پارس ناز پورتال

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

مجموعه : اخبار سینما
معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران 

برترین فیلم هایی که در فصل پاییز توزیع خواهند شد را به شما معرفی می‌کنیم تا با انها آشنا شوید و اگر علاقمند شدید برای مشاهده انها به سینما بروید. “ایتالیا ایتالیا”, “زرد”, “مالاریا” و “قهرمانان کوچک”, این چهار فیلم در حالی توزیع شدند که هنوز مدت زیادی از تعویض توزیع نگذشته و فیلمهای جدید فرمان شارژ مجدد سینما را دارند.

 

از این هفته چند فیلم به این جمع اضافه میشود و هیچ بعید نیست رونق نسبی به سالن ها بازگردد. این یک امیدواری نیست و میتوان از حال و هوای فیلم ها شرایط گیشه را قضاوت کرد.”ایتالیا ایتالیا” اولین ساخته کاوه صباغ زاده سال پیش در جشنواره با پیشباز روبرو شد و فضای سرخوش آن مورد دقت قرار گرفت.

 

“زرد” هنوز دیده نشده اما جمع بازیگران معروف و سوژه جوانانه آن خبر از فیلمی مفید می‌دهد. “مالاریا” بعد از کلی ماندن در صف انتظار و کسب پاداش هاي جهانی, از شانس هاي پیروز شدن در توزیع پاییزی هست. کودکان هم از توزیع جدید سهم دارند و “قهرمانان کوچک” می‌تواند پای آنها را به سالن ها باز کند.

 

مالاریا – پرویز شهبازی

از کنجکاوی هاي جشنواره سی و چهارم بود اما پرویز شهبازی با “مالاریا” نتوانست دل علاقه مندانش را به دست بیاورد. نه اینکه کیفیت فیلم پایین باشد بلکه توقع از او بالا هست. در همین مقدار هم “مالاریا” فیلمی قابل بحث و تامل هست. فیلم شانس توزیع داشت اما سازندگان مترصد فرصت بهتری بودند و اکنون از امروز در چرخه توزیع قرار گرفته.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ یکبار دیگر جوان ها سوژه پرویز شهبازی شده اند. او در “مالاریا” حکایت دختر و پسری شهرستانی «ساعد سهیلی و ساغر قناعت» را محور قرار داده که فرار از منزل را تنها راه رهایی خود می‌دانند. آنها راهی پایتخت میشوند و در استان تهران گردی هاي شان با شخصی برخورد می‌کنند

 

که مشکلی دارد. آنها کوشش میکنند راه حلی برای این دشوار پیدا کنند اما گره اي بر گره شان افزوده میشود. “مالاریا” اشاره هاي مستقیم اجتماعی و کنایه هاي سیاسی دارد که خیلی از آنها منبعث از شرایط جوان ها در سال هاي جدید هست.

 

# ستاره هاي فیلم– نقش اصلی “مالاریا” بر عهده ساعد سهیلی و ساغر قناعت هست. سهیلی بازیگر خوش استعداد سینمای ماست اما در فیلم پرویز شهبازی آن طور که انتظار می‌رود ظاهر نشده. او قرار هست نماینده نسلی دردمند باشد اما این مفهوم در بازی اش منتقل نمیشود. در برابر آذرخش فراهانی که شهرتش به واسطه فعالیت موسیقایی هست

 

بازی دلنشینی دارد. گرچه فراموش نمی‌کنیم بخشی از موفقیت فراهانی به دلیل بکر بودن چهره او و عدم پیشینه در ذهن مخاطبان هست. آزاده نامداری نقشی کوتاه نقش بازی کرده و بازی اش به گواه خیلی از کارشناسان چنگی به دل نمی‌زند.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- محبوبیت پرویز شهبازی به “نفس عمیق” بر می‌گردد. 16 سال پیش فیلم جسورانه او به دل سینمادوستان نشست و هم چنان جزو برترین فیلم هایي هست که درمورد جوان ها ساخته شده. ساخته هاي شهبازی بعد از این «عیار 14 و دربند» طرفداران خاص خود را دارد

 

اما هنوز نتوانسته از زیر سایه “نفس عمیق” خارج شود. هر دو فیلم مخاطب را سرگرم میکند و صاحب نکات برجسته هست اما منتقدان سخت پسند جور دیگری به مصاف آنها رفته اند. شهبازی فیلمنامه “منزل دختر” را هم نوشته که قرار هست به زودی رفع بازداشت شود.

