پارس ناز پورتال

قانون موثر 1440 در مدیریت زمان در زندگی

قانون موثر 1440 در مدیریت زمان در زندگی

قانون موثر 1440 در مدیریت زمان در زندگی 

شما می توانید با بهره گیری از قانون 1440 در زندگی خود تغییراتی کوچک بوجود آورید که نتیجه هاي بزرگی به همراه دارند و زندگی شما را بهتر خواهند نمود. موضوع ۱۴۴۰ چیست؟ مدیریت زمان چقدر در زندگی اهمیت دارد و چه ارتباطی با این عدد جادویی دارد؟ در این نوشتار به شما می گوییم.

 

زمانی که من “امتحان شیوه‌ي مدیریت زمان ” را ایجاد کردم، هدفم این بود به مردم کمک کنم تا راز دو عامل تسلط بر بهره‌وری‌شان را درک کنند: (۱) بدانند چه کار انجام دهند، و (۲) چگونه آن کار را انجام دهند. قریب به اتفاق پاسخ‌هایي که دریافت کردم به نوعی شبیه به این بود “لطفاً فهرستی از نکته‌هاي مربوط به زمان را به من بدهید تا بتوانم کارهای زیادی را انجام دهم”.

 

جادویی

اما چه می‌ شود اگر راز بهره‌وری نهایی یک نکته، تاکتیک، یا مهارت نباشد؟سال‌ها پیش زندگی‌ام زمانی که یک ظهور از غیب در زمان داشتم تغییر کرد، و این‌گونه شد که اتفاق افتاد.یک پرسش چهار کلمه‌اي تحولی در من ایجاد کرد” یک دقیقه وقت دارید؟”.

 

من مؤسس و رییس یک شرکت فناوری با رشد سریع بودم، که هر سال درآمدش دو برابر میشد و همراه با آن تمام چالش‌هاي مربوطه هم دو عمده می‌شد: استخدام، فروش، راه‌اندازی محصولات، افزایش بودجه، و خیلی چیزهای دیگر. اشتیاق “فرو نشاندن” این اوضاع، به ویژه وقتی که صدای ضربه‌ي در دفتر کارم به گوش می رسید و متعاقب آن می‌شنیدم “یک دقیقه وقت دارید؟”، چند برابر می‌شد.

 

مشکل از افرادی نبود که از من مشاوره یا کمک می‌خواستند. من به سیاست در باز معتقدم. می‌خواستم خوب و کمک‌کننده باشم. شاید بعضی بگویند من تمام جزییات را مدیریت میکنم که افراد را تشویق میکند به دفعات برای بازرسی امور به من مراجعه کنند.

 

بزودی هر روز من با اولویت‌ها و مشکلات دیگران صرف شد، به‌طوری‌که جلسات یک‌دقیقه‌اي به ۳۰ دقیقه یا اکثر تبدیل شد. اولویت‌هاي من- اولویت‌هاي استراتژیک شرکت- با جزر و مد مداوم “یک دقیقه وقت دارید”ها، محو شد.بالاخره، یک ۱۴۴۰ بزرگ را روی یک قطعه کاغذ چاپ گرفتم و آن را پشت درِ دفترم نصب کردم.بدون هیچ کلمه‌ي دیگری. هیچ توضیحی. فقط “۱۴۴۰” با فونت اریال (Arial)، بولد، با اندازه‌ي فونت ۳۰۰.

 

در هر روز ۱۴۴۰ دقیقه وجود دارد.

در درجه‌ي اول، آن علامت ۱۴۴۰ به معنای یک یادآوری کننده‌ي مداوم به من بود که زمان با ارزش‌ترین دارایی من هست. هر باری که به اتاق خودم وارد میشدم آن یادآوری‌کننده‌ي بزرگ را می‌ دیدم. تیک، تیک، تیک. نمی‌خواستم از دقیقه‌هاي خودم غافل باشم.

 

اما ‌چنین چیزی وقتی افراد پشت در می‌ایستادند و می‌پرسیدند ” یک دقیقه وقت دارید؟” و من می‌ گفتم بله اتفاق می افتاد، چون انها بی‌درنگ می‌پرسیدند”موضوع۱۴۴۰ درمورد‌ي چه چیزی هست؟”.توضیح می‌دادم این یک یادآوری‌کننده‌ي ساده درمورد‌ي ارزش زمان به من و چگونگی نیاز به سرمایه‌گذاری عاقلانه‌ي هر دقیقه از روزم هست.

 

همه ي وقت فکر می کردم این نشانه را برای خودم ساخته ام، اما ناگهان طول جلسات “یک دقیقه وقت دارید” کوتاه‌تر شد. کارمندان شروع به حل مشکلات خودشان کردند. انها یاد گرفتند تا به جای اجازه گرفتن، طلب بخشش کنند. یک فرد توضیحات من را شنید و جواب داد”میدونی چیه، دیگه نیاز به صحبت بیش‌تر نیست، می‌تونم صبر کنم تا جلسه‌ي تیم دوشنبه برگزار شود”.

