پارس ناز پورتال

لزوم دریافت رژیم غذایی دارای فیبر

مجموعه : رژیم و تغذیه
لزوم دریافت رژیم غذایی دارای فیبر

لزوم دریافت رژیم غذایی دارای فیبر 

فیبر داخل بدن ما تولید نمی شود و یکی از مواد مورد نیاز بدن نیز هست و ما باید این ماده را از بیرون تامین کنیم.رژیم غذایی مناسب در این میان مهم می شود. همه ما بارها شنیده ایم مصرف میزان مشخصی از فیبر به صورت روزانه برای بدن ضروری است ، اما بهترین راه رساندن فیبر به بدن چیست و به طور کلی چرا مواد غذایی سرشار از فیبربرای بدن مفید هستند ؟

 

بسیاری از اهمیت بالای فیبر برای کاهش وزن و سلامت قلب آگاهی دارند اما هنوز به مصرف میزان مناسبی از این ماده توجه کافی نشان نمی دهند. میزان توصیه شده برای مصرف فیبر در بزرگسالان ۲۵ تا ۳۰ گرم است.

 

چرا به رژیم غذایی سرشار از فیبر نیازمندیم ؟

علی رغم توصیه ها درباره مصرف رژیم غذایی سرشار از فیبر و همچنین ادعای تولید کنندگان مواد غذایی برای تولید غذاهای با فیبر بالا ، این ماده ی معدنی همچنان نادیده گرفته می شود. فیبر از جمله مواد معدنی است که نقش های اساسی زیادی در بدن بازی می کند .

 

فیبر دقیقا چیست؟ فیبر یکی از بخش های سازنده ی گیاهان و سازنده ی مولکول آنها است . سلولز ، لیگنین و پکتین همه از فیبر تشکیل می شوند . کالری فیبر در واقع صفر است و لزوما توسط بدن گوارش نمی شود. با این حال که می توان فیبر را در بسیاری از مواد غذایی ساخته شده از کربوهیدرات ، مثل سبزیجات ، پیدا کرد ، به میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی ما نمی افزاید .

 

با توجه به ساختار فیبر و عدم توانایی بدن برای هضم آن ، این ماده بدون تغییر از سیستم گوارش و معده عبور کرده و همراه خود مواد سمی ، اضافه ، چربی و ذرات کلسترول را از معده و روده خارج می کند. در این پروسه فیبر ، به سلامت هرچه بیشتر قلب کمک می کند ، احساس سیری بیشتری به شما می بخشد و البته در بهبود عملکرد سیستم گوارش و سم زدایی موثر است.

 

فیبر دو نوع دارد : محلول و غیر محلول . ما به هر دو نوع فیبر نیاز داریم . اما تفاوت میان فیبر محلول و غیر محلول چیست ؟فیبر محلول ، سرعت گوارش را از طریق جذب آب و تشکلیل ماده ای ژل مانند کاهش می دهد. این نوع از فیبر بیشتر در مواد غذایی مثل جو و سبوس جو دو سر ، آجیل ، بذر کتان ، لوبیا ، عدس ، نخود فرنگی و برخی از انواع میوه و سبزیجات مثل توت ها و هویج یافت می شود.

 

فیبر محلول در واقع نوعی از فیبر است که به کاهش وزن کمک می کند ، زیرا معده را برای مدت بیشتری پر نگه می دارد در نتیجه بیشتر احساس سیری می کنید .فیبر غیر محلول برخلاف نوع قبلی ، سرعت گوارش را از طریق برطرف کردن یبوست و کمک به دفع راحت تر ، افزایش می دهد.

 

فیبر غیر محلول را می توانید از طریق مصرف مواد غذایی نظیر غلات سبوس دار مثل برنج ، بلغور ، سبزیجات ریشه ای ، بروکلی ، خیار ، هویج ، لوبیا سبز و کدو سبز به بدن خود برسانید.

 

مواد غذایی حاوی فیبر که باید از آنها دوری کنید

تمام انواع فیبر موجود در مواد غذایی یکسان نیستند ، مثلا مواد غذایی غنی شده با فیبر ایده آل به نظر نمی رسند. با توجه به آگاهی جمعی در زمینه ی اهمیت مصرف فیبر ، تولید کنندگان مواد غذایی به فکر غنی سازی محصولات خود مثل ماست ، غلات و حبوبات فرآوری شده ، شیرین کننده های طبیعی و پروتئین با فیبر افتاده اند.

 

در بازار همچنین مکمل های فیبر وجود دارد که معمولا حاوی فیبر مصنوعی هستند و این نوع از فیبر گوارش نشده و موجب فقر مواد معدنی در بدن می گردد.به جای تکیه بر این مواد برای برطرف کردن نیاز بدن به فیبر ، از منابع طبیعی فیبر استفاده نمایید.