پارس ناز پورتال

فواید مصرف آبلیمو و آب نارنج همراه با غذا

مجموعه : رژیم و تغذیه
فواید مصرف آبلیمو و آب نارنج همراه با غذا

فواید مصرف آبلیمو و آب نارنج همراه با غذا 

آبلیمو و آب نارنج علاوه بر این که می توانند اشتها را برای خوردن غذا باز کنند برای جذب آهن غذا در بدن نیز تاثیر بسیار زیادی دارند. متخصصین تغذیه می گویند برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن در دوران بارداری به زنان باردار توصیه می‌شود که منظم و روزانه مکمل آهن را از هفته شانزدهم بارداری تا ۳ ماه پس از زایمان مصرف کنند.

 

جهت جلوگیری از کم‌خونی از منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، مرغ، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های سبز تیره مثل جعفری در برنامه غذایی روزانه استفاده کنند. از انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته و انواع خشکبار مثل برگه‌ها، توت خشک، کشمش و خرما که منابع خوبی از آهن هستند، به عنوان میان وعده استفاده کنند.

 

مصرف منابع غذایی ویتامین C مثل سبزی‌های تازه و سالاد شامل گوجه فرنگی، کلم، گل کلم، فلفل دلمه‌ای و همچنین چاشنی‌هایی مثل آبلیمو و آب نارنج تازه را که جذب آهن را افزایش می‌دهند به همراه غذا توصیه می‌شود.برای جذب بهتر آهن غذا، باید از مصرف چای، قهوه و دم کرده‌های گیاهی یک ساعت قبل از غذا و حداقل ۲ ساعت پس از غذا خودداری کرد و همچنین از مصرف چای پررنگ خودداری کرد.

 

برای کاهش اختلالات گوارشی و جذب بهتر آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا یا شب قبل از خواب است.آنمی دوران بارداری به زمانی اطلاق می‌شود که هموگلوبین زنان باردار کمتر از ۱۱ گرم در دسی لیتر باشد و در ۳ ماهه دوم بارداری هموگلوبین کمتر از ۱۰٫۵ گرم در دسی لیتر آنمی محسوب می‌شود و بنابراین مادری که در شروع بارداری هموگلوبین کمتر از ۱۱ گرم در سی لیتر دارد باید به عنوان فرد آنمیک تحت درمان باید قرار بگیرد.

 

رقیق شدن خون که به تدریج طی دوران بارداری ایجاد می‌شود سطح هموگلوبین را به محدوده آنمیک می‌رساند که این امر طبیعی است. از علل آنمی دوران بارداری مصرف نکردن منابع غذایی آهن، سابقه خونریزی زیاد طی دوران قاعدگی (قبل از بارداری) و بارداری‌های مکرر خصوصاً با فاصله کم است.