 

# حاشیه- آن چه اسم فیلم “مالاریا” را سر زبان ها انداخته حضور مدام در جشنواره هاي خارجی و حواشی آزاده نامداری بازیگر فیلم هست. حتی شایعه دستگیر فیلم به دلیل نامداری مطرح ولی خیلی زود رد شد. فیلم سال پیش در آستانه توزیع با تحریم حوزه هنری مواجه شد و هنوز نمی‌دانیم سالن هاي این نهاد را در اختیار دارد یا نه. پیش بینی می‌شود “مالاریا” بین دو تا سه میلیارد فروش داشته باشد.

 

شنل – حسین کندری

دومین فیلم حسین کندری هست که سال پیش در جشنواره فجر رونمایی شد اما توفیقی به دست نیاورد. برخلاف داوران که روی کیفیت فیلم به اجماع نرسیدند, اصحاب رسانه و منتقدان درمورد آن بحث هاي پردامنه اي به راه انداختند. در این میان نقدهای منفی زیاد هست اما همین مقدار نشان از اهمیت فیلم دارد. “شنل” قرار هست در گروه هنر و تجربه توزیع شود.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ “شنل” حکایت زندگی یک زن پرستار هست که با شرایط خاصی زندگی میکند. قصه فیلم برگ برنده آن هست. به ویژه اینکه در 20 دقیقه ابتدایی با یک تریلر هیجان انگیز و پر رمز و راز روبرو هستیم. به گفته یکی از نویسندگان سینمایی “شنل فیلم اسرار و دروغ هاست.

 

درمورد چیزهایی هست که نمی‌گوییم. همین مخفی کاری هست که فاجعه می آفریند وگرنه همه ي ما ظاهری موجه داریم. ترس زمانی هست که قاب کنار رود و ظاهر حقیقی مان هویدا شود.” با این حال به دلیل ضعف کارگردانی از یک سوم ابتدایی فیلم به بعد, دست “شنل” رو می‌شود.

 

# ستاره هاي فیلم- بعد از مدت ها فیلمی با بازی باران کوثری توزیع میشود. او در فیلم “شنل” نقش پرستاری را بازی می‌کند که اسیر ناجوانمردی چند نفر از جمله همسرش شده. بازی کوثری جزو نقاط قوت فیلم هست اما به پای نقش هاي درخشانش نمیرسد و جایگاه ممتازی در کارنامه اش ندارد.

 

بازی رضا بهبودی هم قابل قبول هست اما دیگران نه. اصلا انتخاب بازیگران در کنار اتمام بندی فیلم ضعف اصلی “شنل” هست و از این حیث فیلم ضربه خورده. بهار کاتوزی, مهدی حسینی نیا, مسعود فروتن, فهیمه رحیم نیا و … دیگر بازیگران فیلم میباشند.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- حسین کندری دو سال پیش “این جا کسی نمی میرد” را ساخته که اثری تجربی هست و به مذاق برخی سینمادوستان خیرمقدم. او با “شنل” یک گام به جلو آمده اما هم چنان کارگر متوسطی هست. کندری پیش از این بعنوان فیلمبردار و طراح صحنه با فیلم “مفقود الاثر شدن مریم” مشارکت داشته هست.

 

خودش می‌گوید- “من دوره هاي فشرده عکاسی را گذراندم. به فلسفه سخن گفتن و ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب علاقه پیدا کردم و بعد فیلمهای مستند و کوتاهم را ساختم و در نهایت روی کارگردانی متمرکز شدم.”

 

# حاشیه- حسین کندری این فیلم را با فیلمنامه حمیدرضا بابابیگی ساخته و بیش از همۀ مناسب کسانی هست که به فیلمهای خاص علاقه دارند. “شنل” به رغم خصوصیت هاي مثبت نمی‌تواند در گیشه پیروز باشد و اصلا به این منظور ساخته نشده. پس فروش ناچیزی برای آن پیش بینی میشود؛ چیزی کمتر از 500 میلیون تومان.

