزدیک تر می شود و داشتن سرمایه برای یک زندگی مستقل از هر زمان دیگری مهم تر است. وقت آن است که ماشین حساب ها کار کنند و زندگی آینده بچه ها به تصمیمات گرفته شده در این سن بستگی زیادی خواهدداشت.

 

فعالیت های مناسب بچه های 14 تا 18 سال

1- درباره سرمایه های واقعی خود با آن ها روراست صحبت کنید؛ درباره این صحبت کنید که چقدر می توانید آن ها را حمایت کنید، چه مقدار سرمایه نقد برای آینده آن ها دارید و چقدر می توانید از آن ها پشتیبانی کنید. این اعداد و ارقام واقعی فکر آن ها را بازتر می کند تا برای آینده خود برنامه ریزی کنند.

 

2- درباره خرج های واقعی زندگی با آن ها صحبت کنید. نیازهای اولیه زندگی را به آن بشناسانید؛ باید برای آن ها قیمت مسکن، پوشاک و غذا معلوم باشد تا بدانند زندگی واقعی به تلاشی واقعی نیاز دارد.

 

3- آن ها را با انواع و اقسام کمک های مالی آشنا کنید. وام گرفتن و بازپرداخت وام را با آن ها تمرین کنید. به آن ها آموزش دهید وام گرفتن سرمایه ای در گردش را به آن ها می دهد، نه سرمایه ای که بازپرداخت قسط های آن زندگی شان را به هم بریزد.