پارس ناز پورتال

تاثیر فیبر در لاغری شکم و کاهش وزن افراد

مجموعه : رژیم و تغذیه
تاثیر فیبر در لاغری شکم و کاهش وزن افراد

تاثیر فیبر در لاغری شکم و کاهش وزن افراد 

فیبر در لاغری و کاهش وزن افراد چاق بسیار تاثیر گذار هست. فیبر در بدن ما تجزیه نمی شود و بنابراین تاثیری در افزایش وزن نخواهد داشت. چربی شکم از نمونه هاي چربی بسیار ناسالم هست. در حقیقت، این نوع چربی خطر ابتلا به مریضی قلبی، دیابت نوع 2 و مریضی هاي دیگر را افزایش می دهد.

 

خبر خوب این هست که می توان چربی هاي شکم را آب کرد و پژوهشی اخیر نشان داده هست که مصرف بالای فیبر با خطر کمتر چربی شکمی پیوند خورده هست. در همین راستا، تنها یک نوع فیبر یعنی فیبر محلول در این اساس نقش داشته هست.

 

فیبر محلول می تواند به آب کردن چربی شکم کمک کند
دو نوع فیبر وجود دارند که شامل محلول و نامحلول می‌ شوند. نحوه تعامل آن ها با آب در بدن انسان متفاوت هست. فیبر نامحلول با آب ترکیب نمی شود و اکثر بعنوان عاملی برای کمک به شکل گیری مدفوع و عبور آن از روده عمل میکند. این شرایط می تواند به درمان یبوست کمک کند.

 

فیبر محلول مثل بتا گلوکان، سیلیوم هاسک و گلوکومانان، با آب ترکیب می شود و ماده ای ژل مثل و چسبناک شکل می گیرد که به کند کردن روند انتشار غذای گوارش شده از معده به روده کمک میکند. این شرایط موجب می شود مواد مغذی و آب زمان بیشتری در روده حضور داشته باشند و از این رو، روند جذب بهتر صورت بگیرد.

 

مصرف فیبر محلول اکثر می تواند به آب کردن چربی شکم و پیشگیري از تجمع چربی در این قسمت از بدن نیز کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که افزایش 10 گرمی مصرف فیبر محلول در روز با کاهش 3.7 درصدی خطر افزایش چربی شکم پیوند خورده هست.در حقیقت، فیبر محلول ممکن هست به روشهای گوناگون در کاهش چربی شکم نقش داشته باشد.

 

با فیبر چربی شکم خود را آب کنید!
فیبر محلول تنوع باکتریایی دستگاه گوارش را افزایش می دهد که با چربی شکم کمتر پیوند خورده هست،بیش از 100 تریلیون باکتری خوب در قسمت پایینی دستگاه گوارش انسان ساکن میباشند. بر خلاف باکتری هاي دیگر، این باکتریها بی ضرر میباشند و ارتباط متقابل سودمند با انسان دارند. انسان برای باکتریها منزل و مواد مغذی فراهم می‌ کند، در شرایطی که باکتریها به مراقبت از فرآیندهایی مثل ساخت ویتامین ها و پردازش مواد زائد کمک می‌ کنند.

 

انواع مختلفی از باکتریها وجود دارند و تنوع هر چه اکثر باکتری هاي دستگاه گوارش با خطر کمتر ابتلا به مریضی هایي مثل دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین و مریضی قلبی پیوند خورده هست. اگرچه علت آن به طور دقیق مشخص نیست، تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند افرادی که فیبر محلول بیشتری مصرف می‌کنند از تنوع باکتریایی اکثر و شرایط سلامت بهتر برخوردار میباشند.

 

مطالعه ای اخیر نیز نشان داده هست افرادی که از تنوع باکتریایی اکثر در دستگاه گوارش سود می برند با خطر کمتر چربی شکم مواجه میباشند. در شرایطی که مطالعات نخست در اساس تاثیر تنوع باکتریایی بر چربی شکم امیدوارکننده میباشند، اما مطالعات بیشتری در این اساس برای شناسایی دقیق پیوند بین انها نیاز هست.

 

باکتری هاي خوب دستگاه گوارش چگونه ممکن هست چربی شکم را کاهش دهند؟
از آنجایی که بدن انسان توانایی گوارش فیبر را ندارد، این ماده تقریبا به صورت دست نخورده به روده می رسد. با ورود فیبر به روده، آنزیم هاي خاص که توسط باکتریها ترشح می‌ شوند می توانند فیبر محلول را گوارش کنند. این یکی از مهمترین روش هایي هست که باکتری هاي روده به بهبود سلامت مطلوب انسان کمک می‌کنند. در همین حال، فیبر محلول بعنوان یک پروبیوتیک عمل می‌کند و مواد مغذی را برای باکتریها فراهم می‌ کند.

 

این فرآیند گوارش و پردازش فیبر محلول به نام تخمیر شناخته می شود. طی این فرآیند اسیدهای چرب زنجیره کوتاه ساخت می‌ شوند که نوعی از چربی میباشند که می توانند به کاهش چربی شکم کمک کنند.یک روش که اسیدهای چرب زنجیره کوتاه ممکن هست به تنظیم سوخت و ساز چربی کمک کنند از طریق افزایش نرخ چربی سوزی یا کاهش نرخ ذخیره چربی هست.

 

مطالعات بسیاری ارتباط بین سطوح بالاتر اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و خطر کمتر چربی شکم را نشان داده اند.افزون بر این مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که اسیدهای چرب زنجیره کوتاه خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند.