 

ایتالیا ایتالیا – کاوه صباغ زاده

اولین نمایش فیلم “ایتالیا ایتالیا” در جشنواره سی و پنجم فجر با پیشباز بالای اصحاب رسانه مواجه شد. فیلم کاوه صباغ زاده به رغم ایرادهایی که دارد به اندازه کافی از ایده هاي مفید برخوردار هست و همین برگ برنده فیلم هست. خود صباغ زاده بعنوان یک کارگردان فیلم اولی گفته “ایتالیا ایتالیا”, فیلمی فرمالیستی برای سرگرمی هست.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ “من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.” خب وقتی خلاصه حکایت رسمی منتشر شده از فیلم این باشد, انتظارتان از فیلم چیست؟ فیلم “ایتالیا ایتالیا” از آن فیلمهای سرحال سینمای خموده و ناراحت سال هاي جدید ایران هست که گرچه نسبتی با سینمای کمدی و گیشه پسند هم ندارد.

 

احتمالا یک خنده دار روشنفکرانه! فیلمی با حکایت محوری یک جوان عشق ایتالیا که بیش از هر چیز دل در هوای “رفتن” دارد. عشق اما حکایت زندگی اش را به سمت “ماندن” کج میکند؛ ماندن و رفتنی که گرچه از جایی به بعد مصداقش در حکایت تغییر می‌کند!

 

# ستاره هاي فیلم- حامد کمیلی با این فیلم اثبات کرد که واقعا انتخاب اي مناسب برای این جنس از سینما هست. بازیگری که برخلاف فیلمهای جدی کارنامه اش, پیش تر نیز با حضور در کمدی متفاوت “پسر آدم, دختر حوا” نظر مساعد منتقدان را متوجه خود کرده بود اما بی شک ستاره فیلم سارا بهرامی هست.

 

بازیگری نسبتا نوظهور در سینما و تلویزیون که با ایفای نقش اصلی این فیلم اثبات کرد از چهره هاي مدعی در لیست برترین بازیگران زن این سال هاي سینماست. حضور کوتاه فرید سجادی حسینی در فیلم هم برترین علت هست که بدانیم درخشش اش در “فروشنده” اتفاقی نبوده هست.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- برخی وقت ها می‌توان شاهد مثال هایي در رد نظریه “زن مفید” پیدا کرد! آقازاده هایي که وقتی کارشان به مرحله داوری می‌رسد اثبات میکنند چیزی فراتر از پشتوانه پدر در چنته دارند. کاوه صباغ زاده هم هر چند اولین فیلم سینمایی خود را با تهیه کنندگی پدرش به بالاخره رساند,

 

اما آن‌قدر ایده و اختراع برای به رخ کشیدن داشت که اکنون می‌توان وی را یکی از فیلم اولی هاي خوش آتیه دانست. کاوه “ایتالیا ایتالیا” را بر زمینه فیلمنامه اي به قلم خود به بالاخره رساند.

 

# حاشیه- حاشیه هاي فیلم در مراسم اختتامیه جشنواره کلید خورد, زمانی که برخی عوامل را به سالن برگزاری راه ندادند و در تقسیم سیمرغ ها هم فیلم نادیده ماند. کاوه صباغ زاده هم زبان به گلایه باز کرد و به ویژه حذف فیلمش را از رقابت برای دریافت سیمرغ برترین فیلم از نگاه مردم غیرمنصفانه دانست. نکته دیگر هم کوتاه شدن 11 دقیقه اي فیلم برای توزیع عمومی هست.

