پارس ناز پورتال

بررسی فیلم نابودی با هنرنمایی ناتالی پورتمن

مجموعه : اخبار سینما
بررسی فیلم نابودی با هنرنمایی ناتالی پورتمن

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به جدیدترین اثر الکس گارلند که توانست در زمان اکرانش با نظرات مثبت مخاطبان و همینطور منتقدان سینما رو به رو شود. فیلمی سراسر هیجان با جلو ه های بصری فوق العاده که داستانی جذاب و اغوا کننده‌ای را روایت می کند، شما می توانید این فیلم و دیگر فیلم های جدید سینمای جهان را در بخش دانلود فیلم جدید مشاهده کنید.

 

نابودی یا Annihilation همانطور که از نامش پیداس به یک فرایند فیزیکی اشاره دارد که طی آن، یک ذره‌ی زیراتمی با ذره‌ی زیراتمی مخالف و متناظرش برخورد کرده، از این رو الکس گارلند خوب می داند که چنین فیلم هایی با این مفاهیم عمیق و کاملا علمی نیاز به یک درام بسیار قوی دارند که آن را از یک رابطه نافرجام عاطفی آغاز کند و به داستانی علمی و پیچیده تبدیل نماید.

 

نابودی فیلمی در ژانر ماجراجویی،درام،دلهره آور و علمی تخیلی است که بازیگران نسبتا سرشناسی را در خود جای داده است که از مهم ترین آنها می توان به ناتالی پورتمن بازیگر مطرح سینمای هالیوود اشاره کرد.

 

ناتالی پورتمن که بعد از سکوت طولانی مدتی که در سینما داشت، در این فیلم در نقش لِنا، زیست شناس سلولی ظاهر می شود که بعد از مرگ عجیب همسرش بسیار افسرده شده و به عنوان زیست شناس به سراغ پروژه ای عجیب و غیر عادی می رود در حالی که اعتقاد دارد این پروژه باعث مرگ همسرش شده است.

بررسی فیلم نابودی با هنرنمایی ناتالی پورتمن

شروعی دراماتیک و پایانی همراه با حقایق تلخ علمی تخیلی

به نظر من فیلم با یک شروع طوفانی و بسیار مرموز همراه است، داستانی درباره زنی به نام لِنا که از دوری طولانی مدت همسرش بسیار افسرده است، لنا فکر می کند که شوهرش به او خیانت کرده و او را رها کرده است.

 

اما چندی بعد سر و کله شوهرش پیدا می شود ولی مخاطب باز چیز زیادی از اصل موضوع دستگیرش نمی شود چرا که همسر او، کِین ( با بازی اسکار آیزاک ) زیاد حرف نمیزند و رفتاری عجیب از خودش نشان میدهد ولی لنا احساس می کند که بخاطر غیبت طولانی مدت همسرش، او مستحق توضیحات بیشتری است، تمام مدت مخاطب به این فکر می کند که پای خیانتی بزرگ در کار است.

 

اما این ایده زمانی رنگ می بازد که کِین ناگهان شروع به خونریزی می کند، از اینجا به بعد همه چیز تغیر می کند و مخاطب دیگر منتظر یک داستان ساده عاشقانه نیست بلکه اتنظار چیزی فراتر را دارد و مداوم از خودش می پرسد که واقعا موضوع از چه قرار است؟

 

فیلم نابودی فیلمی خوش ساخت و تحسین برانگیز به کارگردانی و به قلم الکس گارلند می باشد که از کتابی به همین نام و به نویسندگی جف واندرمر از سه گانه دامنه جنوبی اقتباس شده است که موفق شد تا جایزه ادبی ارزشمند نبیولا را مال خود کند.

 

این فیلم در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۸ بر روی پرده سینماها رفت و توانست با فروش نسبتا خوبی همراه باشد، فیلم Annihilation در طی روند ساخت پروژه، قرار دادی را با شبکه نتفلیکس امضا کرد که پس از مدت دو هفته از اکران، فیلم از شبکه اینترنتی نتفلیکس نیز به نمایش در آید.

