پارس ناز پورتال

فعالیت فیزیکی و بدنی با ورزش چه تفاوتی دارد؟

فعالیت فیزیکی و بدنی با ورزش چه تفاوتی دارد؟

فعالیت فیزیکی و بدنی با ورزش چه تفاوتی دارد؟ 

فعالیت فیزیکی و بدنی با ورزش کردن تفاوت هایي دارید که امروز بشما خواهیم گفت، در حقیقت ورزش کردن نوعی از فعالیت بدنی است. 24 ساعت گذشته خودرا چگونه گذراندید؟ دریک روز عادی هفته به چه کارهایی مشغول می شوید؟ چند لحظه تأمل کنید و 24 ساعت گذشته خودرا مرور کنید و ببنید هر ساعت

 

را صرف چه کارهایی کرده اید؟ چند ساعت خوابیده‌اید؟ چند ساعت نشسته‌اید «ساعت نشستن در اتومبیل، هنگام غذاخوردن، و تماشای تلویزیون را فراموش نکنید؟» چند ساعت حرکت کرده اید؟وقتی فعالیت هاي 24 ساعت گذشته خودرا مرور کردید، به طور اخص، روی زمانی که تحرک داشته‌اید تمرکز کنید. چه نوع حرکتی داشته‌اید؟ شدت و تعمدی بودن این حرکات به چه میزان بوده است؟

 

طی دهه‌هاي اخیر، بارها و بارها شنیده‌اید که روزانه 30 دقیقه ورزش، برای سلامتی ضروری است. با این وجود، تازه‌ترین تحقیقات بیانگر آنند که مدت زمان نشستن ما درست به اندازه مدت زمان ورزش کردن ما حائز اهمیت است. در حقیقت، یک اصطلاح جدید نیز برای آن ها که ورزش میکنند، اما بیشتر وقت خودرا صرف نشستن می کنند، ابداع شده است « active couch potato » «سیب زمینی پشندی فعال!»

 

اگر چه اصطلاح «couch potato» «سیب زمینی پشندی» طبق معمول به فرد تنبلی اطلاق می گردد که نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون را بر همه ی چیز ترجیح می دهد، اما یک سیب زمینی پشندی فعال به کسی گفته میشود که بیشتر روز غیر فعال است، در عین حال، بیشتر روزها 30 دقیقه از وقت خودرا صرف ورزش میکند.

 

او ضرورتاً یک فرد تنبل نیست، اما بیشتر وقت آزاد خود و زمان کاری خودرا صرف نشستن می کند. بعبارت دیگر، آن ها از لحاظ فیزیکی تقریبا به طور کامل در طول روز ، به استثنای ۳۰ دقیقه‌اي که صرف ورزش می کنند، غیرفعال هستند. اگر چه 30 دقیقه ورزش در روز قطعاً مفید و سلامت زا است، اما، بقیه روز،

 

با خطرات فوق‌العاده‌اي همراه می شود. در حقیقت، سازمان بهداشت جهانی «WHO»، بی‌تحرکی فیزیکی را به عنوان یک فاکتور خطرآفرین مستقل برای رشد بیماری‌هاي حاد شناسایی کرده است، و امروزه چهارمین دلیل مرگ و میر در جهان به حساب می آید.

 

بنابر این، دقیقا چه تفاوتهایی بین ورزش و فعالیت بدنی وجوددارد؟ آیا این تمایز مهم است؟ در این جا به چند تعریف اشاره میکنیم که موضوع را برای ما روشنتر میکنند :فعالیت فیزیکی حرکتی است که توسط ماهیچه‌هاي اسکلتی ایجاد میشود و نیازمند انرژی است. بعبارت دیگر، هر حرکتی که فرد انجام میدهد، در حقیقت فعالیت بدنی است.

 

ورزش، یک حرکت برنامه‌ریزی شده، ساختار یافته، تکراری، و تعمدی است که به منظور التیام یا حفظ تناسب بدنی انجام میگیرد. ورزش، زیر مجموعه فعالیت فیزیکی است.شواهد بدست آمده از تحقیقات نشان میدهد که هرگونه فعالیت فیزیکی، با سلامت کلی بدن دارای رابطه مثبت است. ورزش کردن، همچنین، به التیام تناسب فیزیکی بدن، که از 5 جز اصلی ترکیب یافته است، کمک میکند :

 

ترکیب بدنی

نمودار موسسه تحقیقات سرطان ایالات امریکا، اهمیت فعالیت بدنی روزانه و ورزش هاي ساختار یافته را «در ارتباط با شاخص‌هاي سرطان» نشان میدهد. در این جا، سبز نشانه ورزش ساختاریافته است؛ و رنگ زرد فعالیت فیزیکی روزانه را نشان میدهد.

 

چگونه می توان از لحاظ بدنی فعال تر شد؟

یک راه ساده برای تبدیل سبک زندکی کم تحرک به یک سبک زندگی فعال و پرتحرک، ایستادن‌هاي بیشتر و نشستن‌هاي کمتر است. اگر تمام روز را پشت میز می نشینید، یک ایستگاه کار برای خود طراحی کنید که مستلزم ایستادن «ودر نتیجه، تحرک بیشتر» باشد. به ایجاد فرصتهایی برای

 

پیاده‌روی در وقت نهار، قبل و بعد از کار فکر کنید. فعالیتهای زمان فراغت رابه برنامه‌هاي هفتگی خود اضافه کنید. به ویژه فعالیت هایي که بتوان به همراه تمام اعضای خانواده انجام داد، مانند دوچرخه‌سواری، کوهنوردی یا پیاده‌روی در اطراف محل زندگی.وقتی خانه هستید چه؟ بجای این که یک روز در هفته رابه تمیز کردن خانه بپردازید، سعی کنید 10 دقیقه یا کمتر در روز رابه انجام کارهای خانه اختصاص دهید.

 

وقتی با تکنولوژی عجین می شوید، به روشی خلاق فکر کنید که بتوانید حرکت کنید. چند ابزار و تجهیزات ساده مانند تشک یوگا، یا توپ، و یا کش هاي ورزشی را در اتاق نشمین قرار دهید تا به سهولت در حین مشاهده کردن تلویزیون بتوانید به انها دسترسی داشته باشید. فرصت‌هاي بی شماری برای افزایش فعالیت هاي فیزیکی روزانه وجود دارند؛ اما باید دنبال انها بگردید.

 

وقتی فعالیت هاي خود در 24 ساعت را محاسبه کردید، به فکر طراحی یک برنامه دقیق باشید که شامل ویژگی‌هاي زیر باشد:

 

افزایش روزانه فعالیت فیزیکی

ورزشهای ساختاربندی شده، برنامه‌ریزی شده و تعمدی برای ارتقا تناسب بدنیحذف یکی از این دو مورد، می تواند صدمات جدی و جبران ناپذیری را برای سلامتی، تناسب و بهداشت کلی بدن به بار آورد. همین امروز سبک زندگی خودرا تغییر دهید و هردو جز رابه زندگی خود اضافه کنید تا از فواید فعالیت فیزیکی و ورزش بهره مند شوید.