 

سد معبر – محسن قرایی

محسن قرایی چهار سال بعد از اینکه “خسته نباشید!” را به طور مشترک با افشین هاشمی فرآوری, سال پیش پشت دوربین “سد معبر” ایستاد. او فیلم دوم خود را بر مبنای فیلمنامه سعید روستایی کارگردانی کرد که در جشنواره سی و پنجم رونمایی شد و پاداش اي برایش به همراه نداشت. این فیلم قرار هست بعد از ماه صفر به چرخه توزیع اضافه شود.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ “سد معبر” قصه قاسم, مامور سد معبر شهرداری هست که درگیر ماجرای دلارهای گمشده میشود. قرارداد قاسم در حال تمام شدن هست و او قصد دارد پس از انصراف از شهرداری, یک خودروی سنگین بخرد و در مسیر تازه مشغول فعالیت باشد. همسرش اما مخالف هست. زندگی قاسم با یکی از خرده فروشان گره میخورد

 

و شرایط برای او و همسرش سخت تر می‌شود. “سد معبر” در مجموع فیلم موفقی هست و دشواری های دستفروشان و گرچه لایه باطنی زندگی آنها بود.

 

# ستاره هاي فیلم- حامد بهداد پیروز ترین بازیگر “سد معبر” هست. او اکنون به اندازه اي از پختگی رسیده که میداند نقش هاي برون ریز را طوری بازی کند که فقط متکی به سروصدا نباشد. بحران هاي شخصیت قاسم اینقدر هست که بهداد در طول فیلم ملتهب باشد و برای نمایش آن از صورت و فیزیک بهره بگیرد.

 

محسن کیایی مفید هست اما گاهی به سیاق نقش هاي پیشین زیاد از حد میخواهد بامزه باشد که پاسخ نمیگیرد. باران کوثری, کمیاب فلاح, نگار عابدی, علیرضا کمالی, گیتی قاسمی و حسام محمودی دیگر بازیگران فیلم میباشند.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- محسن قرایی پیش از آن که روی صندلی کارگردانی بنشیند, کارهای گوناگونی در سینما کرده هست. تدوین, انتخاب بازیگر, برنامه ریزی و دستیاری کارگردان. او سال 1391 اولین فیلم بلندش را به طور مشترک با افشین هاشمی تولید که نتیجه به مذاق سینمادوستان خیرمقدم و به دلیل آن تحسین شد.

 

“خسته نباشید!” فیلمی سرحال هست و از نظر میزان برخورداری از لحظات سرخوشی و بار کمدی مقابل “سد معبر” قرار میگیرد. میزان تلخی فیلم دوم محسن قرایی به علت الزام قصه اکثر هست ولی از نظر کارگردانی به وضوح می‌توان شاهد ترقی او بود.

 

# حاشیه- شایعه ناسازگاری سعید روستایی و عدم رضایت او از عملکرد محسن قرایی مهم‌ترین حاشیه “سد معبر” هست. فیلم در جشنواره فجر در رشته برترین فیلمنامه و برترین تدوین «سپیده عبدالوهاب» نامزد شد اما پاداش اي به دست نیاورد. عدم نامزدی حامد بهداد در نوع خود دیدنی هست؛ او در جشن انجمن منتقدان به دلیل “سد معبر” به تندیس رسید.

 

زرد – مصطفی تقی زاده

یک فیلم جوانانه با کلی بازیگر؛ این اولین تعریفی هست که میتوان از “زرد” ارائه کرد. مصطفی تقی زاده سال پیش فیلمش را فرآوری و بعد از حضور در چند جشنواره از امروز نوبت توزیع عمومی به آن رسیده هست. این فیلم به سرگروهی سینما ماندانا توزیع میشود. مصطفی تقی زاده خودش فیلمنامه “زرد” را نوشته هست.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ “آدم هاي عجیبی هستیم… امروزمون با فردا خیلی فرق میکنه…” این خلاصه داستانی هست که از فیلم “زرد” بیرون آمده. آن طور که روابط عمومی فیلم گفته, “زرد” با برخورداری از یک حکایت جوان پسند اجتماعی و در فضایی شهری روایت منحصر به فردی از حکایت زندگی چند جوان را بازگو می‌کند.

 

کارگردان هم سال پیش در صحبتی کوتاه گفته بود- “تمام افرادی که “زرد” را تماشا کرده بودند از حکایت و بازی هاي مفید بازیگران فیلم تعریف و تمجید کردند.”

