پارس ناز پورتال

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن 

در اینبخش با راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن آشنا میشویم. لذت بخش کردن یک سفر کار سختی نیست و می تواند خستگی رسیدن تا مقصد رابه خاطرات خوب تبدیل کند. امروز راهکارهای مفید و همچنین توصیه هایي ایمنی جاده اي را مرور میکنیم کـه دانستن انها می تواند لحظات خوش و ماندگاری را برای تان ثبت کند. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

کوتاه بیایید

همیشه در جمعی کـه باهم سـفـر مـی‌کـنند، اختلاف‌نظر و سلیقه هست؛ یکی دوست دارد زود بخوابد، ‌یکی دیر. یکی میـــخواهد غذا بخورد اما آن‌یکی گرسنه نیست. اگر می خواهید بشما خوش بگذرد،‌ تابع نظر جمع باشید. این بـه این معنی نیست کـه برای سلیقه‌ خودتان ارزشی قائل نباشید؛ حرف و نظرتان را بگویید، حتی شاید هم استقبال شد.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

ولی اگر این طور نشد لازم نیست زمین و آسمان رابه هم بدوزید! از چیزهایی کـه مسافرت ـ مخصوصا با جمع‌هاي غیردوستانه ـ بـه آدم یاد میدهد ملاحظه‌ حال دیگران، گذشت و احترام نسبت بـه سلیقه‌ جمع و تصمیماتی اسـت کـه جمع بـه آن توافق میکند.

 

همکاری کنید

وقتی سفر میکنید، باید بـه همه ی خوش بگذرد؛ نباید یکی خسته شود تا بقیه خوش بگذرانند. اگر خانوادگی در حال سفر هستید هوای مادر و همسر را بیشتر داشته باشید. اگرهم کـه با دوستان در حال سفرید، بازهم حواس‌تان باشد کـه یک نفر بیشتر از بقیه خسته نشود.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

بین خودتان تقسیم کار کنید و بپذیرید کـه هرکس وظیفه‌اي داشته باشد؛ یکی مسئول خرید باشد، یکی دو نفر غذا بپزند، یکی ظرف‌ها را بشوید، یکی هم کـه هیچ کدام از این کارها ازش برنمی‌آید در سفره انداختن و جمع کردن کمک کند. علاوه‌بر اینکه باید در سفر روحیه‌ همکاری‌تان را تقویت کنید، مسئولیت‌پذیری‌تان نسبت بـه اطرافیان و خودتان را هم بالا ببرید. این طوری هم باری از روی دوش دیگران برداشته‌اید و هم خودتان.

 

از مسیر لذت ببرید

از لحظه‌لحظه‌ سفر باید نهایت استفاده را کرد، لحظه‌هایي کـه شاید هیچ‌وقت دیگر تکرار نشود. اگر در مسیر بـه جایی رسیدید کـه می شود توقف کرد، حتماً اینکار را بکنید؛ اگر جاده را بند نمی‌آورید، کمی آرام‌تر برانید تا از جاده هم استفاده کنید. تخت‌گاز رفتن و دو ساعته بـه مقصد رسیدن قدیم‌ترها کـه امکانات نبود مد بود، نه هم اکنون!

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

امروز، سلانه‌سلانه پیمودن و غرق لذت شدن رو بورس اسـت. میگویید نه؟ امتحان کنید! دو ساعت بعد از اینکه از خانه راه افتادید حتماً جایی توقف کنید و چیزی بخورید. موسیقی‌هاي خوب انتخاب کنید و گوش بدهید؛ یادتان نرود کـه در سفر هستید، چیزی گوش ندهید کـه دپ بزنید!

 

رانندگی را تقسیم کنید

رانندگی همین‌طوری‌اش کار زیاد سهولت نیست، چـه برسد بـه اینکه در جاده هم باشد. رانندگی، حواس جمع و دقت زیاد میـــخواهد. راننده نباید خوابش بیاید؛ راننده نباید برای رسیدن بیش از اندازه عجله داشته باشد؛ نخستین چیزی کـه باید در رانندگی‌هاي جاده‌اي رعایت کرد، رانندگی امن و مطمئن اسـت.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

یعنی اینکه هرجا راننده پایش خسته شد، گوشه‌اي توقف کند و پیاده شود و راه برود یا اگر خوابش می آید چندساعتی سفر را متوقف کند تا بخوابد یا طوری برنامه‌ریزی کند کـه وادار نباشد وقت‌هایي کـه عادت بـه خواب و چرت‌زدن دارد را رانندگی کند و بجای سردرآوردن از تخت هتل، از تخت بیمارستان سردربیاورد. اگر کسی دیگر هم می تواند جای شـما رانندگی کند، نوبتی رانندگی کنید.