 

فیبر محلول می تواند اشتها را کاهش دهد
یکی از روشهای آب کردن چربی شکم کاهش وزن هست. فیبر محلول یک مهارکننده قدرتمند اشتها هست و می تواند به کاهش وزن کمک کند. با کاهش اشتها، احتمال کاهش کالری دریافتی افزایش می یابد که می تواند به کاهش وزن کمک کند.نظریه هاي مختلفی درمورد اینکه فیبر محلول چگونه می تواند به کاهش اشتها کمک کند، وجود دارند.

 

نخست، فیبر محلول به تنظیم هورمون هایي که در بازرسی اشتها نقش دارند، کمک می‌ کند. چند مطالعه نشان داده اند که مصرف فیبر محلول تعداد هورمونهای گرسنگی ساخت شده توسط بدن، از جمله گرلین و نوروپپتید Y، را کاهش می دهند.مطالعات دیگر نشان داده اند که فیبر محلول در افزایش ساخت هورمونهای موثر در احساس سیری، مثل کوله سیستوکینین، GLP-1 و پپتید YY، نقش دارد.

 

دوم، فیبر می تواند با کند کردن حرکت غذا در دستگاه گوارش اشتها را کاهش دهد. هنگامی که مواد مغذی مثل گلوکز به آرامی در روده منتشر میشوند، بدن انسان با سرعت کمتر انسولین ترشح می‌کند. این شرایط با کاهش احساس گرسنگی پیوند خورده هست.

 

منابع فیبر محلول
فیبر محلول را می توان به سادگی به رژیم خوراکی افزود زیرا در انواع مختلفی از مواد خوراکی گیاهی یافت می شود. از جمله مواد خوراکی سرشار از فیبر محلول می توان به دانه کتان، سیب زمینی شیرین، میوه هایي مثل زردآلو و پرتقال، کلم بروکسل، حبوبات و غلات مثل جو دوسر اشاره کرد.

 

اگرچه فیبر محلول ممکن هست به کاهش چربی شکم کمک کند، اما مصرف مقدار بسیار چندان آن نیز ایده خوبی نیست. اینکار می تواند عوارض جانبی مثل دل پیچه، اسهال، و نفخ را به همراه داشته باشد. برترین گزینش افزایش آرام و به مرور مصرف فیبر محلول برای کمک به بهبود تحمل بدن محسوب می شود.وزارت کشاورزی کشور آمریکا برای مردان مصرف هرروز 30 تا 38 گرم فیبر و برای زنان 21 تا 25 گرم را پیشنهاد کرده هست.

 

آیا مکمل هاي فیبر می توانند به کاهش چربی شکم کمک کنند؟
مواد خوراکی کامل برترین انتخاب برای افزایش مصرف فیبر محلول میباشند. اما اگر این امکان برای شما وجود ندارد، بهره گیری از مکمل فیبر می تواند گزینش دیگر باشد. انواع مختلفی در دسترس میباشند که از آن جمله می توان به گلوکومانان، اینولین و سیلیوم هاسک اشاره کرد و بعضی شواهد از کمک انها به کاهش چربی شکم حکایت دارند.

 

بعنوان مثال، مطالعه ای شش هفته ای با حضور پسران نوجوان نشان داد که مصرف مکمل سیلیوم هاسک به کاهش چری شکم منجر شده هست.همین طور، گلوکومانان نتایج مختلفی را برای کاهش چربی شکم نشان داده هست. پژوهشگران طی یک مطالعه روی موش ها دریافتند که مکمل هاي گلوکومانان به کاهش چربی شکم کمک کرده اند، در شرایطی که مطالعه ای انسانی اثری نمونه را فقط در مردان نشان داد.

 

با وجود این نتایج گوناگون، گلوکومانان می تواند به کاهش چربی شکم از طریق کند کردن روند گوارش و کاهش اشتها کمک کند.اینولین نوع دیگری از فیبر محلول هست که مصرف آن با کاهش چربی شکم پیوند خورده هست. در مطالعه ای 18 هفته ای با حضور افرادی که در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار داشتند، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شده و یک گروه مکمل اینولین و گرو دیگر مکمل سلولز (فیبری نامحلول) دریافت کرد.

 

 به گزارش پارس ناز هر دو گروه برای نه هفته نخست مشاوره تغذیه دریافت کرده و یک رژیم خوراکی کاهش چربی را دنبال کردند. در شرایطی که هر دو گروه شاهد کاهش وزن بودند اما گروه اینولین به طور قابل توجهی چربی شکم، چربی بدن کلی و وزن کلی بیشتری از دست دادند. همین طور، انها غذای کمتری در مقایسه با گرون سلولز مصرف کردند.

 

به طور کلی، مکمل هاي فیبر به نظر می رسد حوزه ای نویدبخش برای پژوهش هاي آینده در اساس کاهش چربی شکم میباشند. با این وجود، پیش از ارائه پیشنهاد ای قوی‌تر برای مصرف انها به انجام پژوهش هاي بیشتری نیاز هست.

 

در پایان
مصرف هر چه اکثر مواد خوراکی سرشار از فیبر محلول ممکن هست به کاهش چربی شکم کمک کند.فیبر محلول به حفظ سلامت باکتری هاي خوب دستگاه گوارش کمک می‌کند و به طور کلی کاهش سالم چربی شکم را از طریق کاهش اشتها بهبود می بخشد.برای تقویت کاهش چربی شکم مصرف فیبر محلول را با دیگر تغییرات سبک زندگی مثل انتخاب مواد خوراکی سالمتر و ورزش اکثر ترکیب کنید.