پارس ناز پورتال

فواید فوق العاده پیاده روی برای سلامت شما

فواید فوق العاده پیاده روی برای سلامت شما

فواید فوق العاده پیاده روی برای سلامت شما 

اگر میخواهید همیشه سالم و سلامت بمانید می توانید ساده‌ترین ورزش یعنی پیاده روی رابه طور روزانه انجام دهید تا معجزه آنرا ببینید. پیاده روی را بهترین دارو برای انسان میدانند چرا که انجام پیاده روی به همراه داشتن خوابی مناسب و تغدیه اي سالم می تواند از مراجعه به دکتر در آینده جلوگیري کند.

 

پانزده تا سی دقیقه پیاده روی هر روزه نه تنها تأثیری مثبت بر ظاهر ما دارد بلکه سلامتی ما را التیام می بخشد. در ادامه به مزایای شگفت انگیز این فعالیت بدنی ساده و لذت بخش می‌پردازیم.

 

۱- بروز تغییرات مثبت در مغز

طبق تحقیقات، ورزش هاي هوازی سبک مثل پیاده روی از زوال عقل زودرس جلوگیري می کنند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهند و بطور کلی سلامت ذهنی را التیام می بخشند. علاوه بر اینها، پیاده روی فشار ذهنی را کم می کند و سطح هورمونهای اندورفین «مسکن هاي طبیعی بدن که درد را تسکین می دهند» را در بدن بالا نگه می دارد.

فواید فوق العاده پیاده روی برای سلامت شما

۲- التیام بینایی

اگر چه چشم ها آخرین چیزی هستند که میتوان به پاها مرتبط دانست، اما در حقیقت پیاده روی برای سلامتی چشم ها هم مفید است. اینکار می تواند با کم کردن فشار داخل چشم ها، از آب آوردن انها پیشگیري می کند.

 

۳- پیش گیری از بیماری هاي قلبی

پژوهش ها نشان می دهد، در بحث پیشگیری از بیماری ها یا سکته ي قلبی، تأثیرات پیاده روی کمتر از دویدن نیست. این فعالیت بدنی با کم کردن فشار خون بالا و میزان کلسترول و التیام گردش خون به پیش گیری از بیماری هاي قلبی کمک می کند.

 

۴- افزایش ظرفیت ریه ها

پیاده روی یک ورزش هوازی است که گردش اکسیژن در جریان خون را افزایش می دهد و به ورزیده شدن ریه ها کمک می کند. به علاوه، این فعالیت بدنی باعث دفع سموم و مواد زائد ازبدن می شود. با داشتن تنفسی بهتر و عمیق تر، بعضی علائم مرتبط با بیماری هاي ریوی نیز تسکین مییابد.

 

۵- تأثیرات مثبت بر لوزالمعده

شاید باور آن سخت باشد اما پیاده روی در پیشگیری از دیابت بسیار موثرتر از دویدن است. در پژوهشی مشاهده شد، طی یک دوره ي آزمایشی ۶ ماهه در گروه افرادی که پیاده روی می‌کردند التیام تغییرات گلوکز بدن «برای مثال چگونگی جذب قند توسط سلول هاي بدن» تا ۶ برابر بیشتر از گروه افرادی بود که می دویدند.

 

۶- التیام گوارش

سی دقیقه پیاده روی هر روزه نه تنها می تواند خطر ابتلا به سرطان روده ي بزرگ در آینده را کاهش دهد بلکه با کمک به تنظیم اجابت مزاج، گوارش ما و مسأله ي یبوست را التیام می بخشد.

 

۷- افزایش توان عضلانی

افزایش تون عضلانی «میزان سفتی و قوام ماهیچه در حالت استراحت» و کم کردن وزن هم با انجام پیاده روی ممکن است. ده هزار قدم پیاده روی در روز می تواند معادل انجام ورزش در باشگاه باشد، به ویژه اگر برای پیاده روی خود فواصل زمانی درنظر بگیرید یا در سربالایی پیاده روی کنید. علاوه بر این، این ورزش سبک است و نیازی به زمانی برای ریکاوری بدن نیست. این مسأله به معنی آن است که بعد از پیاده روی، خبری از دردهای ماهیچه اي و افسوس از دست دادن فردا برای ورزش کردن بدلیل درد زیاد نخواهد بود.

 

۸- افزایش مقاومت استخوان ها و مفاصل

پیاده روی باعث بیشتر شدن حرکات مفاصل و مانع از بین رفتن توده هاي استخوانی می شود و حتی خطر شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد. کارشناسان می‌گویند ۳۰ دقیقه پیاده روی آرام روزانه، دردهای مفاصل، خشکی و ورم آنها را کاهش می دهد.

