پارس ناز پورتال

قاچاق کالا در ایران و قوانین سردرگم

قاچاق کالا در ایران و قوانین سردرگم

قاچاق کالا در ایران و قوانین سردرگم 

با این که مسئولین مدام از مبارزه با قاچاق کالا در ایران صحبت می کنند اما در واقعیت و عمل هیچ کاری از آن ها ساخته نیست. قرار بود از روز گذشته طرح مبارزه با قاچاق کالا به اجرا برسد اما این طرح دولت نیز به سرانجامی نرسید و هنوز شروع نشده، خاتمه یافت تا همچنان اقدام موثری در جهت جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها انجام نگرفته باشد.

 

چندی پیش مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارد بازار امین حضور شدند و به فروشندگان لوازم خانگی اولتیماتوم دادند تا برای تمامی اجناس فاکتور تهیه کنند. کسبه امین حضور 15 روز فرصت داشتند تا برای کالاهای خود فاکتور تهیه کنند و در غیر این صورت از 15 مهر ماه کالاهای بدون فاکتور از فروشگاه‌ها جمع‌آوری می‌شد.

 

اما این طرح نیز با شکست مواجه شد چرا که نه تنها از عرضه کالای قاچاق جلوگیری نکرد بلکه برخی از سودجویان با کاهش فروش محصولات در بازار، قیمت‌ها را افزایش دادند.رئیس اتاق اصناف ایران از این طرح و عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا انتقاد کرد و گفت که تنها 5 درصد از فروشگاه‌ها کالاهای قاچاق را عرضه می‌کنند.

 

علی فاضلی به ورود کالاهای حرام به ایران نیز واکنش نشان داد و اظهار کرد:متأسفانه کالاهای حرام مانند مشروبات الکلی به صورت سازمان یافته وارد کشور شده و به فروش می‌رسد و برخورد محکمی نیز با آن صورت نمی‌گیرد. بنابراین این حرف که اصناف، قاچاق کالا را انجام می‌دهند درست نیست و در صورت ادامه یافتن نسبت به آن عکس‌العمل نشان خواهیم داد.

 

وی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار امین حضور بیان کرد که اگر در برخی از طرح‌ها کار به درستی انجام نشود موجب بالا رفتن قیمت به خصوص در اجناس خارجی خواهد شد.

 

مبارزه با قاچاق کالا به اصناف واگذار شد

انتقادات و واکنش‌ها ادامه داشت تا جایی که جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد و اصناف مسئولیت نظارت بر قاچاق کالا را بر عهده گرفت. بر این اساس اتحادیه‌ها در صنف خود به مبارزه با قاچاق کالا می‌پردازند و بدین ترتیب نظارت بیشتری بر روی فروشندگان صورت می‌گیرد.

 

 به گزارش پارس ناز بار دیگر طرح ضربتی دولت برای مبارزه با قاچاق کالا بی سرانجام ماند و تنها موجب محدودیت عرضه و گران شدن اجناس شد. اینکه یک طرح ضربتی شروع شده و پس از مدت کوتاهی متوقف می‌شود، چیز جدیدی نیست و در سال‌های اخیر بارها شاهد این اتفاق بودیم. این موضوع توسط اصناف مطرح شده بود

 

که دولت باید مبارزه با قاچاق را از مرزها شروع کند اما تا کنون نه در مرزها و نه در سطح شهر سیاست درستی اجرا نشده و بیشتر طرح‌ها نیمه تمام باقی ماندند.رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به طرح جمع آوری کالای قاچاق از فروشگاه‌ها اعلام کرد که اجرای این طرح با ایراداتی روبه‌رو بود و با واگذاری آن به اتاق اصناف این مشکل برطرف خواهد شد. هیچ واحدی به اندازه اصناف به مسائل مربوط به کالاها اشراف ندارد.

 

در 3 میلیون بنگاه صنفی موجود، 850 هزار بنگاه در حوزه تعمیر و نگهداری و 650 هزار واحد در حوزه تولید فعالیت دارند و یک میلیون و 200 هزار واحد صنفی نیز دارای پروانه فعال هستند که هیچ یک از این واحدها نقشی در قاچاق کالا ندارند.

 

از سوی دیگر رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز اعلام کرد که طرح مبارزه با قاچاق کالا رها نشده، اما دیگر با بگیر و ببند با فروشگاه‌ها برخورد نمی‌شود و قرار است عرضه‌کنندگان اصلی تحت پیگرد قرار بگیرند. محمد طحان پور در ادامه بیان کرد که اتحادیه‌ها بیشترین اطلاع را از وضعیت بازار دارند و بهتر می‌توانند

 

این افراد را شناسایی کنند. تا کنون نیز این اتحادیه‌ها کمک زیادی برای پیدا کردن انبارهای کالاهای قاچاق به نیروی انتظامی کرده‌اند. به گفته طحان پور بازرسان اصناف و اتحادیه‌ها به صورت نامحسوس از فروشگاه‌ها بازرسی می‌کنند و تمامی فروشندگان موظفند که برای کالاهای موجود در مغازه خود فاکتور داشته باشند.