 

ابزار مدیریت زمان نهایی: ذهنیت شما

مهم‌ ترین و تنهاترین چیزی که به زمان و بهره‌وری مربوط میشود یک تاکتیک یا شگرد نیست- تغییر ذهنیت هست.میلیونرهای مستقل، ورزشکاران المپیک، دانش‌آموزان معدل الف و دیگر افراد به شدت پیروز درمورد‌ي زمان متفاوت فکر می‌ کنند. آن ها زمان را متفاوت تجربه میکنند.

 

پول از دست میرود و دوباره به‌دست می‌ آید. دوستان نزدیک اغلب میروند و دوستان اخیر جایگزین‌شان میشوند. میتوانیم بیمار شویم و سلامتی را دوباره به‌دست بیاوریم، و اگر مریضی ما واقعاً به ایستگاه آخر رسیده هست از لحاظ احساسی ویران‌کننده هست زیرا زمان بسیار کمی باقی مانده هست.

 

زمان بی‌همتا یا منحصر به فرد هست. هیچ‌گاه نمیتوانید زمان را از دست بدهید و دوباره به‌دست آورید. نمی‌ توانید زمان را مصرف کنید و بروید بیرون و زمان بیش‌تری کسب کنید. نمی‌ توانید آن را بخرید، اجاره کنید یا قرض کنید. زمان مهمترین دارایی ما هست.

 

به این فکر کنید چه قدر به پول خود اهمیت می‌ دهید. به پول خیلی فکر میکنید، زمان را صرف این میکنید تا یاد بگیرید چگونه آن را سرمایه‌گذاری کنید، و هر چه را لازم باشد انجام می‌ دهید تا از آن محافظت کنید. هیچ‌وقت کارت خودپرداز بانکی و رمز آن را به افرادی که نمی‌شناسید نمیدهید، یا کیف جیبی پر از پول و مدارک خود را وقتی در مکانی عمومی نشسته‌اید ول نمی‌ کنید و بروید.

 

و با این حال، ما معمولاً کم‌تر درمورد‌ي زمان خود فکر میکنیم. چند بار زمان خود را رایگان به افرادی می‌ دهید که به‌ندرت می‌شناسید فقط برای این‌که انها میخواهند عقیده‌ي شما را بدانند، یا “ایده‌اي را شما بگویید”، یا حتی بدتر، فقط به “شبکه‌ي” انها بپیوندید.

 

چرا دقایق از ثانیه‌ها مهم‌تراند.

عدد جادویی که میتواند زندگی شما را تغییر دهد ۱۴۴۰ هست. دریابید که فقط ۱۴۴۰ دقیقه در یک روز وجود دارد. شما هیچ‌گاه انها را پس نخواهید گرفت.چرا من روی ۸۶۴۰۰ ثانیه‌ي یک روز تمرکز نمی‌ کنم؟ زیرا ثانیه‌ها به آسانی میتوانند از دست بروند. اما دقایق…

 

تنها به تمام چیزهایی فکر کنید که می‌ توانید در یک دقیقه صرف کنید! میتوانید یک متن تشکر بنویسید، ۳۰ بشین پاشو انجام دهید، ایده‌ي خوبی داشته باشید، یک نفس آتشین یوگا انجام دهید، یا خود را به یک غریبه معرفی کنید. وقتی از اعضای صفحه‌ي فیس‌بوک خود پرسیدم چگونه می‌ توانم یک دقیقه‌ي خود را صرف کنم، پاسخ‌هاي خلاقانه‌ي انها شامل اینها بود:

 

مادرت را بغل کن

گربه‌ ات را نوازش کن

یا دلت بشکند یا دل کسی را بشکن

موسیقی بنواز

گزارش هرروز بنویس

سیب بخور

یک لیوان آب بنوش

یادداشتی به فردی که به او فکر میکنی بفرست

نماز بخوان یا مراقبه انجام بده

زیر آفتاب بایست

سه چیز راکه سپاسگزار آن هستی بنویس

برای ترک سیگار تصمیم بگیر

عذر خواهی کن

عکسی بگیر که به خاطره تبدیل شود

قسمتی از برنامه‌ي خود را انجام بده

 

افرادی که در سطح بالایی پیروز میباشند عبور و گذشت زمان را احساس می کنند. آن ها ظرفیت هر دقیقه را میدانند و هزینه‌ي “از دست دادن” حتی یک دقیقه را نیز می‌ دانند.

 

وقتی صبح از خواب بیدار میشوید و شروع میکنید شمارش معکوس هرروز را احساس کنید-۱۴۴۰، ۱۴۳۹، ۱۴۳۸ و… – طفره و تعویق از بین میرود، گفتن “نه” به دیگران و “بله” به خودتان آسان می‌ شود، تمرکز آسان و بی‌دردسر می شود و بهره‌وری شما افزایش خواهد یافت و مدیریت زمان در زندگیتان میسر می شود.زندگی شما چگونه تغییر می‌یافت اگر هر روز و تمام روزها ۱۴۴۰ دقیقه‌ي خود را به درستی احساس میکردید.