 

# ستاره هاي فیلم- “زرد” پرستاره ترین فیلم توزیع جدید هست. در این فیلم سینمایی اضافه بر بهرام رادان و ساره بیات که برای اولین بار در یک اثر سینمایی مقابل هم قرار گرفته اند, بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان, شهرام حقیقت دوست, بهاره کیان افشار, آناهیتا درگاهی, امیرعلی نبویان, علیرضا استادی, متین ستوده, حسین مهری و … حضور دارند. “زرد” ویترین جذابی دارد و احتمالا نقطه قوت آن بازیگرانش خواهد بود.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- مصطفی تقی زاده با “زرد” اولین فیلم سینمایی اش را ساخته و اکنون به فکر فرآوری فیلم دوم هست- “در حال نگارش فیلمنامه اي هستم که مراحل پایانی آن را طی می‌کنم و اگر خدا بخواهد به زودی برای فرآوری فیلم دوم اقدام خواهم کرد. فضای آن با فیلم “زرد” کاملا متفاوت هست.”

 

از آن سو “زرد” دومین تجربه سینمایی کامران مجیدی در مقام تهیه کننده محسوب میشود که پیش از این با “لاک قرمز” به کارگردانی سید جمال سید حاتمی خودی نشان داده بود.

 

# حاشیه- فیلم “زرد” سال پیش از حضور در بخش اصلی جشنواره فجر باز ماند و پس از آن در چند جشنواره خارجی شرکت کرد. “زرد” در مسابقه فیلم هنر روسیه پاداش برترین فیلم و برترین فیلمنامه را از آن خود کرد. در جشنواره شانگهای پاداش هیات داوران و برترین بازیگر زن را دریافت کرده هست. پیش بینی میشود فیلم به فروش سه میلیاردی برسد.

 

لیلا – داریوش مهرجویی

گروه هنر و تجربه هر از گاهی و بر زمینه یک مناسبت سراغ فیلمهای مطرح قدیمی میرود و مدتی آنها را روی پرده می فرستند. “لیلا” جدید ترین فیلم توزیع شده این طرح هست که به مناسبت روز ملی سینما روی پرده رفته و فرصت خوبی هست تا فیلم ماندگار داریوش مهرجویی را بار دیگر روی پرده عریض ببینیم.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ کمتر علاقه مندی هست که حکایت “لیلا” را نداند, با این حال مرورش میکنیم. فیلم حکایت زنی به اسم لیلا هست و قصه آشنایی او با رضا در یک مراسم شله زردپزان. آشنایی که به ازدواج منجر میشود. آن دو اما بعد از مدتی متوجه میشوند که لیلا نمی‌تواند فرزندی به جهان بیاورد.

 

مادر سختگیر رضا از لیلا می‌خواهد اجازه دهد برای رضا همسری بگیرند و … شب عروسی, لیلا به منزل مادرش پناه می‌برد و آماده نمیشود به زندگی رضا برگردد.

 

# ستاره هاي فیلم- “لیلا” اولین فیلمی هست که در آن لیلا حاتمی رسما دیده شد و از آن زمان تاکنون مسیر رو به رشدش ادامه داشته. مشارکت اش اما با داریوش مهرجویی در فیلم “نارنجی پوش” ادامه یافت. علی مصفا هم یکی از برترین بازی هایش را در “لیلا” به نمایش گذاشت؛

 

مردی عاشق پیشه که مجبور هست گام در مسیری بگذارد که دلخواهش نیست. او پیش از آن در فیلم “پری” با مهرجویی مشارکت کرده بود و این همراهی در فیلم هایي چون “دختردایی گمشده” و “میکس” تکرار شد.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- درمورد کارنامه داریوش مهرجویی چه می‌توان گفت جز اینکه او از سال 1346 که فیلم جاه طلبانه “الماس 33” را فرآوری و با “گاو” در ایجاد موج نوی سینمای کشور ایران نقش به سزا داشت تاکنون که ساخته هایش چنگی به دل نمی‌زنند, صاحب وجاهت و احترام بوده. اکنون فیلمی از این کارگردان روی پرده هست که غالب کارشناسان و علاقه مندان سینما درمورد کیفیت آن رخداد نظر دارند و بارها درمورد اش گفته و نوشته اند.

