پارس ناز پورتال

قرص استامینوفن را زیاد از حد مصرف نکنید

قرص استامینوفن را زیاد از حد مصرف نکنید

قرص استامینوفن را زیاد از حد مصرف نکنید 

در میان همه جوامع قرص استامینوفن مصرف زیادی دارد و بعنوان مسکن پر مصرف به شمار میرود.اما بیشترین دلیل مسمومیت ها هم به دلیل مصرف همین استامینوفن است. آیا می دانستید که مصرف بیش از حد استامینوفن یکی از اصلی ترین دلایل مسمومیت در سراسر دنیا بشمار می رود.

 

هر سال مسمومیت با استامینوفن ۰۰۰،۵۶ اتاق اورژانس را اشغال کرده ، ۰۰۰،۲۶ مورد بستری را به خود اختصاص داده و ۴۵۸ مرگ ، به دلیل عدم توانایی کبد در سم زدایی ، را در بر دارد.

 

به طور متوسط سالانه یک میلیارد دلاربه تولید فقط تیلنول ( نوعی استامینوفن ) اختصاص داده می شود. تولید کنندگان آن تبلیغات بسیاری در زمینه ی بی خطر بودن استامینوفن انجام می دهند و به دلیل دسترسی آسان تقریبا اکثر مردم از بی ضرر بودن استامینوفن مطمئن هستند و از این موضوع که میزان مصرف بالای آن مرگبار خواهد بود ، اطلاع چندانی ندارند.

 

از آنجایی که علایم مسمومیت با استامینوفن تا حد زیادی به سایر بیماری های شایع شباهت دارد ، تشخیص مسمومیت معمولا تا چندین ساعت امکان پذیر نخواهد بود. تشخیص زودهنگام مسمومیت استامینوفن برای جلوگیری از سمیت کبد و تخریب آن ، لازم و ضروری است.

 

مثل مصرف بیش از اندازه ی آسپرین و یا ایبوپروفن ، استامینوفن هم می تواند در صورت مصرف مقدار زیاد به تخریب کبد ، کما و حتی مرگ منجر شود.

 

استامینوفن چیست؟

استامینوفن یکی از درمانهای درد است که در هر داروخانه و نسخه ای به راحتی به عنوان داروی مسکن دیده می شود. بنابراین استامینوفن برای از بین بردن تب و درد مورد استفاده قرار می گیرد و در اندازه مناسب ، مصرف آن بی خطر به نظر می رسد.

 

استامینوفن یک داروی مسکن و ضد تب است ، زیرا درد را از بین برده و به کاهش درجه حرارت بدن کمک می کند. هرچند کارایی استامینوفن در این زمینه را تقریبا همه می شناسند ، این دارو می تواند در کاهش تولید پروستاگلاندین ها در مغز ( ترکیبات شیمیایی که موجب ورم و التهاب می شوند ) موثر باشد.

 

استامینوفن همچنین برای درمان درد ناشی از ورم مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد اما در درمان ریشه ای مشکل موثر نخواهد بود.

 

استامینوفن کدئین ترکیبی از مخدر و داروی مسکن است که روی سیستم عصبی و مغز برای کاهش درد کار می کند. استامینوفن کدئین را نباید با سایر داروهای حاوی استامینوفن موجود در داروخانه ها مصرف کنید.

 

به طور کلی استامینوفن ، اگر در مقدار مناسب آن مصرف شود ، عوارض جانبی در بر نخواهد داشت. حساسیت های جدی نسبت به استامینوفن بسیار نادر است ، اما از جمله علایم آن می توان به ورم صورت ، زبان و گلو ، خارش ، سرگیجه ی شدید و مشکلات تنفسی اشاره کرد.