پارس ناز پورتال

لزوم ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

لزوم ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

لزوم ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی 

باید بدانید که اگر 7 روز هفته خود را به کار کردن بگذارنید بازدهی شما در کل پایین خواهد آمد،شما باید به زندگی شخصی و استراحت خود نیز دقت کنید.همه ي ما شنیده‌ایم که توازن بین زندگی و کار یعنی ایجاد توازن بین دوره‌اي از زمان در مقابل یک لحظه خاص. اما از طرفی هم می دانیم که لحظات هر روز ما می توانند بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشند.

 

در حالیکه یافتن یک موقعیت مفید و انعطاف‌پذیر، برنامه‌ریزی برای رفتن به مرخصی، تغییر مکان زندگی به‌منظور کوتاه کردن فاصله منزل تا محل کار، یا به‌دلیل سپردن آن‌که این روزگار شلوغ بالاخره به اتمام می رسد، همه ي وقت جزء دغدغه‌هاي ما هست؛ اما سئوال اصلی آن هست که هم اکنون چه کاری می توانیم انجام دهیم که زندگی ما کمی بهتر شود،

 

بدون آن که تغییر خیلی زیاد‌اي در زندگی و کار خود به‌وجود بیاوریم؟ اگر مایل هستید جواب این پرسش را پیدا کنید از همین حالا این ۵ روش را امتحان کنید:

 

لازم نیست که هر روز تا غروب کار کنید

وقتی می گویند غروب شده هست، یعنی زمان دست کشیدن از کار هست. فناوری‌هاي اداری در طی سالیان جدید تغییرات زیادی کرده هست: قبلا وقتی در راه بودیم؛ مریض بودیم؛ یا در منزل به‌سر می‌بردیم راه‌هاي زیادی برای انجام کارها نبود. اما با پیشرفت فناوری این امر میسر شده هست. اما این‌که ما باید همۀ وقت} کار کنیم و اصلا نمیتوان زمانی از روز را دست از کار کشید

 

درست نیست. بعد از اتمام کار هرروز خود سعی کند زمانی را به استراحت و تمرکز روی جنبه‌هاي دیگر زندگی اختصاص دهید. بعد از چندین ساعت کار بی‌وقفه لازم هست که استراحت کرد. من برای خودم قاعده‌اي دارم: اگر کسی گوشی را برداشت و پس از سال‌ها خواست سراغ مرا بگیرد، ایرادی ندارد؛ در غیر این صورت می تواند تا شروع روز کاری بعد صبر کند.

 

وقتی دور از محل کار هستید؛ به مانیتور، ایمیل یا سایر وسایل ارتباطی نگاه نکنید

دقت به این قضیه و پایبندی به آن کار سختی هست. ما این روزها برای آن‌که زندگی خود را ساده‌تر و راحت‌تر کنیم دستگاه‌هاي زندگی و کار خود را یکی کرده‌ایم. جریان ناتمام و همیشگی دریافت ایمیل یا پیغام می تواند فرد را به مرز جنون و دیوانگی برساند. مطالعات نشان داده چک کردن دائمی ایمیل با این‌که کار ساده

 

و نه زیاد مهمی به‌نظر می رسد ولی اعتیاد‌آور هست. اگر پشت کامپیوتر خود در محل کارتان نباشید؛ ولی با این‌حال دائما در حال چک ایمیل و سایر راه‌هاي ارتباطی باشد به این معنی هست که در قطع رابطه خود با کار پیروز نبوده‌اید و با این روش نمیتوانید روی جنبه‌هاي دیگر زندگی تمرکز داشته باشید.

 

پس همین همین حالا این زنجیر را پاره کنید. به مدیر خود؛ کارمندان و همکاران بگویید اگر که شما را در محل کار پیدا نکردند برترین راه برای رابطه با شما تلفن هست.شاید کمی وحشتناک به‌نظر برسد ولی واقعا اینجور نیست. به زمان‌‌هایي فکر کنید که سعی داشتید از طریق ایمیل یا پیغام با کسی تماس داشته باشید. اگر جوابی از آن‌ها دریافت نمیکردید

 

و کارتان ضروری بود با او تماس می گرفتید یا این‌که نهایتا تا روز کاری بعدی صبر می کردید. سعی کنید عادت خود را تغییر دهید. یک زمان ۱۵ دقیقه‌اي در هنگام عصر یا اول صبح برای چک ایمیل و سایر برنامه‌ها اختصاص دهید؛ گرچه اگر که واقعا نیاز دارید چنین کاری بکنید. بعد از چند هفته احتمالا به این نتیجه می رسید که نیازی به اینکار ندارید.