 

# حاشیه- داریوش مهرجویی در آستانه توزیع مجدد لیلا یادداشتی نوشته بود- “انشاالله مسئولان فیلمهای تاریخ سینمای کشور ایران را به نسخه دیجیتالی با کیفیت تبدیل نمایند و برای حفظ و ماندگاری آنها دریغ نکنند زیرا آیندگان به آنها رجوع خواهند کرد و تاریخ و ادبیات نیازمند برخی از این آثار هست؛ پس به نوعی سرمایه ملی محسوب میشوند.

 

خفه گی – فریدون جیرانی

فیلم “خفه گی” فریدون جیرانی قرار هست بعد از اتمام توزیع “نگار” توزیع شود. جیرانی با این فیلم تجربه اي نو در کارنامه اش را رقم زده که از قضا بی درنگ پس از رونمایی در جشنواره سال پیش با پیشباز مواجه شد- یک فیلم سیاه و سفید که متاثر از آثار نوآر هست. “خفه گی” با فاصله برترین فیلم جیرانی در سال هاي جدید محسوب میشود.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ قصه از یک تیمارستان نخست می‌شود و در ادامه به واکاوی ارتباط یک زن و مرد بعنوان قطب هاي اصلی حکایت میپردازد. زنی جوان به علت اختلالات روانی در بیمارستانی که ریاست آن بر عهده یکی از آشنایان خانوادگی هست, بستری شده. قصه آرام آرام باز میشود

 

و ارتباط مرد با زن را واکاوی میکند. حکایت “خفه گی” سرراست هست اما کارگردان برای روایت آن به سبک فیلمهای نوآر ریتم کند را انتخاب کرده اما در میانه لحن فیلم تغییر میکند و بر سرعت آن افزوده می‌شود.

 

# ستاره هاي فیلم- فریدون جیرانی نقش اول فیلم “خفه گی” را به گلنار شاکردوست سپرد و تصویری دیگر از این بازیگر ارائه کرد. چهره اش به هم ریخته, بازی اش سرد هست و پر از سکون. خودش اقرار کرده سال ها چشم براه این رخداد بوده. نوید محمدزاده این بار هم براق هست

 

و بازی بازرسی شده اي دارد. او باید حس و حال باطنی کاراکتر را با حالت چهره نشان دهد و این بحران به کیفیت بازی اش افزوده. پردیس احمدیه و ماهایا پطروسیان هم بازی هاي تحسین برانگیزی داشته اند.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- فریدون جیرانی 14 فیلم ساخته و در همه ي آنها تلاش کرده به اصل قصه گویی وفادار باشد. جیرانی در سال هاي جدید با “قصه پریا” و “من مادر هستم” خواست نگرانی اش درمورد معضلات خانواده هاي امروزی را نشان دهد. او مسیرش را عوض کرد و “خواب زده ها” را در ژانر کمدی تولید که تبدیل به یکی از آثار ضعیف این کارگردان شد. “خفه گی” سخت ترین کار او به لحاظ کارگردانی هست که نشان از پختگی فریدون جیرانی دارد.

 

# حاشیه- پررنگ ترین حاشیه “خفه گی” نادیده گرفتن آن از جانب داوران جشنواره هست. جیرانی به علامت اعتراض نامه اي به افرادی که از ادامه داوری در جشنواره, انصراف داده بودند نوشت و از تصمیم جسورانه آنها تقدیر کرد. درمورد پیش بینی فروش “خفه گی” هم این نکته کافی هست که فیلم باب طبع کسانی هست که فیلمهای خاص را دوست دارند.

 

خالتور – آرش معیریان

پویافیلم این بار هم در سکوت خبری فیلمش را به بالاخره رساند و نتیجه اش شده کمدی موزیکال “خالتور”. از مدتی پیش آنونس این فیلم در سینماها توزیع می شد و طبق اعلام از هفته آینده توزیع عمومی میشود. آرش معیریان که متخصص فیلمهای تجاری هست, کارگردانی “خالتور” را بر عهده دارد. این فیلم تنها فیلم تجاری توزیع پس از ماه محرم هست.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ بر زمینه عکس ها, آنونس و پیشینه کارگردان با یک فیلم “خوشحال” دیگر از آرش معیریان روبرو هستیم. اگر واضح تر بخواهیم توضیح دهیم, “خالتور” شباهت زیادی به آخرین فیلم معیریان یعنی “آس و پاس” دارد. حتی در آنونس فیلم روی این مسئله پافشاری شده هست. این کمدی موزیکال حکایت سه جوان موزیسین هست

 

که کوشش می‌کنند گرفتار موسیقی بازاری نشوند. “خالتور” مناسب کسانی هست که برای شان سینما و کمدی زیاد جدی گرفته نمیشود.

