پارس ناز پورتال

فیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوک

فیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوک

فیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوک

شرکت فیسبوک دست به کار تازه ای زده است و می خواهد حجم ویدئوهای از نوع 360 درجه روی پلتفرم خود را افزایش دهد. امروز از طرح مربوط به یک سیستم پیشرفته فیلم برداری پرده برداشت و اعلام کرد که اطلاعات آن را به عنوان یک پروژه متن باز در GitHub قرار می دهد.

فیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوکاین دستگاه که Surround 360 نام دارد شبیه به یک بشقاب پرنده است و آرایه ای متشکل از 17 دوربین را در خود دارد و برای ضبط تصاویر ویدئویی 360 درجه و رندر خودکار آنها نیز یک نرم افزار تحت وب برایش در نظر گرفته شده.

 

فیسبوک مدعی شده که طرح ارائه شده از سوی آن طیف وسیعی از مشکلات تکنیکی را حل خواهد کرد و می تواند بهتر از هر دستگاه دیگری در بازار از محیط، ویدئوی 360 درجه بگیرد. این شرکت حتی تولیدکنندگان و علاقمندان را دعوت نموده تا با الهام از طراحی کلی این ابزار دوربین های مختص به خود را طراحی کرده و بسازند.

 

طرح رونمایی شده توسط فیسبوک همانطور که گفته شد، شامل 14 دوربین واید است که روی بدنه سفینه مانندی نصب شده اند و علاوه بر این یک دوربین تلسکوپی نیز در راس پایه و دو عدد در قسمت انتهایی آن تعبیه شده است.

 

در نخستین روزهای معرفی تکنولوژی ضبط ویدئوهای 360 درجه، بخش های بالایی و پایینی پایه نگهدارنده دوربین ها در تصاویر نمایش داده می شد اما به لطف سه دوربین ذکر شده، این مشکل به کلی رفع می گردد.

 

دوربین های تعبیه شده روی این پایه به جای شاتر غلتان با استفاده از شیوه ای به نام شاتر فراگیر (Global Shutter) از سوژه تصویر می گیرند [چنانچه شاتر الکترونیکی کل سطح یک سنسور تصویر را بپوشاند آن را شاتر فراگیر می نامیم] تا نتیجه کار عاری از هرگونه مصنوعات باشد.

 

فیسبوک در مراسم مختصری که روز دوشنبه برای معرفی این سیستم برگزار کرد، ویدئوی ضبط شده از طریق Surround 360 را به نمایش گذاشت که کیفیت بسیار بالایی داشت و فاقد هرگونه نقص یا کاستی قابل رویت بود.

 

این شبکه اجتماعی مدعی شده که محصول معرفی شده به خاطر یکپارچگی خوبی که میان سخت افزار و نرم افزارش وجود دارد و هر دو نیز توسط آن طراحی و ساخته شده اند، بهترین در نوع خود محسوب می شود.

 

این دستگاه آنطور که شرکت سازنده گفته می تواند «برای ساعت های متمادی» و بدون آنکه گرم شود کار کند و ویدئوهایی با کیفیت 8K بگیرد. برای مشاهده محتوای تهیه شده با Surround 360 هم میتوان از Gear VR، آکیلس و اپ فیسبوک استفاده کرد.

فیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوکفیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوک
فیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوک
کریس کاکس مدیر ارشد محصولات فیسبوک در مصاحبه ای که روز دوشنبه در همین رابطه انجام داد اعلام نمود: تجربه ویدئوهای با کیفتی که به لطف این دستگاه پشت سر خواهید گذاشت باعث می شود که به فیلم های 360 درجه ایمان بیاورید.
 
اما همانطور که تایید خواهید کرد، این روزها تولید دوربین های 360 درجه به یکی از اولویت های اصلی برای شرکت های مختلف بدل شده اند و آنها نیز تلاش دارند که هم محصولات ارزان قیمت را برای مشتریان معمولی بسازند و هم مدل های پیشرفته از این دستگاه ها را برای کمپانی های فیلم ساز.
 
نیکون و گوپرو دو شرکت دیگری هستند که مدل های ارزان قیمت این دوربین ها را برای مشتریان معمولی شان ارائه می کنند و گوپرو همزمان سعی دارد که کاربران حرفه ای علاقمند به این دوربین ها را هم راضی نگه دارد و در همین راستا یک پایه دوربین 15 هزار دلاری را در لیست محصولات تولیدی اش دارد که طی همکاری اش با گوگل آن را ساخته و نام ادیسه را بر آن نهاده است.
 
تابستان گذشته نیز نوکیا محصولی به نام Ozo را معرفی کرد؛ نسل جدیدی از دوربین های 360 درجه که برای فیلم سازان حرفه ای ساخته شده است و با قیمت 60 هزار دلار از ماه پیش به بازار عرضه شد.
 
این دوربین ها در هرحال تلاش دارند که نسل جدیدی از فیلم سازان را به سمت خود جلب کنند و کمپانی های حوزه تکنولوژی نیز باور دارند که محتوای تولید شده با آنها عاقبت توسط هدست های واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می گیرند.
 
تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت محصولی شبیه به Surround 360 آنطور که فیسبوک گفته در حدود 30 هزار دلار آب می خورد. شرکت مورد بحث کار روی این پروژه را حدودا یک سال پیش شروع کرد و هدفش هم افزودن بر محتوای ویدئویی در فید فیسبوک بود.
 
کاکس اعلام کرده: فیسبوک ابدا نمی خواهد به یک تولید کننده دوربین بدل شود. برایان کابرال یکی از مدیران مهندسی سرپرست این پروژه نیز اظهار داشت: هدفم این است که از کارم استعفا دهم.
فیلم برداری 360 درجه با سیستم پیشرفته فیسبوکاما کابرال باید اندکی منتظر بماند زیرا فیسبوک تصمیم ندارد تا قبل از تابستان امسال طرح های متن باز خود را درون Github قراردهد. تا آن زمان، فیلم سازان می توانند برای ساخت ویدئوهای 360 درجه خود آپشن های دیگری را مورد استفاده قرار دهند.