پارس ناز پورتال

فهمیدن گرفتگی عروق و رگ ها در یک دقیقه

فهمیدن گرفتگی عروق و رگ ها در یک دقیقه

فهمیدن گرفتگی عروق و رگ ها در یک دقیقه 

شما می توانید در عرض یک دقیقه پی ببرید که سلامت قلب و عروق شما در چه وضعیتی است. این توصیه ها در مدت بحرانی بسیاربه کار خواهد آمد. بیماری های قلبی پرچمدار عوامل مرگ و میر در جهان و ایران محسوب می‌شود.محققان و متخصصان علم پزشکی راهکارهای زیادی را برای پیشگیری از بیماری های قلبی یا تشخیص آن کشف کرده اند

 

اما جالب است بدانید یک راه حل عجیب اما واقعی وجود داردکه با کمک آن می توان از وجود این بیماری آگاه شد و از حملات قلبی جلوگیری کرد.
فهمیدن گرفتگی عروق و رگ ها در یک دقیقهاین روش از سوی یک محقق به نام “سانفورد فرانک” نخستین بار در سال 1973 و تحت عنوان “نشانه فرانک” مطرح شدهو در مجله پزشکی انگلستان منتشر شد.این محقق بر اساس تحقیقات خود ارتباطی معنادار بین بیماری و سکته قلبی با برخی نشانه‌های ظاهری لاله گوش کشف کرد.

 

در این راهکار رنگ، شکل، ضخامت یا اندازه لاله گوش مهم نیست.قسمتی از گوش که بافت نرم و صافی دارد می تواند به عنوان زنگ خطری برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مد نظر قرار گیرد.“نشانه فرانک” چین یا خطی است که لاله گوش را به دو قسمت تقسیم کرده و با بیماری های قلبی مرتبط است.

 

بعد از اثبات این ارتباط محققان زیادی تلاش کردند چرایی این ارتباط را کشف کننداما هیچکدام به نتیجه قطعی علت مرتبط بودن وجود این نشانه در گوش و بیماری قلبی دست پیدا نکردند.

 

نرسیدن جریان خون به گوش
پس از ادامه تحقیقات در سراسر جهان بر اساس یک مطالعه مشخص شدکه نرسیدن جریان خون به گوش عامل شکلگیری چین و چروک یا خط در لاله این عضو شنوایی و مهم بدن است.وقتی خون به خوبی به گوش نمی رسد بدین معنا است که احتمالا یک انسداد یا گرفتگی در یکی از عروق بدن وجود دارد.از سوی دیگر، مطالعه دیگری نیز ادعا می کندکه تضعیف الاستین و کلاژن موجود در گوش نشان از تضعیف عروق کرونر قلب دارد؛

 

به عبارت دیگر وجود این خط در لاله گوش ممکن است از بیماری قلبی و مشکلاتی در عروق کرونر این اندام حیاتی خبر دهد.در روند تحقیقات، محققان با مردی مواجه شدند که از فشار خون بالا رنج می بردو هیچ نشانه ای از بیماری های قلبی نداشت اما در لاله هر دو گوش او علامت فرانک وجود داشت.

 

عروق کرونر اصلی
متخصصان آزمایش ها و بررسی های قلبی را بر روی او انجام دادندو بعد از چند روش تشخیصی،مشخص شد که عروق کرونر اصلی سمت چپ این مرد 80 و سمت راست 90 درصد مسدود شده است.از این رو بیمار فورا تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و پزشکان جان وی را نجات دادند.

 

بر اساس یک مطالعه، علامت فرانک علاوه بر نشانه بیماری‌های عروقی، با رتینوپاتی دیابتی(عارضه‌ای ناشی از دیابت که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ دادهو عامل اصلی کاهش دید و آسیب به شبکیه چشم است) نیز در ارتباط است.حال برای دریافتن میزان شدت بیماری قلبی از این روش می‌توانید استفاده کنید؛

 

در صورتی که خط روی لاله یکی از گوش‌ها کامل نبود به معنای بیماری جزئی و کم در قلب بودهو همچنین خط کامل روی یک گوش، شدت عارضه قلبی در حد متوسط را نشان می‌دهد.از طرفی خط کامل روی هر دو گوش، نشان از احتمال ابتلا به بیماری قلبی خطرناکی داردکه به هیچ وجه نباید از آن چشم‌پوشی کرد.