 

# ستاره هاي فیلم- آرش معیریان از بازیگران کمدی و چهره هاي آشنای این عرصه برای فرآوری “خالتور” بهره گیری کرده و امیدوار هست این ترکیب که در “آس و پاس” پاسخ داد, بار دیگر پیروز باشد. مهران غفوریان نقش اصلی فیلم را بر عهده دارد. اکت هاي این بازیگر به دل جماعت زیادی می‌نشیند و برگ برنده فیلم هست.

 

محمدرضا شریفی نیا شمایل مادام العمر را دارد و سحر قریشی دختر زیباروی فیلم هست. محمدرضا هدایتی, مریم امیرجلالی و … دیگر بازیگران “خالتور” میباشند.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- آرش معیریان پیش از این 14 فیلم سینمایی کارگردانی کرده که غالب آنها کمدی میباشند. به عبارت دقیق تر به جز “آن که دریا می‌رود”, “احضارشدگان” و “فیتیله و ماه پیشونی” که در ژانر طفل هست, مابقی کمدی عامه پسند میباشند. او فیلم هایش را به سرعت و گاهی در کمتر از یک هفته می سازد! پرفروش ترین فیلم معیریان “کما” هست که سال 83 توزیع و تبدیل به فیلم پرفروش سال شد. آخرین فیلم او حدود چهار میلیارد تومان فروش کرد.

 

# حاشیه- “خالتور” حاشیه اي در طول تولید نداشت. این فیلم هفته آینده به سرگروهی سینما قدس توزیع عمومی می‌شود و احتمالا گیشه موفقی خواهد داشت. منظور از پیروز, فروش بالای 10 میلیارد تومان نیست؛ پیش بینی میشود فروش “خالتور” نزدیکی ها چهار میلیارد خواهد ماند؛ نمونه اتفاقی که سال پیش برای فیلم “آس و پاس” در گیشه افتاد.

 

قهرمانان کوچک – حسین قناعت

بعد از مدت ها یک فیلم سرگرم کننده برای گروه سنی طفل و نوجوان روی پرده آمده. نکته ویژه “قهرمانان کوچک” برخورداری از سینمای سرگروه «آزادی» و سالن هاي زیاد هست که امکان تماشای آن را برای مخاطب آسان تر می‌کند. حسین قناعت نویسندگی و کارگردانی فیلم را بر عهده دارد و حوزه هنری آن را توزیع میکند.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ فیلم “قهرمانان کوچک” المان هاي سینمای طفل را دارد و برای سرگرمی دست روی الگوهای آشنا گذاشته. حکایت فیلم از این قرار هست- “چهار بچه هفت تا یازده ساله تکواندوکار که پدرانشان کارگران یک کارخانه تولید لوازم التحریر در آستانه تعطیلی میباشند,

 

برای پیشگیري از بیکاری پدران و گیر انداختن قاچاقچیان این کالا به تلاش میپردازند.” از دل این قهرمان بازی ها ماجراهای سرگرم کننده برای بچه ها رقم می‌خورد.

 

# ستاره هاي فیلم- حسین قناعت برای روایت حکایت فیلم کودکانه اش سراغ چهره هاي آشنا رفته و از بازیگرانی بهره گیری کرده که برای بچه ها عموما سمپات میباشند. برزو محترم, بیژن بنفشه خواه, بهنوش بختیاری, ارژنگ امیرفضلی, کمیاب سلیمانی, شهرام قائدی, عرفان برزین و … بازیگران فیلم میباشند. یوسف کرمی «قهرمان المپیک» هم در نقش خودش نقش بازی کرده. از این منظر ویترین فیلم برای بچه ها مناسب هست و به دیده شدن آن کمک می‌کند.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# رزومه کارگردان- حسین قناعت از کارگردان هاي فعال حوزه کودکان هست که اتفاقا فیلم قبلی او یعنی “سارق و پری” هم از کیفیت لازم برخوردار بود و هم به فروش خوبی دست یافت. “ماجراهای اینترنتی” و “من و نگین دات کام” دیگر فیلمهای اوست. حسین قناعت سریالهای “امروز و فردا” و “کارآگاه لطفی” را هم برای گروه سنی طفل و نوجوان کارگردانی کرده. قناعت حدود 10 فیلم کوتاه هم ساخته هست.