بررسی فیلم نابودی با هنرنمایی ناتالی پورتمن

نقدی بر فیلم نابودی با بازی متفاوت ناتالی پورتمن

آلکس گارلند در این فیلم نیز مانند فیلم قبلی خود فرا ماشین، سعی دارد تا صحنه های بصری زیبایی خلق کند که همراه با درون مایه ای پیچیده و عمیق مخاطب را همراه سازد. این فیلم بیننده را تنها صرفا با یک داستان تخیلی ساده آشنا نمی کند بلکه او را به فکر فرو می برد و تمام مدت با ذهنش بازی می کند و سعی دارد تا مفهومی علمی و غیر قبل لمس را به مخاطبش از طریق شیوه داستان گویی القا گرادند.

 

فیلم داستان یک پدیده ناشناخته را روایت می کند که سه سال پیش در مرکز یک فانوس دریایی به وقوع پیوسته و محققان به کمک ارتش مجبور شده اند تا در جهت تحقیقات در زمینه کشف و جلوگیری از گسترش این پدیده، منطقه بزرگی را قرنطینه کنند و تنها افراد خاصی اجازه ورود و خروج را دارند.

 

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم بازی درخشان بازیگران فیلم است، بخصوص ناتالی پورتمن که به نظر من یکی از برجسته ترین هنرنمایی های خود را در چند سال اخیر در این فیلم به نمایش گذاشته است، استایل و نوع راه رفتنش، شیوه ای که اسلحه را بدست میگیرد و تضاد این حرکات با چهره معصوم و دوست داشتنیش همه و همه خبر از گذشته مرموز او میدهد.

 

گذشته ای که به سابقه نظامی او برمیگردد (اگر  علاقه به زندگی و اثار ناتالی پورتمن و دیگر بازیگران سینما دارید می توانید از بخش بیوگرافی آنها را دنبال کنید). فیلم از نقطه نظرهایی بسیار شبیه به فیلم Arrival به کارگردانی دنی ویلنوو می باشد که در این فیلم با موجوداتی فرازمینی رو به رو می شویم که از زاویه ای انسانی و کاملا واقع گریانه به آن پرداخته شده است.

 

نابودی سعی ندارد تا داستانی تخیلی فقط برای شناساندن و ترساندن مخاطب ارائه کند بلکه سعی دارد تا هر کارکتر را به صورت مشخص مورد بررسی و آنالیز قرار دهد و واکنش های انسانی در زمانهای بحرانی را به نمایش بگذارد.از نکات مثبت دیگر فیلم می توان به جلوه های کامپیوتری فوق العاده، تکنیک های نورپردازی و تدوین دقیق آن اشاره کرد.

بررسی فیلم نابودی با هنرنمایی ناتالی پورتمن

شاید اگر واقع بینانه تر به قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم که نقص ها در فیلمنامه و صحنه های فیلم نیز کم نیستند و سوال های متعددی بی جواب می مانند. اولین مشکل فیلمنامه این است که مشخص نمی کند که این منطقه چگونه ایجاد شده است و یا این منطقه که به قول متخصصان سه سال روی آن تحقیق شده چرا هیچ چیز از آن نمی دانند و هربار تعدادی آدم به انجا می فرستند که هیچکدام زنده برنمی گردند.

 

آیا بهتر نیست که این روند فرستادن انسان را متوفف می کردند و از ربات یا هر وسیله پیشرفته دیگری استفاده می کردند؟ شاید لو ندادن اطلاعات و سردرگم کردن بیننده شیوه مناسبی برای ایجاد کشش و جذابیت در یک اثر باشد اما همین شیوه زمانی رنگ میبازد که بیننده در این سردرگمی باقی بماند و هیچ وقت به جواب سوالات خود نرسد.

 

در پایان باید اشاره کرد فیلم از آرامش خاصی بهره می برد و گاه در سکوتی طولانی آنچه را که نیاز است به مخاطب انتقال می دهد و رفته رفته او را با داستانی کاملا پیچیده ولی باور پذیر رو به رو میسازد. نابودی فیلمی خوش ساخت و تحسین برانگیز می باشد که سعی دارد تا ذهن مخاطب را با سوال هایی در حوزه خودشناسی در لحظات بحرانی رو به رو می سازد .شما می توانید این فیلم و دیگر های جدید سینما را در بخش دانلود فیلم دنبال فرمایید.