پارس ناز پورتال

چرا لثه های دهان خونریزی می کنند؟

چرا لثه های دهان خونریزی می کنند؟

چرا لثه های دهان خونریزی می کنند؟ 

خونریزی از لثه ممکن است در اثر عوامل زیادی رخ دهد که بیشتر آن به خاطر مسواک زدن است که افراد درباره آن سوال دارند. خونریزی لثه هرگز امر نرمالی نیست و در واقع یک نشانه خطر برای بیماری لثه می باشد که از تشکیل باکتری و پلاک بر روی دندان نشات می گیرند. بدون شک هیچ کدام از شما دوست ندارید بیماری لثه داشته باشید چون باعث ویرانی در دهان (ریزش لثه) و بدن (بیماری های قلبی) می شود.

 

دلیل خونریزی لثه تنها مسواک زدن خشونت آمیز نیست. بلکه خیلی چیزها می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند. از جمله دلایل این مشکل موارد زیر می باشد که به طور خلاصه شرح کوتاهی داده ام:

 

دندان ها را درست مسواک نزده اید

باکتری ها تنها در طول مدت ۲۴ ساعت می توانند در لثه التهاب ایجاد کنند. بنابراین اگر خوب مسواک نزنید و درست از نخ دندان استفاده نکنید ممکن است لثه ها دچار خونریزی شوند. بنابراین این بار کمی آهسته تر و با حوصله تر مسواک بزنید تا تمام قسمت های دندان تمیز شود و خونریزی لثه ها متوقف شود اما اگر باز هم با وجود درست مسواک زدن خونریزی لثه ها متوقف نشد حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

 

هورمون ها ثابت نیستند

وقتی سطح هورمون ها ثابت نباشد (به عنوان مثال در دوره بلوغ، بارداری، عادت ماهانه و یا ئسگی) به پلاک های دندان که باعث خونریزی لثه می شوند حساس تر می شویم. بنابراین باید در طول این دوره ها توجه بیشتری به دندان ها نشان دهید. به عنوان مثال بیشتر از نخ دندان استفاده کنید یا دهان را به خوبی بشوئید.

 

استرس، کم خوابی و غذای نامناسب

خونریزی لثه معمولا در دانش آموزانی که غذای کافی و ناسب نمی خورند، تا دیروقت بیدار می مانند و به خاطر تکالیف شان استرس دارند بیشتر ایجاد می شود زیرا تمام این مشکلات روی توانایی بدن برای مبارزه با التهاباتی که در اثر ایجاد باکتری ها در دهان بوجود آمده اند ضعیف می کند. پس از دندان های تان با برنامه غذایی مناسب (پروتئین، سبزیجات، ویتامین C و D) و مصرف مولتی ویتامین به خوبی مراقبت کنید.

 

مصرف برخی داروها

داروهای ضد افسردگی و فشار خون باعث خشکی دهان می شود و کمبود بزاق نیز منجر به تکثیر باکتری در دهان می شود. بنابراین لثه ها قرمز، ملتهب و دچار خونریزی می شوند. اگر احساس کردید علت التهاب و خونریزی لثه ها مصرف این داروهای خاص است به پزشک مراجعه کنید تا محصولاتی که مشکل خشکی دهان را رفع می کنند به شما تجویز کنند.

 

شاید مشکلی جدی تر از موارد قبلی وجود داشته باشد

بیماری های مزمن مثل دیابت، سرطان خون و ایدز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و منجر به التهاب و خونریزی در لثه ها می شود. اگر بیشتر از چند هفته متوجه خونریزی در لثه ها شدید حتما به پزشک برای چکاپ مراجعه کنید.