 

به آخر هفته‌ها به چشم مرخصی نگاه کنید

آخر هفته یعی زمانی برای استراحت؛ بازیابی و تجدید قوا. پس وقت را هدر ندهید. یک زمان مشخصی را به‌عنوان زمان مرده خود در نظر بگیرید «مثلا ۵ بعد از ظهر روز جمعه» درست به مثل روزهای کاری هفته که ساعت ۵ بعد از ظهر کار شما تمام می شود. پس از آخر هفته خود لذت ببرید. در مقابل آنلاین شدن در جمعه شبها مقاومت کنید.

 

این عادت را کسانی گسترش دادند که دوست دارند از هفته کاری جدید جلوتر باشند. اینکار نه نیاز هست؛ نه ضروری هست و نه اصلا عملی و کاربردی هست. از عصر جمعه‌هاي خود لذت ببرید و شنبه صبح پرانرژی سر کار بروید. شاید مهمترین فایده کار نکردن در عصر جحعه آن هست که شنبه صبح با حجم زیادی از ایمیل‌ها و پیغام‌هاي افرادی روبرو میشوید که برخلاف شما نتوانسته‌اند آفلاین بمانند و از زمان استراحت خود لذت ببرند.
لزوم ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصیهمۀ وقت} خود را سرحال بیاورید

خیلی‌ها فکر می کنند باید از زمان شخصی خود در آخر هفته‌ها و یا عصر روزهای کاری صرف‌نظر کنند چون کار آن‌‌ها ایجاب میکند این‌گونه رفتار کنند. شاید برخی اوقات درست باشد. اما معنی آن؛ این نیست که هیچ‌گاه برای خود زمان نگذارید؛ همه ي وقت سعی کنید کاری کنید که سرحال بیایید. زمانی که درگیر پروژه‌هاي سختی هستید

 

طبیعی هست که هفته‌‌هاي شلوغ و پرکاری را پشت سر بگذارید. بعد از اجرای پروژه یک یا دو روز به خود استراحت بدهید. از این زمان برای رسیدن به خودتان بهره گیری کنید؛ به کارهای شخصی خود برسید یا این‌که فقط استراحت کنید و خود را بازیابی کنید. هر چقدر از خود مایه بگذارید؛‌ سازمانی که در آن کار میکنید از شما می گیرد.

 

پس هیچ‌گاه تمام انرژی خود را اختیار آن‌ها قرار ندهید. اگر هم احساس کردید که آن‌ها اکثر از سهمشان از نیروی شما بهره گیری میکنند؛ منتظر فرصت مقتضی باشید تا آن را پس بگیرید.

لزوم ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

از تحرک و پویایی برای خلاقیت و نوآوری بهره گیری کنید؛ همه ي وقت در اختیار نباشید

 به گزارش پارس ناز فناوری شکل کار کردن ما را تغییر داده و این به‌عهده شما هست که طوری از آن بهره گیری کنید که بیشترین کارایی را داشته باشد. این یعنی فکر کردن دوباره به پویایی و تحرک. زمانی که در سفر هستید یا نیاز دارید به مکانی فرار کنید که هم ساکت‌تر هست؛ و محیط کمتر تمرکز شما را از بین می برد راحت‌تر می توانید

 

خود را برای پروژه بعدی آماده کنید؛ شاید هم باید کار ناتمامی را تمام کنید اما به علت آن‌که مجبور هستید محل کار را زودتر ترک کنید تا فرزندتان را از مدرسه بردارید این امر میسر نمی شود. بهره گیری از فناوری تلفن همراه به‌طریقی که موجب پیشرفت زندگی شود خیلی مفید و مهم هست. اما به‌هیچ عنوان از آن برای کار طولانی مدت بهره گیری نکنید؛ گاهی اوقات نیاز هست تا فقط به خودتان و مسائل شخصی که دارید دقت کنید و رابطه خود با کار را قطع کنید.

لزوم ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

پیاده‌سازی این ۵ روش بسیار ساده هست و نیازی به کار خاص یا تغییر مهم در زندگی ندارد. اگر از آن‌‌ها بهره گیری کنید؛ تاثیری که روی زندگیتان خواهد گذاشت ممکن هست شما را متعجب کند: هم اکثر به خود و زندگی می رسید و هم کارایی شما در محیط کار بالاتر میرود. برقراری توازن و اختصاص زمان برای کارهای شخصی به شما این اطمینان را میدهد که در محل کار هم خلاق‌ باشید و هم مثمرثمر.