 

در طول رانندگی یک آدم خواب‌آلود را کنار دست‌تان ننشانید. نشستن کسیکه همه ی‌اش سایلنت اسـت و چشم‌هایش مثل گارفیلد دنبال بالش و پتوست، اگر کنار راننده بنشیند خیلی خطرآفرین اسـت! مواظب باشید ازآن‌طرف بام هم نیفتید؛ اگر جانتان را دوست دارید، یکی کـه روی صندلی‌اش بند نمی شود و یک لحظه آرام و قرار ندارد را هم کنار راننده مستقر نکنید! ممکن اسـت آن قدر راننده را بخنداند کـه دیگر هیچ‌وقت جایی را نبیند!

 

دست پر باشید

قبل از اینکه برسید آمار جاهای دیدنی، آدم‌هاي مشهور، محصولات فرهنگی و آداب و رسوم آن‌جا را در بیاورید. اگر قبل از سفر، در مورد مقصد اطلاعاتی کسب کنید، قدرت تصمیم گیری‌تان خیلی بیشتر میشود. اگر مقصد را بشناسید می توانید بدون معطلی سراغ جاهای دیدنی، مراکز فرهنگی و تفریحی‌اش بروید.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

نقشه‌ راه هم داشته باشید کـه رویش همه ی‌ جاده‌هاي اصلی و فرعی پیدا باشد و بشود فهمید از فلان نقطه تا نقطه‌ دیگر چند کیلومتر راه اسـت. اخبار جاده‌ها را هم خوب پیگیری کنید؛ نکند جاده‌اي بسته باشد، یک طرفه شده باشد یا هر اتفاق دیگری کـه شـما را در جاده معطل کند.

 

یادداشت بردارید

از وقتی راه می افتید تا بـه مقصد برسید و برگردید، اتفاقات زیادی می‌افتد کـه مسلما همه ی‌اش تا ابد در ذهن شـما نمی ماند. یک مداد و یک دفترچه یادداشت داشته باشید کـه نت بردارید. مسیر سفر و توقف‌گاه‌ها را بنویسید. اتفاقات جالب توجه مسیر و توقف‌گاه‌ها را بنویسید، مسایل و مشکلات و اتفاقات و حرف‌هاي خنده‌دار را جایی یادداشت کنید.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

از آداب و رسوم مردم آن ناحیه، غذا هاي محلی‌شان، پوشش و… یادداشت‌برداری کنید. خوب اسـت اگر میتوانید از مناظر بین راه هم عکس تهیه کنید. وقایع را عدد گذاری کنید و پراکنده ننویسید. وقتی بـه خانه برگشتید در نخستین فرصت، با حوصله بنشینید و همه ی را منظم کنید. نسبت بـه محصولات فرهنگی آن منطقه بی‌تفاوت نباشید.

 

نقشه یا کتاب راهنمایی از مناطق دیدنی آن‌جا تهیه کنید؛ اگر آن‌جا با گویش یا لهجه‌ خاصی صحبت می کنند حتماً برای یادگاری هم کـه شده، یک سی‌دی ترانه‌هاي فولکلور آن‌جا را پیدا کنید و با خودتان بـه خانه بیاورید. وقتی گذر زمان شامل حال سفر بشود، این نوشته‌ها و عکس‌ها یادآور خوبی از خاطرات سفر اسـت.

 

بهداشتی باشید

رعایت بهداشت در سفر کار سختی ا‌ست، بـه هرحال خانه‌ خود آدم کـه نیست. در طول سفر و جاده، مایع شوینده‌ دست همراه داشته باشید و علاوه بر آب برای خوردن مقداری هم برای شستن دست با خود همراه داشته باشید. فکر نکنید کـه این کارها سوسول‌بازی ا‌ست و با دست کثیف غذاخوردن یک حال مضاعفی دارد، نه‌خیر، اصلا هم این طور نیست.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

وقتی بیمار شوید ودر برنامه‌ سفر همه ی‌ را دچار استرس کنید حالتان جا می آید و دیگر هوس نمیکنید با دست کثیف از ده فرسخی غذا هم رد شوید. مسواک و خمیردندان همیشه همراه آدم هستند، ولی طبق معمول محض پز و افه‌ تمیزی و بچه مثبتی استفاده میشوند. شـما اینکار را نکنید!

