پارس ناز پورتال

قارچ گانودرما (جان افزا) چیست و چه فوایدی دارد؟

قارچ گانودرما (جان افزا) چیست و چه فوایدی دارد؟

قارچ گانودرما (جان افزا) چیست و چه فوایدی دارد؟ 

 

قارچ گانودرما چیست و چه فوایدی دارد؟ این روزها نام قارچ گانودرما در هر عطاری، فروشگاه و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی دیده می شود، این قارچ که با نام قارچ جان افزا هم شناخته می شود به واسطه فواید اثبات شده و بی نظیری که دارد مورد مصرف افراد زیادی در جهان از جمله کشور ما قرار گرفته است. در این مطلب با این قارچ جادویی و خواص درمانی آن آشنا می شویم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما (جان افزا) چیست و چه فوایدی دارد؟

این قارچ از تیره تابان پوستان (قارچ سان تاقچه ای) است و در طب سنتی چین مصرف فراوانی دارد. قدمت استفاده از قارچ گانودرما به بیش از 2000 سال پیش برمی گردد. مردم چین که این قارچ را (لینک زی) می نامند، آن را نماد خوش شانسی، سلامتی و طول عمر می دانند. در طب سنتی چین قارچ گانودرما نماد جاودانگی و طول عمر فراوان می باشد، نام این قارچ در ژاپن (ری شی) و در کره جنوبی (یونگ زهی) است.

 

آیا قارچ گانودرما در ایران هم پرورش می یابد؟

بلی، این قارچ در نواحی گرم و مرطوب به صورت خودرو رشد می کند، در بسیاری از مناطق ایران به خاطر آب و هوا و چهار فصل بودن کشور این قارچ رشد می کند اما تشخیص آن نیازمند دانش زیستی می باشد چرا که قارچ گانودرما 80 نوع مختلف دارد و برخی گونه های گانودرما سمی هستند. ابوعلی سینا پزشک نامدار ایران باستان در کتاب شفا از این قارچ یاد کرده و آن را (قارچ وحشی) نامیده است.

 

 

برای خواندن تمام توضیحات قارچ گانودرما و خواص های مختلف آن وارد لینک زیر شوید.

 

 


حتما بخوانید : خواص قارچ گانودرما (جان افزا) | هرآنچه درمورد قارچ گانودرما باید بدانید


 

 

آیا خواص قارچ گانودرما واقعی است؟

تحقیقات بسیاری در این باره به عمل آمده که از این میان می توانیم به تحقیقات بنیاد همیاری کاکرین رجوع کنیم. بر طبق مقاله این موسسه که حاصل تحقیقات دانشگاه لیورپول انگلستان بر روی قارچ گانودرما بود تایید شد: این قارچ دارای تاثیرات مثبت بر روی روند درمان سرطان می باشد.

قارچ گانودرما (جان افزا) چیست و چه فوایدی دارد؟

هم چنین برخی مولکول های یافت شده در قارچ گانودرما می توانند فعالیت نوعی از گلبول های سفید خون به نام (سلول های کشنده طبیعی) را افزایش بدهند. سلول های کشنده طبیعی در مبارزه با سرطان و از بین بردن عفونت ها نقش مهمی دارند. اما در مورد کنترل قند خون باید بگوییم: قارچ گانودرما در برخی موارد تاثیرات مثبت داشته و در برخی موارد هم هیچ تاثیری نداشته و این مورد نیازمند مطالعات بیشتر می باشد.

 

نحوه مصرف قارچ گانودرما

این قارچ به صورت خام طعم و بوی مطبوعی ندارد و قابل مصرف نیست، در اکثر کشورها به جز چین، کره و ژاپن؛ این قارچ به صورت پودری (ترکیب با خوردنی های دیگر یا دم شدنی های مختلف) مصرف می شود. این قارچ بسیار تلخ می باشد و به همین خاطر به صورت پودری و ترکیبی عرضه می شود، پزشکان مصرف خام یا عصاره قارچ گانودرما را توصیه نمی کنند.

قارچ گانودرما (جان افزا) چیست و چه فوایدی دارد؟

شما می توانید این قارچ را به صورت خام تهیه کنید و تکه هایی از آن را به صورت دمنوش، به مدت 15 دقیقه یا در صورت تمایل 1 تا 3 ساعت دم کرده و میل نمایید، یا اینکه پودر آسیاب شده این قارچ را درون کپسول (1 گرمی) ریخته و 2 عدد در طول روز (بعد از وعده غذایی) مصرف کنید. بهترین زمان مصرف دم کرده گانودرما پیش از وعده صبحانه می باشد. 

 

هم چنین می توانید از چای ها و قهوه های آماده گانودرما استفاده کنید. چای گانودرما (چای ریشی) و هم چنین قهوه گانودرما این روزها بیشترین تعداد مصرف کنندگان را به خود اختصاص داده اند. بهترین روش مصرف قهوه گانودرما می باشد، شما می توانید از قهوه های گانودرما آماده استفاده کنید یا اینکه مقداری از پودر گانودرما را به قهوه خود اضافه کنید. (مصرف آن بیش از یک بار در روز توصه نمی شود).

 

خواص کلی قارچ گانودرما

تقویت سیستم ایمنی بدن

مبارزه با سرطان

مبارزه با افسردگی

مبارزه با عفونت و التهاب

بهبود سلامت قلب

کنترل چربی خون

کمک به کاهش وزن

کنترل  پسوریازیس

جوان سازی پوست

جلوگیری از ریزش مو

درمان آکنه (مصرف مقدار مشخص)

 

عوارض احتمالی و مضرات قارچ گانودرما

قارچ گانودرما (جان افزا) چیست و چه فوایدی دارد؟

همان طور که می دانید افراط و زیاده روی در مصرف هر چیزی عوارضی را هم به دنبال دارد. قارچ گانودرما نیز در صورت مصرف بیش از حد می تواند دارای مضراتی برای بدن باشد. مصرف این قارچ به زنان باردار و کسانی که زخم معده دارند توصیه نمی شود، اگر از داروی های کنترل فشار خون یا غلظت خون استفاده می کنید در مصرف قارچ گانودرما احتیاط کنید، زیاده روی در مصرف این قارچ آکنه را تشدید می کند. 

 

اختصاصی از بخش سلامت مجله پارس ناز