 

# حاشیه- “قهرمانان کوچک” شانس پرفروش شدن را دارد؛ هم پیشینه قبلی قناعت این امیدواری را به وجود آورده و هم اینکه سالن به اندازه کافی در اختیارش هست. حتماً فیلم او مورد دقت مدارس خواهد بود. پیش بینی فروش یک میلیارد و نیمی برای آن دور از ذهن نیست. خود قناعت میگوید- “انشاالله با تبلیغات, بتواند فروش خوبی داشته باشد.”

 

خواب ابراهیم – محمود کریمی

مستند “خواب ابراهیم” توصیه مناسبی هست برای افرادی که به سینمای ابراهیم حاتمی کیا علاقه مند میباشند. این فیلم را محمود کریمی به تهیه کنندگی برادرش ساخته و اکنون که چهار سال از توزیع “چ” می گذرد در گروه هنر و تجربه به نمایش در آمده هست. این مستند با تمرکز بر فیلم “چ” نیم نگاهی به وجه کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا دارد.

معرفی فیلم های اکران پاییزی سینماهای ایران

# حکایت چیست؟ برای آشنایی با “خواب ابراهیم” از تعریفی که سازندگان برای آن ارائه داده اند, عاریت می‌گیریم- “این فیلم, مستندی هست که مراحل فرآوری فیلم “چ” ساخته ابراهیم حاتمی کیا را به عکس کشیده. “خواب ابراهیم” تلاش کرده هست که از سیاق دیگر فیلمهای پشت صحنه فاصله بگیرد

 

و در قامت یک مستند مستقل ظاهر شود؛ این فیلم نگاه جدیدی هست در به عکس کشیدن آن چه از ذهن و زبان کارگردان فیلم “چ” در روایت زندگی پزشک مصطفی چمران قبل.”

 

# ستاره هاي فیلم- ستاره فیلم خود حاتمی کیا هست و کریمی حواسش بوده به راحتی سوژه را رها نکند. رضا صدیق در نقدی که بر فیلم نوشته اشاره میکند- “دوربین مستند اجازه داشته در همه ي جا حضور داشته باشد… به همین جهت نیز گوش و چشم تیز میکنی تا در این روایت, چیزی دستگیرت شود از “چ”ي حاتمی کیا و حتی مهمتر, یعنی خود او… تو به تماشای ابراهیم حاتمی کیا می نشیني در روایتی که راوی تلاش میکند هم جهت با او در حرکت باشد.”

 

# رزومه کارگردان- زیاد شهرت محمود کریمی به “خندوانه” بر میگردد. او کارگردان آیتم هاي گزارشی هست اما در این چهار فصل فقط صدایش را شنیده ایم. کیفیت بالای آیتم هاي او به همراه صدای شوخش, اسم کریمی را صاحب احترام کرده. او در “خواب ابراهیم” نیز رد موفقی از خود به جا گذاشته.

 

او ابتدا قرار بوده فیلمبردار پشت صحنه “چ” باشد اما نمی پذیرد و با توصیه فرآوری مستند مواجه میشود. به گفته او این مستند هفت میلیارد و 100 میلیون تومان خرج داشته.

 

# حاشیه- ابراهیم حاتمی کیا و فریبرز عرب نیا سر تولید “چ” دچار ناسازگاری شدند. مستند به بازیگرانی که کاندیدای بازی در نقش پزشک مصطفی چمران میباشند اشاره میکند- پرویز پرستویی, رضا عطاران, امین تارخ, محسن تنابنده و رضا بهبودی اما از چگونگی انتخاب فریبرز عرب نیا و ماجرای ناسازگاری حاتمی کیا با او سخن نمی‌گوید.