 

روزی یکی دو بار استفاده کنید، ضرر کـه ندارد هیچ خیلی هم فایده دارد. حمام را همدست کم نگیرید. در سفر کـه فعالیت آدم از حد معمول بیش‌تر اسـت، روزی یکبار اکیدا توصیه می شود. حمام‌هاي طولانی کـه دو ساعت و نیم خودتان را بشویید نه! در واقع یک دوش مختصر بگیرید. بعد از حمام هم سعی کنید لباس‌هایتان را عوض کنید.

 

سبک سفر کنید

چـه خبر اسـت؟ پنج جفت کفش، ٤ دست کت و شلوار، هفت‌تا شال و روسری… مهمانی کـه نمی روید! فقط برای بچه‌ها باید همه ی‌چیز برد؛ چند دست لباس بیرون، چندین دست لباس خانه، وسیله بازی، حمام و داروهای ساده مثل قرص‌هاي سرما خوردگی و ضدحساسیت.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

اگر قرار اسـت خودتان آشپزی کنید، وسایل آشپزخانه، مثل یک قابلمه، یک ماهیتابه و یک سبد حتماً همراهتان باشد. بـه تعداد نفرات هم کـه ظروف غذاخوری احتیاج دارید. بهترین حالت سفر کـه بـه آدم اتفاقا خیلی هم خـوش مــی‌گـذرد، ‌سفرهایی فقط با یک کوله‌پشتی ا‌ست.

 


 

خطرات جاده‌ ای در سفر و روش‌ های پیشگیری از آن‌ ها

عوامل بسیاری در رخ دادن تصادفات دخیل هستند، مهم ترین آن ها دلایل انسانی مانند خواب‌آلودگی و بی‌توجهی بـه نکات ایمنی در رانندگی اسـت؛ مـا سراغ محمد پوراکرامی، رئیس اداره توان‌افزایی سازمان امدادونجات و مدرس درجه یک نجات در حوادث جاده‌اي رفته‌ایم تا با عوامل موثر در تصادفات و روش‌هاي پیشگیري ازآن آشنا شویم.

 

در هنگام مواجهه با تصادفات چگونه برخورد کنیم

زمانی کـه با صحنه تصادفی مواجه می شوید، در نزدیکی مکان تصادف اتومبیل خودرا پارک نکنید، بلکه بـه مکانی با فاصله بیشتر و با امنیت بالاتر توقف کنید. در شانه جاده پارک کنید و فضایی را برای ماشین نیروهای امدادی بـه وجود بیاورید تا بتوانند بـه اسانی بـه صحنه تصادف برسند. نکته بعدی این اسـت کـه بلافاصله با عدد ١١٢، ١١٠ و ١١٥ تماس بگیرید و تقاضای کمک کنید.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

این عدد‌ها مربوط بـه تیم‌هاي عملیاتی و امدادی هستند کـه اطلاع‌ رسانی و هماهنگی خوبی نیز بین خودشان انجام می دهند. این تیم‌ها تقریباً بین ١٠ تا ٢٠ دقیقه بـه صحنه حادثه می رسند. سعی کنید بـه وسیله مثلث خطری کـه در اتومبیل همراه خود دارید دیگران را از حادثه بـه وجود آمده مطلع کنید تا سبب حوادث ثانویه نشوید. از این‌جا بـه بعد کاری کـه مردم می خواهند انجام دهند تخصصی‌تر می شود.