 

۹- تسکین درد کمر

برای کسانی که با انجام ورزش هاي سنگین و دشوار دچار کمر درد می‌شوند، پیاده روی می تواند حقیقتا نجات بخش باشد. از آنجایی که پیاده روی فعالیت بدنی سبکی است، برخلاف دویدن، درد یا ناراحتی بیشتری ایجاد نخواهد کرد. پیاده روی به التیام گردش خون در ستون فقرات، طرز ایستادن و انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند.

 

۱۰- آرامش ذهنی بیشتر

پیاده روی به التیام نشانه هاي افسردگی در بیماران مبتلا به انواع مهم این بیماری کمک می کند، پس بدیهی است که این فعالیت بدنی می تواند به سادگی به مقابله با احساسات ناخوشایند یا خستگی کمک کند.یک پیاده روی لذت بخش به همراه یک دوست یا محبوب تان تأثیری دو چندان در التیام روحیه ي شما خواهد داشت.

 

۱۱. چربی بدن را کاهش می دهد.
پیاده ‌روی باعث کاهش میزان چربی بدنتان می شود.تعداد زیادی از آدم‌ها چندان به چربی بدن فکر نمی کنند و بیش‌تر به وزن‌شان اهمیت میدهند.اما چربی بدن هم چیزی است که باید در مورد آن فکر کنید. پیاده‌روی روزانه قطعا میزان چربی بدن را کاهش میدهد و عضلات‌تان را حجم می دهد.

 

۱۲. طول عمر شما را افزایش می دهد.
مطالعات نشان می دهند که پیاده ‌روی روزانه عمر شما را زیاد میکند و باعث میشود احساس خوبی داشته باشید. پیاده‌روی مزایای فراوانی دارد به طوریکه قطعا زندگی شما را التیام می‌بخشد. شما قادر خواهید بود برای مدت بیش‌تری بدون کمک کسی حرکت کنید.

 

۱۳. استرس را از بین می برد.
امروزه استرس مشکل تعداد زیادی از آدم‌هاي مشغول و گرفتار است.چیزهای زیادی وجوددارد که باید به آنها فکر کنیم و با آنها مقابله کنیم، گاهی اوقات احساس می کنید تمام طول روز را مدام از موضوعی به موضوع دیگر میپردازید.تحقیقات نشان میدهند که روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی میتواند استرس ذهنی را کاهش دهد. گفته میشود که پیاده ‌روی میتواند اثر مشابه با اثر یک داروی آرام بخش خفیف داشته باشد.

 

۱۴. برای مغزتان فایده دارد.
ورزش سبب میشود که قدرت حافظه و توانایی فکر کردن در مغز التیام بیابد. مطالعه‌اي که در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده‌است، نشان داد که تمرینات هوازی منظم باعث افزایش سایز هیپوکمپوس میشود.هیپوکمپوس بخشی از مغز است که روی حافظه‌ي کلامی و یادگیری موثر است. پیاده ‌روی صبحگاهی به مدت ۴۵ دقیقه یک ورزش هوازی محسوب میشود.

 

پیاده‌روی خواصی مشابه با خواص استفاده از تجهیزات ورزشی دارد. این ورزش سبک راهی عالی برای پیشگیری از بروز زوال عقل است.بخش‌هایي از مغز که تفکر و حافظه را نظارت میکنند در افرادی که ورزش میکنند در مقایسه با کسانی که ورزش نمیکنند، بزرگ تر است.

 

اگر ورزش نمی کنید، شروع یک برنامه‌ي منظم پیاده‌روی می تواند به افزایش سایز مغز شما کمک کند، بنابر این برای شروع هنوز دیر نشده است.

 

۱۵. پیاده ‌روی نوعی ورزش سبک است.
اگر مدتی است که فعالیتی نداشته‌اید، پیاده‌روی یک راه عالی برای شروع است. در واقع پیاده‌روی نوعی ورزش سبک است و به هیچ عنوان آسیبی به بدن وارد نمیکند. به آرامی شروع کنید و سرعت را کم‌کم افزایش دهید. پیاده‌روی به اندازه‌ي کلاس تمرینات هوازی مفید است.

 

۱۶. پیاده ‌روی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
پیاده‌روی روزانه میتواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. مطالعات اخیر نشان میدهند که اگر شما بطور مرتب ورزش ‌کنید میتوانید تعداد دفعات سرماخوردگی‌تان را در طول سال کاهش دهید. پزشکان گزارش می دهند که ورزش منظم میتواند با تقویت سلول‌هایي که با باکتری‌هاي بد در بدن شما مبارزه میکنند، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. برای به‌دست آوردن این فایده، باید هرروز پیاده‌روی کنید.