 

اگر در جاده با چنین شرایطی مواجه شدید پرس وجو کنید تا ببینید در بین افراد دیگر فردی کـه دکتر یا پرستار باشد وجوددارد یا نه. یا فردی از نیروهای هلال‌احمر هست تا بتواند کمک کند. اگر چنین افرادی باشند می توانید از انها کمک بگیرید. کیف کمک‌هاي اولیه دراین شرایط می تواند بسیار مفید باشد. اگر این کیف را همراه خود دارید در اختیار این افراد قرار دهید.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

صحنه‌هاي تصادف متفاوت هستند. ممکن اسـت افرادی کـه دچار آسیب و مصدومیت شده‌اند، درجات متفاوت آسیب‌دیدگی را داشته باشند. در برخی تصادفات افراد هوشیار هستند و تنها مشکل شکستگی دست و پا دارند. اما زمانی اسـت کـه با مصدومیت‌هاي شدید و ترومایی مواجه میشوید، خارج کردن مصدوم بدون تجهیزات لازم بسیار خطرناک اسـت و می تواند باعث مرگ مصدوم شود.

 

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث جاده‌ ای

راننده نقش اصلی را در بحث جلوگیری از تصادفات جاده‌اي دارد. رانندگی سالم و ایمن در کاهش حوادث بسیار موثر اسـت. هنگام رانندگی نقاط کور را مد نظر داشته باشید. عده اي از ماشین‌ها نقاط کوری دارند کـه میتوانند سبب حوادث جاده‌اي شوند. چنین ماشین‌هایي باید حتماً از چراغ‌هاي راهنمای خود هنگام دورزدن‌ها استفاده کنند. در نقاط کور خودروهایی همچون اتوبوس‌ ها، تریلی‌ ها و کامیون‌ ها رانندگی نکنید.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

زمانی کـه در نقاط کور خودرو هـای دیگر قرار میگیرید، دیده نمیشوید و همین عامل تعداد زیادی از تصادفات می شود. شـما بـه‌عنوان راننده باید حواس تان بـه ترافیک جاده باشد و تنها چند متر پیش ‌روی خودرا درنظر نداشته باشید. در هنگام شب با احتیاط بیشتر و سرعت کمتر رانندگی کنید. در همه ی جاده‌ها سرعت مجاز در روز با سرعت مجاز در شب متفاوت اسـت.

 

خانواده چگونه برخورد کنند تا دچار حادثه نشوند

اعضای خانواده تا حد امکان نباید با راننده صحبت کنند. زمانی کـه با راننده صحبت می‌‎کنید، باعث می شوید او نتواند تمام حواس خودرا متمرکز جاده کند. گاهی ممکن اسـت هنگام رانندگی عواملی مانند خطای دیگر رانندگان، بوق زدن‌هاي بی‌جا، نور ماشین‌ها و… سبب عصبانیت راننده شود. در چنین شرایطی خانواده نقش مهمی در آرام کردن راننده دارند.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

از سرعت مجاز تخطی نکنید و با سرعت استاندارد جاده برانید. از مسیرهای خلوت‌تر برای سفر استفاده کنید. فاصله استاندارد با ماشین‌هاي جلویی را رعایت کنید. همواره باید فرمان اتومبیل رابا دو دست بگیرید. تا حد ممکن از لاین سرعت استفاده نکنید. اگر برای شـما اتفاقی بیفتد در لاین‌هاي کنار آسان‌تر میتوانید ماشین را نظارت کنید. اگر دارای عینک و لنز هستید هنگام رانندگی همراه خود داشته باشید تا با دید بهتری رانندگی کنید.

 

در هوای مه‌ آلود و جاده‌ های لغزنده چگونه برانیم

بستگی بـه این دارد کـه مه چـه مقدار از دید شـما را می گیرد. این مه می تواند خفیف یا غلیظ باشد. دراین شرایط باید فاصله استاندارد با اتومبیل جلویی را رعایت کنید. در مه دید شـما بسیار کم اسـت، بنابر این باید سرعت اتومبیل را پایین بیاورید. حتی گاهی اوقات لازم اسـت از سرعت مجاز جاده نیز پایینتر رانندگی کنید. برای آن‌کـه دید بهتری داشته باشید حتماً چراغ‌هاي مه‌شکن را روشن کنید.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

پیش از حرکت شیشه‌ها و چراغ‌ها را تمیز کنید، زیرا در دید شـما بسیار تأثیر دارد. وسایل هشداردهنده مانند بوق، فلاشر، چراغ‌هاي راهنما باید بازدید شوند. چراغ‌ها و فلاشر را حتماً روشن کنید، زیرا باعث می شود ماشین‌هاي عقبی دید بهتری داشته باشند. نکته‌اي کـه بسیار مهم اسـت، اگر مه شدید و غلیظ بود بـه آهستگی بـه شانه جاده بروید و کاملا متوقف شوید.

 

در هوای بارانی با پدیده‌اي بنام هیدروپلنینگ مواجه هستیم. بـه معنای تشکیل لایه‌اي از آب بین لاستیک و سطح جاده. این پدیده باعث میشود اصطکاک بـه وجود نیاید و باعث سرخوردن اتومبیل میشود. همچنین وقتی سرعت اتومبیل بالا میرود بازهم اصطکاک لاستیک با سطح جاده کم می شود و سبب انحراف اتومبیل از مسیر جاده می شود.

 

تجهیزات مورد نیاز خودرو در هنگام سفر

همراه داشتن نقشه بـه‌روز، توجه بـه شارژ تلفن همراه، چراغ قوه، زاپاس لاستیک، جعبه ابزار شامل «پیچ‌گوشتی، انبردست، آچار»، کیف کمک‌هاي اولیه و کپسول آتش‌‌نشانی، از مهم ترین موارد مورد نیاز در ماشین هنگام سفر اسـت. با توجه بـه اینکه در هنگام تصادفات احتمالا با نشت بنزین و گازوییل و اتصالاتی کـه در سیستم برق ماشین اتفاق می‌افتد، مواجه هستید، کپسول آتش‌نشانی ماشین باید از ترکیب پودر- گاز باشد.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

خوراکی، بطری آب، مثلث خطر، پول نقد، کابل اتصال باتری بـه باتری را همراه خود داشته باشید، همچنین با توجه بـه شرایط آب‌وهوایی، همراه داشتن لباس گرم، پتوی مسافرتی و کیسه‌خواب نیز از وسایلی اسـت کـه میتواند در شرایط بحرانی و توقف در جاده برای شـما بسیار مفید باشد.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

بحث سوخت اتومبیل نیز هنگام مسافرت و رانندگی در جاده بسیار مهم اسـت. حجم سوخت نباید هیچوقت از نصف کمتر باشد و باید بار دیگر سوختگیری را انجام دهید. همچنین اگر قصد سفر بـه محورهای برفی را دارید کـه احتمالا شرایط خطرناکی را برای شـما بـه همراه دارد، تا بـه تجهیزات لازم و زنجیر چرخ مجهز نباشید، پلیس راه اجازه تردد رابه شـما نمیدهد.

 

کارهایی که باید برای پیشگیری از حادثه در این شرایط انجام دهیم

از سالم بودن چراغ‌ها و برف پاک خاطرجمعی حاصل کنید. منبع آب شیشه شور را نظارت کنید. از سرعت مجاز جاده پایینتر رانندگی کنید. در هنگام بارندگی بـه یک باره ترمز نکنید، زیرا سبب سرخوردن اتومبیل می شود. ترمز‌ها باید کوتاه باشد. از سبقت گرفتن دراین شرایط خودداری کنید. پیش از سفر چـه نکات ایمنی را در رابطه با اتومبیل درنظر بگیرید.

لذت بردن از سفر | راهکارهایی برای یک سفر خوب و ایمن

چکاپ ماشین باید توسط تعمیرکار انجام شود، زیرا نکات ایمنی ماشین رابه خوبی می‌شناسد و میتواند کمک بزرگی بشما کند. عده اي از مشکلات فنی اتومبیل ممکن اسـت در رانندگی داخل شهر بروز نکند، اما در جاده با توجه بـه سرعت بالاتر ماشین و آب‌وهوای متفاوت ناگهانی بروز کند و شـما را دچار مشکل سازد.

 

نکات ایمنی کـه شـما بـه‌عنوان راننده اتومبیل می توانید مورد توجه قرار دهید، چک‌کردن آب و روغن ماشین، بررسی باد لاستیک‌‌ها، تعویض روغن موتور، بررسی عاج لاستیک‌ ها، فیلتر هوا و شست‌وشوی اتومبیل اسـت. اگر فرصت شستن ماشین را ندارید حتماً شیشه‌ها و چراغ‌هاي آنرا تمیز نگه دارید، همچنین بررسی سالم بودن چراغ‌هاي اتومبیل، از مهم ترین مواردی اسـت کـه باید پیش از سفر بـه آن ها توجه داشته باشید.